Nový zákon má výrazně zpřehlednit a zjednodušit provozování taxislužby. Ilustrační snímek

Nový zákon má výrazně zpřehlednit a zjednodušit provozování taxislužby. Ilustrační snímek | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

Zákon si posvítí na taxíky bez taxametru. Ceny bez limitu skončí

  • 12
Taxíky bez taxametru, které vozí zákazníky za někdy nižší, a někdy naopak přemrštěnou cenu, v Praze od května nepotkáte. Nový zákon provozovatele těchto přepravních či smluvních služeb, které využívají hlavně hotely, staví na úroveň klasické taxislužby se všemi jejími povinnostmi.

To bude znamenat, že všechna taková auta budou muset nést zřetelné označení TAXI a mít taxametr. Někteří jejich provozovatelé dnes matou zákazníky tím, že si na auto nalepí reklamu taxislužby a pak načerno taxikaří.

Provozování taxislužby má nový zákon výrazně zpřehlednit a zjednodušit. "Smluvní přepravci budou mít nově stejné podmínky jako taxikáři," uvedl pražský radní Lukáš Manhart, který má taxislužbu ve své gesci.

Řidičům této přepravy už nebude stačit pouhý řidičák a živnostenský list, ale nově budou muset skládat zkoušky například z místopisu.

Manhart je přesvědčen, že lidé na nové úpravě vydělají. "Pevně věřím, že ano. V zásadě se zpřísňují podmínky v rámci smluvní přepravy,“ konstatoval.

Ve smluvní dopravě dosud platila velmi benevolentní pravidla. Dopravci například nemuseli dodržovat maximální cenu jízdného, která je v Praze 28 korun za kilometr, nemuseli mít ve vozidle taxametry ani střešní svítilnu. Přesto se tito přepravci často snažili vyvolat dojem, že jsou klasický taxík.

Šéf firmy AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička tvrdí, že taxikáři novelu vítají. Ostatně sám se na její přípravě podílel. "Vracíme se po desítkách let zpátky k tomu, že tu bude jedna doprava. A sice taxislužba, která bude jasně definovaná. Trh se sjednotí a jasno bude mít i zákazník,“ podotkl Kvasnička.

Co se od května změní

* Maximální cenu 28 korun za kilometr musí dodržovat i dopravci, kteří doposud jezdili jako tzv. smluvní přeprava.

* Všichni musí mít taxametry a střešní svítilnu. Řidiči musí složit zkoušky z místopisu.

* Z taxíků zmizí černobílé přerušované pruhy a evidenční čísla. Účtenky budou taxikáři vydávat jen na požádání.

Smluvní přepravce často využívají hotely. Ty, které MF DNES oslovila, s legislativní úpravou problémy mít nebudou.

"Přes smluvní společnost a za domluvenou cenu si objednáváme přepravu luxusními vozidly, ale když chce host vyrazit do města, není problém mu zavolat taxík,“ řekl ředitel hotelu Riverside Tomáš Bielik.

"Nám komplikace nenastanou. S tím se bude muset vypořádat dotyčná společnost,“ dodal.

Podobně hovoří i jinde. "Už od ledna smluvní přepravu nevyužíváme, máme kontrakt s klasickou taxislužbou. Máme své potřeby, které smluvní přepravci nebyli schopni pokrýt,“ přidal manažer hotelu Angelo Marek Chmátal.

Přesto tato forma přepravy zůstane. Využívat se bude moci například při svatbách a hromadných akcích. Cena služby se však nebude odvíjet od ujeté vzdálenosti. Klient s dopravcem bude muset dopředu podepsat smlouvu, ve které dohodnou i cenu. "Nemůže k tomu ale dojít bezprostředně před začátkem jízdy,“ podotkl radní Manhart.

Problém však vidí v tom, že ve smlouvě musí být kromě začátku či konce jízdy uveden i počet lidí a jejich jména. "Pokud vás do auta nastoupí méně, tak to problém nebude. Více už ano. V praxi také může dělat problémy identifikace všech lidí. To je slabina této novely a my na ni ministerstvo dopravy upozorňovali. Lidi to může odradit,“ dodal.

Novela také zjednodušuje taxikářům administrativu. Z aut například zmizí černobílé přerušované pruhy i evidenční čísla, účtenky budou řidiči vydávat na vyžádání.

V Praze je momentálně asi sedm tisíc řidičů s platnou taxikářskou zkouškou pro hlavní město, asi 4 500 má koncesi na taxislužbu.