Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V prodlouženém úseku metra A by lidé mohli telefonovat v tunelu

  21:01aktualizováno  21:01
Pokud cestující ve vagónech pražského metra telefonují a vjedou do podzemního tunelu, signál se ztratí. Změnit by se to mohlo na prodlouženém úseku trasy A z Dejvické do Motola. Sám Dopravní podnik na to ale nemá, spoléhá na mobilní operátory.
V metru se Pražané dovolají pouze ve stanicích, v tunelech není signál. (Ilustrační snímek)

V metru se Pražané dovolají pouze ve stanicích, v tunelech není signál. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

"Jsem v metru." To je nejčastější věta, kterou cestující slýchají ve vlacích podzemní dráhy, když někdo hovoří po telefonu. V pražském metru jsou pokryté signálem jen stanice a nadzemní úseky. Přitom v mnoha evropských městech už se dovoláte i v tunelu, a to třeba i v rumunské Bukurešti.

"V současné době projevili operátoři zájem o pokrytí nové trasy metra A signálem, a to včetně mezistaničních úseků. Dopravní podnik je připraven o tomto záměru s operátory jednat a pro realizaci jim dát standardní podmínky pro umístění zařízení v prostorách metra," řekl mluvčí Dopravního podniku Petr Vorlíček.

Podle něj je ale pokrytí signálem velmi nákladné a podnik neuvažuje, že by se do toho pustil na vlastní náklady.

V Madridu pouštějí cestujícím fotbal, v Praze ani odjezdy

Přestože je pražská MHD v hodnocení Mezinárodní automobilové federace z roku 2010 čtvrtá nejlepší v Evropě, její nedostatky se projevují v detailech. Běžným standardem v jiných městech je třeba to, že ve stanicích metra jsou ukazatele, které hlásí, za jak dlouho přijíždí další souprava.

To se pražský cestující dozví jen na některých stanicích. "LCD obrazovky v metru zatím nebudou, Dopravní podnik má v současnosti omezené zdroje peněz," řekl mluvčí DP Petr Vorlíček.

Mimo metro se nové obrazovky umísťovaly v autobusech. Obvykle se však na nich zobrazuje jen trasa, kterou autobusová linka jede.

Za hranicemi Česka se takové obrazovky využívají víc. Třeba v madridském metru fungují vyloženě jako televize a zdejší fotbaloví fanoušci mohou zápasy sledovat přímo ve vlacích.

Na metro si počkáte nejméně minutu a půl

Pražské metro má také omezené možnosti ve zkracování intervalů. Třeba v Moskvě jezdí vlaky jeden za druhým a jakmile odjíždí ze stanice první, druhý už přijíždí. V Praze to na většině míst není potřeba, ale do budoucna by se to mohlo hodit.

"Z technického hlediska ale interval limitují zabezpečovače, které zabraňují srážce za sebou jedoucích vlaků," uvedl vedoucí Správy vozidel Metro Josef Němeček.

Na trati C a A je nyní možné po výměně zabezpečovače jezdit v minimálním intervalu 90 sekund. Na trati B, kde je doposud v provozu původní zabezpečovač, může být interval zhruba 100 sekund.

Čím je interval kratší, tím větší potíže způsobuje každé podržení zavírajících se dveří. Přitom metro C je zhruba v úseku stanic Vyšehrad a I. P. Pavlova už teď velmi vytížené. I proto se zavedly třeba autobusové linky 125 či 118, které převážejí cestující z Jižního Města a Budějovické na Smíchov, což podzemní dráze odlehčilo.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.