Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha zadala zakázku na velíny pro Blanku. Budou stát 114 milionů

  15:55aktualizováno  15:55
Praha po několika týdnech váhání zadala zakázku na vybudování a technologické vybavení dočasných řídicích středisek pro provoz tunelu Blanka, takzvaných velínů. Práci a 114 milionů získala ČKD Praha DIZ. Bez velínů by se provoz v kontroverzním tunelu nemohl rozjet.

Velíny pro Blanku budou stát 114 milionů korun. (Ilustrační snímek) | foto: Miniatur Wunderland

O vybudování velínů rozhodla rada města. Zatím není jasné, jak dlouho práce potrvají. Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) věří, že hotovo bude do září. Někteří kritici ale termín zpochybňují. Opoziční ODS tvrdí, že se tunel otevře na konci roku.

Zprovoznění tunelu závisí nejenom na vybudování velínů. Klíčovou roli hraje především arbitráž mezi Prahou a stavební firmou Metrostav. Rozhodčí soud nedávno Metrostavu nařídil, aby stavbu dokončil do pěti měsíců. Praha má naopak stavební společnosti zaplatit přes čtyři miliardy korun.

Prvních 2,7 miliardy korun, které Metrostavu Praha dlužila za stavbu tunelu Blanka, už společnosti v pondělí přišly na účet. Město má dalších 1,34 miliardy splácet postupně v průběhu stavby. Metrostav práce obnoví ve středu.

Kolik času si vyžádá technologické vybavení, ČKD Praha DIZ dosud neuvedla. Firma, která je dodavatelem celé technologické části tunelu Blanka, získala zakázku na stavbu velínů v jednacím řízení bez uveřejnění, v němž je osloven jen jeden dodavatel.

To je sice podle vedení Prahy i firem legitimní způsob zadávání zakázek, někteří pražští radní ale za obdobný postup při výběru dodavatele čelí návrhu na obžalobu.

Svoboda odhaduje zprovoznění Blanky na konec roku

A nynější vedení města se kvůli možnému střetu se zákonem užšího výběru obávalo. "Je třeba přijmout zodpovědnost," řekl už dříve Jiří Nouza, který problematiku Blanky řeší.

Podle některých kritiků především z řad opozice ale potrvá vybudování a zkoušky nutné k provozu velínů několik měsíců. ODS tvrdí, že to bude 290 dnů. Termín zprovoznění Blanky stanovený na konec léta proto považují za nereálný.

"Město nebylo od února schopno zajistit zahájení výstavby řídicího centra Blanky, které je centrálním mozkem tunelu," řekl bývalý primátor a opoziční zastupitel Bohuslav Svoboda (ODS). Zprovoznění tunelu proto odhaduje na přelom roku. Nouza to odmítl, podle něj se zářijový termín stihnout dá.

Důležitá dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší politická garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), měla původně stát zhruba o deset miliard méně než předpokládaných 36 miliard a sloužit řidičům už v roce 2011.

Autoři: ,


Sledujte rekonstrukci Staroměstské radnice


 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mělnický starosta Ctirad Mikeš
Starosta Mělníka, který jel opilý, post neopustí. Zastupitelé ho podpořili

Ctirad Mikeš (Mé město), který v květnu řídil opilý, zůstává starostou Mělníka. Zastupitelé ho na pondělním jednání neodvolali, ač sám dal o své funkci...  celý článek

Mluvčí pražského Dopravního podniku Aneta Řehková
Ruské eskalátory dosloužily, vysvětluje mluvčí dlouhé uzavírky v metru

V mnoha stanicích pražského metra brzy začne nebo už probíhá oprava eskalátorů, která potrvá několik měsíců a leckde zásadně omezí vstup do stanic. „Končí...  celý článek

Královské stříbření Kutné Hory. za nápadem stojí historička a ředitelka Českého...
Každý večer jsem šila kostýmy, vzpomíná historička na začátky stříbření

Původně to byl jen průvod dvou desítek kostýmovaných postav, dnes je Královské stříbření Kutné Hory největší akcí svého druhu v ČR a ve městě otevírá hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.