Autodopravu pro Dopravní podnik (DPP) tak nově zajišťuje společnost Karir CZ, která přitom podle poslední zveřejněné účetní uzávěrky měla tržby jen v řádu desítek tisíc korun.
K zakázce se dostala ve veřejné soutěži, kde byla nakonec jediným uchazečem, i když hodnota zakázky dosahuje 748 milionů korun na devět let. Vítěze soutěže zveřejnil DPP teprve tento týden v registru veřejných zakázek, i když smlouva byla uzavřena už v červenci.
Sporné nákupy v pražské dopravěDodávka jízdenek pro Dopravní podnik Nevypověditelné smlouvy na poruchové tramvaje |
Podle mluvčí DPP Ilony Vysoudilové si zadávací dokumentaci vyzvedly celkem čtyři firmy. Nabídku ale podala nakonec jediná. V tom nevidí DPP problém.
"Pro zadavatele je rozhodující a podstatné, zda vítězný uchazeč plní smluvní podmínky spolupráce," vysvětlila Vysoudilová.
Jediný soutěžící je přitom u veřejných zakázek velmi často známkou toho, že může být soutěž vypsaná někomu na míru.
Odborům se převedení práce nelíbí
Odborářům se vyvádění některých činností z DPP na externí firmy dlouhodobě nelíbí. "Žádný způsob takového outsourcingu se nám opravdu nezamlouvá," uvedl předseda Nezávislých odborů Ondřej Schneider.
Jeho kolega z odborové organizace Elektrické dráhy Petr Slanina mluví o zakázce na vnitropodnikovou dopravu velmi kriticky. "Nebál bych se to nazvat klasickým tunelem. Jsou s tím jen velké problémy," řekl Slanina.
Podle veřejně dostupného zápisu z letního jednání odborářů s vedením vysvětloval DPP vyvedení autodopravy úsporou nákladů o 3,3 procenta.
Mluvčí DPP uvedla, že podnik musel investovat 150 milionů korun do obnovy vozového parku, aby naplnil platnou legislativu. "Ekonomicky výhodnější bylo službu outsourcovat, čímž DPP dosáhl finanční úspory v řádu milionů korun proti současnému stavu," uvedla Vysoudilová.
Součástí dohody byla i garance dodavatele k obnově vozového parku tak, aby splňoval veškeré emisní normy a platnou legislativu.
Podle poslední dostupné účetní uzávěrky za rok 2009 měl Karir CZ tržby jen 24 tisíc korun. Firma spadá pod společnost Kar Group, která se stará především o servis nákladních vozidel a autobusů, má 18 servisních středisek po celé republice.
Jednatel firmy Luboš Cekr si nechal ve středu zaslat otázky k této zakázce, do uzávěrky však neodpověděl. Kar Group měla loni obrat kolem 60 milionů korun.
Následovat budou tramvaje
Vyvádění některých činností z Dopravního podniku na externí firmy za účelem údajné úspory začalo za éry vedení Martina Dvořáka. Městská společnost se například zbavila údržby souprav metra na linkách A a B. Tu převzala Škoda Transportation, která soupravy pro Dopravní podnik i vyrobila.
DPP chce stejně vyvést i zakázku na servis tramvají, proti jsou však opět odboráři. Zatím je zakázka zastavená, i když podle původních plánů měla být vyvedená už od ledna (více čtěte zde) .
"Údržbu tramvají zatím nezajišťujeme," potvrdila mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
"DPP přistoupil k outsourcingu zejména z důvodu nevyužité kapacity jednotky Opravny tramvají, která je dána klesajícím počtem provozních oprav u nových typů vozidel," vysvětlil na podzim devítiletý kontrakt bývalý šéf Martin Dvořák.