Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Má Benešov sloužit lidem, nebo autům? chtějí vědět mladí architekti

  17:04aktualizováno  17:04
Komu slouží města? Lidem, nebo autům? Tak se ptají mladí architekti ze sdružení Archibn a snaží se probudit zájem místních o život ve městě. V sobotu v benešovské Kavárně u Piaristů proto pořádají projekci filmu o dopravě a veřejnou diskusi.

Současný stav. Žlutá a plochá svítící fasáda. V pozadí můžete vidět barokní piaristický kostel od slavného architekta G. B. Alliprandiho. | foto: Archiv projektu

"Na vysoké škole jsem psal seminární práci o Benešově. Došlo mi, že vlastně nevím skoro nic o městě, kde jsem se narodil. Začal jsem se víc dívat kolem sebe. Proč je někde parkovací plocha a jinde zanedbaný park. Kdo o tom rozhoduje a jak to můžu ovlivnit? Začal jsem svoje postřehy psát na Facebook a postupně mi to přerostlo přes hlavu. Tohle téma oslovilo hodně lidí," říká student architektury Luboš Klabík.

Fotogalerie

Jeho facebooková stránka byla teprve začátek. Postupně se k němu připojili další studenti architektury z Benešova a vytvořili projekt Archibn. Mladí architekti chtějí místním ukázat, že oni sami mohou ovlivňovat, jestli ve městě vznikne nový park nebo ubudou auta na náměstí.

Zpočátku se lidé ostýchali psát komentáře na Facebook nebo veřejně mluvit o problémech. Postupně se ale o aktivity Archibn začalo zajímat víc a víc lidí.

Nyní projekt sleduje zhruba pět set lidí všech generací. Jejich názory a postřehy na zlepšení života v Benešově pak mladí architekti představují vedení města.

Jedním z hlavních problémů, na které Archibn upozorňuje, je benešovské náměstí. "Původně to byl volný prostor. Jenže v historii se náměstí přepažilo a do větší půlky se později umístily betonové ovály plné keřů. Prázdný prostor skoro vymizel. Je nám jasné, že nejsou finance na radikální změnu, ale stačilo by pár úprav. Třeba sjednotit lavičky a odstranit reklamy," nastínil Luboš.

Projekt Think Big

Think Big je celoevropský program skupiny Telefónica, který pomáhá na svět nápadům mladých lidí, kteří chtějí něco vytvořit nebo změnit ve svém okolí. Mladým lidé získají pro realizaci projektů nejen potřebou finanční podporu, ale i vzdělání a telekomunikační vybavení.

Logo Think Big, nadace společnosti Telefónica O2

V ČR řídí program Think Big Nadace Telefónica a ročně tak podpoří přes 300 projektů.

"Další problém je, že v centru není žádný park. Jediná zeleň je v bývalé klášterní zahradě, ale o tu se nikdo nestará a to je škoda," vysvětluje Klabík, který s kamarády už uspořádal sérii veřejných diskusí o životě v Benešově. Jednotlivé akce mohli zdokumentovat díky podpoře z programu Think Big od Nadace Telefónica.

Výsledky diskusí a fotografie problematických míst zveřejňují na Facebooku a webové stránce Archibn.cz.

Dalším tématem, na které architekti upozorňují, je veřejná doprava. V sobotu se bude od 20 hodin konat diskuse v Kavárně u Piaristů. Návštěvníci se mohou těšit na dokument Lidský rozměr.

"Ve filmu je řada příkladů, jak se řeší doprava ve velkoměstech. Může se zdát, že se nás tohle téma netýká, ale není to pravda. Spousta peněz z  rozpočtu našeho města jde na dopravní stavby. Nedávno byl na benešovském sídlišti postaven nový parkovací dům. Jenže to nic neřeší. Parkoviště i dům se plní a parkovací místa zase chybí," poznamenal student.

"Auta se prostě chovají tak, že když jim dáte prostor, oni ho zahltí. Za prací k nám dojíždí spoustu lidí. Ideální by bylo, kdyby nechali auto na kraji města a do centra šli pěšky," myslí si Klabík.

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Železniční trať z Praha - Beroun čeká modernizace.
Praha plánuje dvacet nových zastávek vlaků, výstavba už ale nabírá skluz

Praha se má do roku 2030 proměnit v metropoli vlaků. Vzniknout by mohlo i přes dvacet nových železničních zastávek. Už se stanicemi Eden a Zahradní Město,...  celý článek

Oblíbený první muž Košíř Matěj Hlaváček se zadlužil stavbou tramvajové trati a...
Starosta přivedl před 120 lety tramvaj do Košíř. Dluhy řešil výstřelem

Košířský starosta Matěj Hlaváček postavil a před 120 lety rozjel soukromou tramvajovou trať z pražského Anděla do Košíř. Tramvaj ho ale nakonec zruinovala....  celý článek

V Praze 8 platí modré zóny necelý týden (6.10.2016)
Oprávnění pro zóny bude on-line, řada řidičů se návštěvě úřadu nevyhne

Pražský magistrát spouští on-line systém prodloužení parkovacích oprávnění. Řada řidičů, kteří při registraci nezadali svůj e-mail, se ale osobní návštěvě...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.