Vizualizace: Takhle měla podle plánů vypadat Radlická radiála v prostoru mimoúrovňového křížení Řeporyjská.

Vizualizace: Takhle měla podle plánů vypadat Radlická radiála v prostoru mimoúrovňového křížení Řeporyjská. | foto: mestskyokruh.info, vizualizace: PUDIS & SATRA & ARTOO

TOP 09 chtěla v Praze zlepšit dopravu. Teď vládne, změny v nedohlednu

  • 8
Před volbami měla TOP 09 velké plány s pražskou dopravou. Chtěla, aby byl co nejdříve dokončen Městský okruh a radiály. Také chtěla stavět parkoviště P+R. Teď je TOP 09 u moci. Některé projekty však stejně asi zůstanou jen v rovině předvolebních slibů.

Psal se rok 2010, vrcholil předvolební boj o pražský magistrát a TOP 09 hlásila: "Současnou chaotickou situaci v parkování chceme nahradit jednotným systémem pro celé město." Po volbách skončila v opozici.

Na magistrátě se pak v tomto volebním období vyměnily tři vlády a TOP 09 je už rok a půl u moci a další zhruba stejně dlouhou dobu nejspíš bude.

Parkování však nevyřeší a jednotný systém - tedy celoměstské řešení parkování - dovede maximálně ke studii, jak by se to mělo udělat.

Nutno říci, že dosud měla dopravu v kompetenci ODS, nicméně dopravní výbor ovládala právě TOP 09. Avšak rozhoduje městská rada a vše, co se povede i nepovede, je společným dílem obou stran.

Co chtěla TOP 09 udělat v dopravě

- co nejrychleji dostavět chybějící části Městského, Pražského okruhu a radiály. Termín si nestanovila
- rizika střetů na přechodech pro chodce plánovala snížit instalací většího množství bezpečnostních prvků
- výstavbu nových záchytných parkovišť P+R
- plánovala rozvoj tramvajové sítě, zvlášť v centru města
- odstranit letitá místa kolizí pěších cest se silniční dopravou (např. Severojižní magistrálu přes Václavské náměstí)

Zdroj: předvolební program TOP 09

V případě parkovacích modrých zón to byly i hlasy TOP 09, které společně s ODS loni odsouhlasily jejich rozšíření i do dalších městských částí. O několik měsíců později bylo však všechno jinak. O modrých zónách se přestalo jednat a začalo se hovořit o nutnosti vybudovat jednotnou koncepci.

Tu Praha podle odborníků potřebuje, jen se politici měli vzájemně dohodnout už dříve.

"Předtím jsme respektovali názor pana radního pro dopravu za ODS, který chtěl zavádět modré zóny po městských částech," tvrdí nový radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09). Ačkoliv je možné, že někdejší radní Josef Nosek byl k tomuto rozhodnutí dohnán požadavky městských částí.

Radiály se nestaví a hned tak nebudou

TOP 09 ve svém předvolebním programu také tvrdila, že je potřeba dostavit Pražský a Městský okruh a klíčové radiály. Termín splnění slibu? Chybí. "Zasadíme se, aby chybějící části dopravního systému byly co nejdříve hotovy," píše se vágně v jejím programu.

Oproti tomu občanští demokraté by při svých slibech už rovnou kopali základy Radlické radiály a chystali Břevnovskou (více čtěte zde). Nic z toho však do roku 2014 nebude. Praha totiž bude mít co dělat, aby dokončila tunel Blanka ve stanoveném termínu, jímž je duben 2014. S dalšími velkými stavbami se může začít až po jeho otevření. Pokud na ně ovšem budou peníze.

Prodloužená trasa metra A by zase podle původního harmonogramu měla být otevřená až po volbách, respektive původní termín hovořil o zprovoznění v listopadu 2014. Už několik měsíců se však v kuloárech šeptá, že politici by byli rádi, kdyby se metro otevřelo dříve. Nejlépe v září. Tomu však vzdorují stavební firmy a dodavatelé, kteří říkají, že je to nereálné.

Navíc se údajně mluví i o posunutí otevření na začátek roku 2015. "Mou ambicí je otevřít metro A v září 2014," řekl nový radní pro dopravu Pařízek. Zároveň však přiznal, že o negativní variantě - tedy o zprovoznění metra zkraje roku 2015 - se skutečně hovoří.

TOP 09 tak v následujícím roce a půl nezbude nic jiného, než se zaměřit na méně nákladné projekty. V dopravě se toho dá dělat dost. Ovšem už teď je znát, že se po značnou část volebního období na pražském magistrátu zaspalo. Dohánět teď, co se nestihlo, bude obtížné.

Výstavba dalších P+R parkovišť závisí na penězích

Třeba propojení pražské a středočeské veřejné dopravy. Přeorganizování linek by mohlo vést ke zefektivnění dopravy. Toto slibovala vláda ODS a TOP 09 ve svém programovém prohlášení z roku 2011. Dosud se na tom pracovat nezačalo. "Uděláme vše pro to, aby se ustanovila komise a začala pracovat," slibuje Pařízek.

Zároveň se v předvolebním programu TOP 09 hovořilo také o výraznějším zapojení železnice do MHD. Železniční spojení je totiž leckdy rychlejší než veřejná doprava. Jenže má jednu slabinu - zastávky nejsou tak blízko Pražanům, pro které je pak výhodnější jít třeba na tramvaj.

"Už se v tomto volebním období zatraktivňuje železnice v Praze. Do systému pražské dopravy se zapojily další vlakové linky  a jsou nasazovány moderní soupravy. Ze zastávek bychom jako první chtěli zprovoznit Kačerov, a to příští rok," říká Pařízek.

Jako slabina pražských vlád se poslední roky jeví i tolik potřebná parkoviště P+R, která už jsou leckde přeplněná, a tak ani nemají šanci zachytit auta na okrajích Prahy a nepouštět je do centra města. Jenže žádné nové se minimálně od roku 2010 nepostavilo. Každý radní pro dopravu od té doby hovoří o nedostatku peněz.

"Jestli postavíme nová parkoviště P+R do konce volebního období, to bude záležet na penězích," přidal se i Pařízek.