Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská TOP 09 dohání letité resty, voličům slibuje letní nadílku

  19:46aktualizováno  19:46
Ty nejzásadnější sliby, které dala pražská TOP 09 voličům, zřejmě už jednobarevná rada nestihne do voleb splnit. Hlasování, které rozhodne o dalším složení zastupitelstev měst a obcí, se totiž kvapem blíží. Řady novinek se Pražané údajně dočkají ještě koncem léta.

Takto vypadaly práce na prodloužená metra A ze stanice Dejvická loni koncem dubna. Poprvé se lidé měli svéz koncem listopadu. Nakonec ale musí počkat na příští rok. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

To bude nadílka! Vedení města používá kouzelnou formulku "na konci léta" v poslední době stále častěji. Kdy bude dokončena Blanka? Na konci léta. Kdy se začne pracovat na stavbě zelené křižovatky Malovanka? Na konci léta. Kdy se začne budovat nová železniční stanice v Běchovicích? Ano, na konci léta.

Osud deseti velkých projektů

  • Povedlo se:

Jeden volební obvod. V podzimních komunálních volbách v něm budou hlasovat obyvatelé Prahy. Rozhodli o tom nedávno zastupitelé města. Nový systém parkovacích zón začne na zkoušku fungovat v létě. Cyklistická lávka v Lahovicích je po více než třech letech dokončena. Otevře se v květnu. Křižovatka Malovanka projde proměnou. Stěny s popínavými rostlinami sníží znečištění od aut. Město nyní vyhlásí výběrové řízení. Stavba má odstartovat na konci léta. Zastávka Praha-Běchovice střed se začne na železnici budovat na přelomu srpna a září.

  • Nepovedlo se:

Prodloužení metra A má zpoždění. Cestující se měli svézt poprvé letos v listopadu, nakonec budou čekat až na začátek příštího roku. Stánky na Václavském náměstí měly nahradit moderní kiosky. Prvních šest jich mělo na místě stát již loni. Památkáři nový vzhled stánků zatrhli. Město chce na náměstí vrátit některé staré kiosky.

  • Nejisté:

Tunel Blanka měl být zprovozněn letos v květnu. Nyní není jisté, zda se stihne otevřít v září, na kdy je stanoven nový termín. Blanka nabírá zpoždění kvůli sporu města a Metrostavu. Spor řeší rozhodčí soud. Nízkoemisní zóny v Praze by mohly začít fungovat již příští rok. Pokud by ovšem město ještě letos projekt schválilo. V létě bude mít metropole k dispozici studii. Projekt půjčování kol chce město schválit ještě před volbami.

Na podzim půjdou Pražané k urnám a budou rozhodovat o tom, zda si TOP 09 v metropoli udrží pozici lídra, nebo půjde pro změnu na politickou střídačku. Vedení města tak má poslední možnost se ukázat v dobrém světle. A stihnout toho proto chce co nejvíce.

"Jak se blíží konec volebního období, mají zpravidla politici snahu toho co nejvíce stihnout. Jedním z důvodů je, aby ukázali voličům, jak se za jejich volebního období Praze dařilo," potvrzuje známou pravdu politolog Michal Pehr.

Už nyní je jasné, že všechny sliby, které město svým voličům dříve dalo, splnit nepůjde.

Straně TOP 09 se sice povedlo splnit řadu závazků, ale na těch nejzásadnějších úplně pohořela. Řeč je o zprovoznění prodloužené linky metra A.

Do Motola se první cestující měli áčkem svézt v listopadu letošního roku. Nyní se hovoří o začátku příštího roku. U tunelu Blanka dokonce hrozí, že se posune termín hned dvakrát. Ještě loni se počítalo s otevřením v květnu 2014, nyní není jisté, zda se stihne poslední slibovaný termín, který vedení Prahy stanovilo na září.

A co průšvihy, jako je Opencard?

Podle opozice se vedení města snaží své neúspěchy skrýt. Říká to bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS).

"Je mi jasné, že TOP 09 není v jednoduché pozici a řadu problémů zdědila. Nicméně když se primátor Tomáš Hudeček a TOP 09 rozhodli mě odvolat a opustit koalici s ODS, tak na sebe vzali stoprocentní odpovědnost za správu města. Pokud se podívám na jejich programové sliby, tak mi jejich současné snažení přijde spíše jako taktika, kterou chtějí zakrýt své hlavní problémy," říká Svoboda.

Ten mimo jiné kritizuje, že současné vedení dostatečně nepracovalo na vytvoření nového územního plánu, nepokročilo s projektem Opencard, co se funkcí karty týče, a nerozvíjelo vltavské náplavky.

Právě budoucí podoba náplavek se řešila minulý měsíc na radě, kde byla schválena i celková koncepce, kterou zpracoval Institut plánování a rozvoje hlavního města.

Zatímco Svoboda je ke slibům současného vedení města spíše skeptický, jiný pohled na věc má šéf zastupitelského klubu ČSSD Miroslav Poche. Podle něj se TOP 09 snaží držet věcí, ke kterým se zavázala v dokumentu 500 dní pro Prahu z června loňského roku.

Ten obsahoval programové body, díky kterým získala TOP 09 podporu menšinové vlády od sociálních demokratů.

"Průběžně tento materiál vyhodnocujeme a zatím musím říct, že se valnou většinu slibů daří plnit. Nešťastně skončilo otevření tunelu Blanka a metra linky A na Motol, ale naopak jsme rádi, že se městu podařilo schválit vyvážený rozpočet, byly zastaveny některé územní změny a dobrá zpráva pro nás určitě je, že se nebude zdražovat jízdné," řekl Poche.

Projekt bez šance?

Zbývá zhruba 200 dní do voleb. Některé projekty, které vedení města slibuje, se sice dokumentu 500 dní pro Prahu přímo netýkají, přesto by o nich mělo být do konce tohoto volebního období rozhodnuto. Jeden takový je projekt nízkoemisních zón.

Ještě letos město obdrží studii, která ukáže, do kterých částí města by měla mít zapovězen vjezd starší auta. Jestli nakonec město k zavádění zón opravdu přistoupí, se uvidí. "Zavedení není povinností, ale možností," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Podobně nejistý je projekt bikesharingu neboli veřejného půjčování kol. Má navíc řadu kritiků. Také o něm by mohlo město rozhodovat na konci léta. Nyní se zjišťuje, zda případní provozovatelé projeví zájem.

Autoři:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.