Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvaj opět na Václavském náměstí? Ve hře jsou dokonce čtyři možnosti

  8:45aktualizováno  8:45
Poslední tramvaj po Václavském náměstí projela v prosinci roku 1980. Několik let se ale mluví o jejím návratu. Hledání shody, kudy by koleje měly vést, je ale náročné a stále na počátku.

Až do prosince 1980 jezdily tramvaje T3 i po Václavském náměstí. | foto: DPP

„Trať ještě není zanesena v územním plánu. Rozhodnutí je na městě,“ popisuje reálný stav příprav technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Institut plánování a rozvoje (IPR) teď z pověření magistrátu prověřuje několik alternativ, kudy vést trať, aby ulevila přetíženému metru a vylepšila možnosti tramvajové dopravy v centru.

„Prověřují se varianty vedené od Národního muzea Washingtonovou ulicí, Wilsonovou nebo Opletalovou s napojením na trať v Bolzanově ulici a jejich vzájemné kombinace s tratí na Václavském náměstí,“ popisuje mluvčí institutu Adam Švejda.

Fotogalerie

Ideální by podle institutu bylo mít tramvajovou trať vedenu přes Václavské náměstí, jež by se napojovala na tramvajové tratě na Vinohradech a tramvaje jedoucí okolo odbavovací budovy hlavního nádraží. „Nejvýznamnější nádraží by se tak dočkalo důstojného obsloužení tramvajovými linkami,“ dodává Švejda.

Naopak Praha 1 ale trať na Václavském náměstí nechce a preferuje podle radního pro dopravu Richarda Bureše variantu tramvaje ve Wilsonově ulici s vyústěním přes Vrchlického sady do Bolzanovy.

Že město další trať v centru potřebuje, dokazují i přípravy na výstavbu kolektoru v Ječné. Za tři čtyři roky se začne pod ulicí kopat. Stavba sama nebude asi tak výjimečná, ale na dlouhé měsíce, možná až na rok by měla uzavřít jednu z nejfrekventovanějších tramvajových tratí, která má pověst úzkého hrdla tramvajové dopravy. Všechny tramvaje pak budou Ječnou objíždět přes Žižkov nebo Nusle.

Pro a proti

Jak hodnotí jednotlivé varianty odborníci z Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Varianta Václavské náměstí

  • Komplexně řeší nedostatečnou kapacitu tramvajových tratí a zároveň umožňuje obsluhu náměstí díky nově vzniklým zastávkám. Tramvajová síť se tak v centru města stává více variabilní z hlediska vedení linek tramvají jak za běžného provozu, tak v případě mimořádných událostí. Zároveň dochází k propojení Vinohrad a Nového Města. Tato varianta tramvajové trati respektuje připravovanou rekonstrukci Václavského náměstí.
  • Nevýhodou varianty je zejména nalezení vhodného konsenzu ohledně vedení tramvajové trati především v oblasti kolem pomníku svatého Václava.

Varianta Washingtonova

  • Řeší přímou obsluhu hlavního nádraží, resp. dnešní dlouhé přestupní vazby na tramvajové zastávky v oblasti hlavního nádraží, navíc se zcela vyhýbá Václavskému náměstí. Odpadá tak diskuze o výsledné podobě zejména okolí pomníku svatého Václava.
  • Nevýhodami varianty jsou jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Varianta je rovněž diskutabilní z hlediska urbanistického, neboť nerespektuje stávající urbanistické osy a vyžaduje zvláště citlivé hmotové řešení ve Washingtonově ulici a ve Vrchlického sadech. Rizikovost varianty spočívá rovněž v pravděpodobné nutnosti rekonstrukce stropní desky stanice Muzeum C, přes kterou tato varianta prochází.

Varianta Wilsonova

  • Řeší přímou obsluhu hlavního nádraží, resp. dnešní dlouhé přestupní vazby na tramvajové zastávky v oblasti hlavního nádraží, navíc se zcela vyhýbá Václavskému náměstí a Washingtonově ulici. Odpadá tak hledání vhodného konsenzu o výsledné podobě okolí pomníku svatého Václava a hmotovém řešení ve Washingtonově ulici. Varianta se vyhýbá stropní desce stanice Muzeum C, čímž se snižuje její rizikovost oproti variantě Washingtonova.
  • Nevýhodami varianty jsou jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Varianta Wilsonova je také diskutabilní z hlediska urbanistického, neboť nerespektuje stávající urbanistické osy a vyžaduje citlivé hmotové řešení ve Vrchlického sadech.

Varianta Opletalova

  • Zlepšuje přestupní vazbu z tramvajových linek na linky metra ve stanici Muzeum a také zkracuje přestupní vazbu na některé tramvajové linky v oblasti hlavního nádraží. Varianta se vyhýbá Washingtonově ulici a Vrchlického sadům, odpadá tak hledání vhodného konsenzu o hmotovém řešení ve Washingtonově ulici a Vrchlického sadech.
  • Hlavní nevýhodou varianty je, že je závislá na zavedení tramvají na Václavském náměstí, zároveň jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Ke zkrácení přestupní vazby mezi hlavním nádražím a tramvajovými linkami dochází jen částečně oproti variantám Washingtonova a Wilsonova. Velkým rizikem je pak splnění hlukových limitů v relativně úzké Opletalově ulici, kdy by i s použitím moderních prostředků k zamezení vzniku a šíření hluku a vibrací muselo s velkou pravděpodobností dojít k uzavření této ulice pro motorovou dopravu. Tramvaje v Opletalově ulici (v úseku Růžová – Hybernská) sice již v minulosti jezdily, ale bylo jen dočasné opatření po dobu výstavby metra.

Autor: Metro.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.