Mobilní Metro.cz

Až do prosince 1980 jezdily tramvaje T3 i po Václavském náměstí. | foto: DPP

Tramvaj opět na Václavském náměstí? Ve hře jsou dokonce čtyři možnosti

Vydáno 03.02.2016
Poslední tramvaj po Václavském náměstí projela v prosinci roku 1980. Několik let se ale mluví o jejím návratu. Hledání shody, kudy by koleje měly vést, je ale náročné a stále na počátku.

„Trať ještě není zanesena v územním plánu. Rozhodnutí je na městě,“ popisuje reálný stav příprav technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Institut plánování a rozvoje (IPR) teď z pověření magistrátu prověřuje několik alternativ, kudy vést trať, aby ulevila přetíženému metru a vylepšila možnosti tramvajové dopravy v centru.

„Prověřují se varianty vedené od Národního muzea Washingtonovou ulicí, Wilsonovou nebo Opletalovou s napojením na trať v Bolzanově ulici a jejich vzájemné kombinace s tratí na Václavském náměstí,“ popisuje mluvčí institutu Adam Švejda.

Ideální by podle institutu bylo mít tramvajovou trať vedenu přes Václavské náměstí, jež by se napojovala na tramvajové tratě na Vinohradech a tramvaje jedoucí okolo odbavovací budovy hlavního nádraží. „Nejvýznamnější nádraží by se tak dočkalo důstojného obsloužení tramvajovými linkami,“ dodává Švejda.

Naopak Praha 1 ale trať na Václavském náměstí nechce a preferuje podle radního pro dopravu Richarda Bureše variantu tramvaje ve Wilsonově ulici s vyústěním přes Vrchlického sady do Bolzanovy.

Že město další trať v centru potřebuje, dokazují i přípravy na výstavbu kolektoru v Ječné. Za tři čtyři roky se začne pod ulicí kopat. Stavba sama nebude asi tak výjimečná, ale na dlouhé měsíce, možná až na rok by měla uzavřít jednu z nejfrekventovanějších tramvajových tratí, která má pověst úzkého hrdla tramvajové dopravy. Všechny tramvaje pak budou Ječnou objíždět přes Žižkov nebo Nusle.

Pro a proti

Jak hodnotí jednotlivé varianty odborníci z Institutu plánování a rozvoje (IPR).

Varianta Václavské náměstí

  • Komplexně řeší nedostatečnou kapacitu tramvajových tratí a zároveň umožňuje obsluhu náměstí díky nově vzniklým zastávkám. Tramvajová síť se tak v centru města stává více variabilní z hlediska vedení linek tramvají jak za běžného provozu, tak v případě mimořádných událostí. Zároveň dochází k propojení Vinohrad a Nového Města. Tato varianta tramvajové trati respektuje připravovanou rekonstrukci Václavského náměstí.
  • Nevýhodou varianty je zejména nalezení vhodného konsenzu ohledně vedení tramvajové trati především v oblasti kolem pomníku svatého Václava.

Varianta Washingtonova

  • Řeší přímou obsluhu hlavního nádraží, resp. dnešní dlouhé přestupní vazby na tramvajové zastávky v oblasti hlavního nádraží, navíc se zcela vyhýbá Václavskému náměstí. Odpadá tak diskuze o výsledné podobě zejména okolí pomníku svatého Václava.
  • Nevýhodami varianty jsou jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Varianta je rovněž diskutabilní z hlediska urbanistického, neboť nerespektuje stávající urbanistické osy a vyžaduje zvláště citlivé hmotové řešení ve Washingtonově ulici a ve Vrchlického sadech. Rizikovost varianty spočívá rovněž v pravděpodobné nutnosti rekonstrukce stropní desky stanice Muzeum C, přes kterou tato varianta prochází.

Varianta Wilsonova

  • Řeší přímou obsluhu hlavního nádraží, resp. dnešní dlouhé přestupní vazby na tramvajové zastávky v oblasti hlavního nádraží, navíc se zcela vyhýbá Václavskému náměstí a Washingtonově ulici. Odpadá tak hledání vhodného konsenzu o výsledné podobě okolí pomníku svatého Václava a hmotovém řešení ve Washingtonově ulici. Varianta se vyhýbá stropní desce stanice Muzeum C, čímž se snižuje její rizikovost oproti variantě Washingtonova.
  • Nevýhodami varianty jsou jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Varianta Wilsonova je také diskutabilní z hlediska urbanistického, neboť nerespektuje stávající urbanistické osy a vyžaduje citlivé hmotové řešení ve Vrchlického sadech.

Varianta Opletalova

  • Zlepšuje přestupní vazbu z tramvajových linek na linky metra ve stanici Muzeum a také zkracuje přestupní vazbu na některé tramvajové linky v oblasti hlavního nádraží. Varianta se vyhýbá Washingtonově ulici a Vrchlického sadům, odpadá tak hledání vhodného konsenzu o hmotovém řešení ve Washingtonově ulici a Vrchlického sadech.
  • Hlavní nevýhodou varianty je, že je závislá na zavedení tramvají na Václavském náměstí, zároveň jen částečné řešení deficitu kapacity tramvajových tratí v centrální oblasti města a jen částečná variabilita linkového vedení oproti variantě Václavské náměstí. Ke zkrácení přestupní vazby mezi hlavním nádražím a tramvajovými linkami dochází jen částečně oproti variantám Washingtonova a Wilsonova. Velkým rizikem je pak splnění hlukových limitů v relativně úzké Opletalově ulici, kdy by i s použitím moderních prostředků k zamezení vzniku a šíření hluku a vibrací muselo s velkou pravděpodobností dojít k uzavření této ulice pro motorovou dopravu. Tramvaje v Opletalově ulici (v úseku Růžová – Hybernská) sice již v minulosti jezdily, ale bylo jen dočasné opatření po dobu výstavby metra.

Sdílet článek

Komentáře