Štafetový kolík, který si na jednokolejce v Troji budou kvůli bezpečnosti

Štafetový kolík, který si na jednokolejce v Troji budou kvůli bezpečnosti předávat řidiči tramvají | foto: Dopravní podnik Praha

Řidiči tramvají v pražské Troji si budou muset předat štafetový kolík

  • 26
Žádná elektronika, ani GPS navigace, žádné mobily. V době tramvajové výluky v pražské Troji, která začíná v sobotu, bude bezpečnost na trati zajišťovat žezlo, tedy jakýsi štafetový kolík. Náhradní linka číslo 37 totiž bude v určitém úseku pendlovat po jednokolejce, řidiči tak budou mít jistotu, že jsou na trati sami.

"Řidič bude vjíždět na jednokolejný úsek, kde budou pendlovat dvě tramvaje. Aby byla jistota, že v jednokolejném úseku už nebude žádná jiná tramvaj, se kterou by se mohl eventuálně srazit, předají si řidiči v prostřední stanici speciálně označený kolík," vysvětluje nevšední bezpečnostní opatření mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Samotný kolík neboli žezlo je vyvedený v reflexní žluté barvě a s logem dopravního podniku. Náhradní tramvajová linka 37 bude jezdit na trase Kobylisy - Ke Stírce - Trojská.

Cestující předávka nijak nezdrží. Tramvajáci si kolík předají, zatímco budou lidé vystupovat a nastupovat ve stanici, kde budou ještě v provozu obě koleje. Po jednokolejné trati dolů k Vltavě pojede pouze ten, kdo bude mít kolík u sebe.

"Dopravní podnik původně předpokládal, že na konci dubna 2014 bude provoz obnoven v celé délce linkou 17, proto takové provizorium logicky dopředu nikdy nepřipravoval," vysvětlil netradiční krok mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Omezení provozu sedmnáctky souvisí s rekonstrukcí tramvajové trati a také s tím, že tramvaje stále nemohou jezdit přes Vltavu, protože nový Trojský most není dokončen a na starém Rámusáku už nejsou koleje.

Štafetový provoz bude trvat necelý měsíc, skončí 26. dubna.

Omezení se dotknou i druhého břehu řeky. Tramvaje nebudou jezdit mezi holešovickým Výstavištěm a Dělnickou ulicí.

Žezlo

Žezlo je jeden z nejjednodušších a nejstarších způsobů zabezpečení železniční dopravy. Pro příslušný mezistaniční úsek existovalo vždy jediné žezlo, do daného úseku směl vjet vlak pouze pokud strojvůdce obdržel toto žezlo. Na konci úseku ho zase odevzdal. Tím bylo zajištěno, že v daném úseku se pohybuje pouze jediný vlak. Pokud měl jet další vlak stejným směrem, bylo nutno vyslat posla, který žezlo přinesl.

Určitým zjednodušením bylo u některých železnic používané ustanovení, že v případě jízdy několika vlaků ve stejném směru stačilo, když strojvůdce toto žezlo pouze viděl u obsluhy stanice, žezlo pak dostal strojvůdce posledního vlaku. Toto opatření však mělo zároveň za následek snížení bezpečnosti, neboť již nezabezpečovalo volnost příslušného úseku, pouze vylučovalo jízdu dvou vlaků proti sobě.

Na málo zatížených tratích v Británii a nejen tam se používá žezel dosud. Z důvodů snadného zachycení i z jedoucího vlaku mají dnes žezla kruhový tvar. Zároveň na něm bývají neoddělitelně navlečeny klíče od výhybek, výkolejek ap.

Zdroj: Wikipedie