Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrat tramvají na Václavské náměstí není prioritou, říká radní Dolínek

  10:54aktualizováno  10:54
Více než tři desetiletí uplynula ode dne, kdy po Václavském náměstí naposledy projela tramvaj. Minulé pražské zastupitelstvo na jaře navrhlo změnit územní plán tak, aby se trať mohla obnovit. Tato myšlenka stále žije, větší šanci na úspěch však nyní má propojení hlavního nádraží a Vinohradské.

V roce 1972 objížděly tramvaje sochu svatého Václava. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Poslední tramvaje projely tratí mezi Můstkem a Muzeem 13. prosince 1980. Skončil jejich téměř stoletý provoz. Praha tehdy počítala s tím, že zruší většinu tramvajových linek v centru.

„Tehdy se předpokládalo, že tramvaje nahradí metro. Ze stejného důvodu byly zlikvidovány i tramvajové linky na Pankráci, kde podle mého dodnes chybí,“ říká vedoucí archivu Dopravního podniku Pavel Fojtík.

Tramvajová trať na Václaváku

  • 1884 Zavedení koněspřežných tramvají.
  • 1894 Rekonstrukce a přeložení kolejí k okrajům chodníků. Vzdálenost mezi nimi byla 19 metrů.
  • 1900 Elektrifikace a změna polohy kolejí na vzdálenost 16 metrů.
  • 1927–1928 Přeložení kolejí zhruba do osy náměstí na vyvýšené těleso. Sochu sv. Václava pak obcházela po každé straně jedna kolej.
  • 1980 Ukončení provozu tramvají.
  • 1982 Odstranění kolejí.

Zdroj: archiv DPP

Ovšem už v devadesátých letech se začalo mluvit o tom, zda by se neměl tramvajový provoz na Václavské náměstí vrátit.

Předchozí městské zastupitelstvo letos na jaře navrhlo zahrnout trať do změny územního plánu. To samozřejmě ještě neznamená, že se skutečně začnou na Václavském náměstí stavět koleje. Plán čeká dlouhé schvalování.

I nový radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) měl několik schůzek s odpůrci i příznivci návrhu.

„Momentálně mám sice na toto téma řadu jednání s různými občanskými iniciativami a i s radnicí Prahy 1, ale zatím to není prioritou,“ uvedl Dolínek. Praha se prý momentálně zabývá spíše propojením hlavního nádraží a Vinohradské třídy.

„Tramvajová trať by mohla vést přes Opletalovu ulici. Zatím je to ale ve fázi vyjednávání. Každopádně na téma tramvají na Václavském náměstí budou i nadále probíhat intenzivní diskuse,“ ujistil Dolínek.

Řekněte a koleje tam vrátíme

Příznivcem vrácení tramvají ke svatému Václavovi je Dopravní podnik. „V zásadě se k tomu stavíme kladně. Zlepšilo by to dopravu v centru a mohlo by to odlehčit Ječné ulici. Navíc by se pak tento úsek dal využít k náhradní dopravě, například při rekonstrukci okolních tratí,“ řekl MF DNES mluvčí Dopravního podniku Jiří Štábl.

Dodal, že podnik je připraven trať obnovit, záleží ale na postoji města.

Obnovení tramvajových linek by uvítala i starostka Prahy 2 Jana Černochová.

„Tramvaje by nemusely jezdit přes celé náměstí, stačila by varianta, kdy by jezdily od muzea do Jindřišské ulice. Tak by se propojila první a druhá městská část,“ vyřkla své přání.

S tím ale nesouhlasí starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09). „Myslíme si, že prostor Václavského náměstí je dopravně obsloužený dostatečně,“ řekl . Jeho městská část si přeje, aby se náměstí více podobalo pěší zóně.

„Chceme zde místo, které bude zaplněné zelení a lavičkami, aby se zde mohli scházet lidé. Tak je to i v projektu revitalizace Václavského náměstí, kterou plánujeme. Nemyslíme si, že by bylo dobré Václavák znovu rozříznout kvůli trolejím. Zmenšilo by to možnosti jeho využití,“ argumentuje Lomecký.

I Francie ruší a obnovuje trati

Rušení tramvajových tratí a jejich znovuzakládání není ve světě raritou. „Například Francie zrušila drtivou většinu tramvajových linek už v padesátých letech, ale od druhé poloviny osmdesátých let tam zase množství tramvajových tratí vzniklo. Téměř každý rok tam přibývají další,“ tvrdí historik Fojtík.

Podle něj nebylo zrušení tramvají na Václavském náměstí dobré rozhodnutí. Dopravní podnik připomíná, že trať chybí při mimořádných situacích, kdy nejede metro linky A.

Fojtík si myslí, že Praha by mohla být k tramvajím vstřícnější. „Má k nim takový macešský vztah,“ míní znalec dopravy.







Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.