Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajová trať z Divoké Šárky se mění, přibudou místa pro parkování

  19:24aktualizováno  19:24
Praha změnila projekt tramvajové trati z Divoké Šárky. Vyslyšela totiž stížnosti obyvatel, kteří se obávali nárůstu hluku a úbytku parkovacích míst. Nový návrh si více všímá zachování zeleně i míst pro parkování.

Tramvaj (ilustrační foto) | foto: Honza Groh - Wikimedia Commons

Místo autobusů pošle Praha na Dědinu tramvaje. Jsou ekologičtější a dokážou prý tamní lokalitu zvelebit. Prodloužení tramvajové trati z Divoké Šárky na sídliště Dědina plánuje dopravní podnik (DPP) více než pět let. Kritika tamních obyvatel donutila magistrát projekt značně přepracovat a ve čtvrtek představil jeho novou podobu.

Stavět se začne v roce 2018 a hotovo by mělo být o dva roky později. Pro zajímavost – v územních plánech je stavba zanesena již od poloviny 80. let.

Magistrát chce v nejbližší době dokončit projednávání projektu a v druhé polovině letošního roku zažádat o územní rozhodnutí. Nová trať bude měřit 2,3 kilometru a bude na ní pět zastávek.

Radnice Prahy 6 i magistrát si od přivedení tramvají slibují, že přispějí k výraznému omezení automobilové dopravy. Počet autobusů, které dnes představují jediné tamní spojení s metrem, by se měl snížit až o polovinu.

„Tramvajová trať také vždy vede k tomu, že daná lokalita ožije. Vznikají kolem ní malé obchody, služby i místa pro setkávání obyvatel,“ říká náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Stavební záměr v loňském roce narazil na odpor tamních obyvatel. Ti projevili obavy z nárůstu hluku a zejména z úbytku parkovacích míst.

„Vzhledem k použití moderních technologií při výrobě nových souprav a pokládce podloží i samotných kolejí bude provoz tramvají nejen tišší než autobusy, ale jednoznačně ekologičtější,“ odpovídá na první výtku technický ředitel Dopravního podniku (DPP) Jan Šurovský. Stavba již také vloni získala kladné posouzení vlivu na životní prostředí EIA.

Magistrát nicméně nechal podněty občanů do projektu zapracovat a přišel s novým návrhem, který si více všímá zachování zeleně a parkovacích míst. S druhou výtkou Praze pomohlo zejména ministerstvo obrany, které souhlasilo s posunutím jedné ze zdí kasáren ve Vlastině ulici.

Díky tomu se projektantům podařilo úbytek parkovacích míst snížit z původních přibližně sto míst na čtyřicet. Zachována bude i stromová alej, která má být podél trasy tramvají dokonce prodloužena. Z projektu také vypadla nová křižovatka, která by propojila Evropskou třídu se sídlištěm a kterou místní odmítali z obavy o nárůst počtu projíždějících automobilů.

Prodloužená tramvajová trať z Divoké Šárky

Prodloužená tramvajová trať z Divoké Šárky

Jednou z výhod nové trati je skutečnost, že díky ní tramvaje dojedou až do míst dnešní zastávky autobusu Dlouhá míle, kde chce město vybudovat záchytné parkoviště P+R. Trať je také projektována tak, aby ji bylo možné v budoucnu protáhnout na Ruzyni a propojit tak Terminál 3 Letiště Václava Havla s Dejvicemi a centrem města.

Část Prahy 6, kudy nové koleje povedou, je navíc považována za území, které by se mohlo v nejbližších letech výrazně rozvíjet. Dokazuje to i skutečnost, že tam má již dnes řada developerů nakoupeny pozemky.

„Ač se trať nestaví pro budoucí zástavbu a měla by sloužit zejména pro obsluhu sídliště Dědina a Ruzyně, budoucí rozvoj ji může jen zhodnotit,“ říká zástupce starosty Prahy 6 Martin Polách (ANO).

Lidé se o parkování bát nemusí

Magistrát navíc přislíbil v okolí vybudovat pro rezidenty dva nové parkovací domy. Kde přesně budou stát a jak budou vypadat, bude předmětem dalších diskusí. Jako jedno z možných míst se jeví roh ulic Vlastina a Drnovská, kde je dnes povrchové parkoviště. Parkovací domy by podle Dolínka měly vzniknout před dokončením tramvajové trati. Praha 6 zvažuje, že by do oblasti rozšířila i zóny placeného stání.

Panuje totiž obava, že až dojde k jejich zavedení ve zbytku městské části, mohla by se část řidičů, kteří tam až do teď parkovali, přesunout právě na Dědinu. Zatím není jasné, kolik bude prodloužení trati stát.

Podle Dolínka chce magistrát čerpat prostředky z evropských fondů. DPP v současnosti připravuje prodloužení i dalších tramvajových tratí. Jde například o trať z Modřan do Libuše, z Barrandova do Slivence či z Nádraží Podbaba na Suchdol.

Autor:


Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.