Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ropid navrhuje pražskou tramvajovou revoluci. Překreslila by většinu linek

  13:00aktualizováno  13:00
Skupina fanoušků hromadné dopravy rozluštila jeden z návrhů změn týkajících se MHD. Ten na svém profilu na Facebooku v pátek 1. dubna zveřejnil náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek. Změny by se dotýkaly většiny tramvajových linek.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

Petr Dolínek na svém profilu na Facebooku v pátek zveřejnil jeden z návrhů změn pražské MHD. Fotografie se chopila skupina „šotoušů“ v čele s šéfredaktorem webu mhd86.cz Ondřejem Matějem Hrubešem. Spolu pak během jednoho dne rozklíčovali, co všechno by se návrhem změnilo.

„Řekl bych, že co se týče celkové koncepce, je to snaha všechno změnit. Z mého pohledu by se neměla za každou cenu měnit čísla tramvajových linek jenom proto, aby se udělala změna,“ sdělil pro iDNES.cz Hrubeš.

Ropid pracuje se třemi verzemi návrhů změn. Prvnímu se říká konzervativní, je nejmírnější a rozsah změn nebude velký. Ten, který zveřejnil Dolínek na Facebooku, je takzvaný návrh příležitostí a počítá se zaváděním zcela nových spojů.

Třetí návrh, takzvaný vídeňský model, je nejradikálnější. Podle něj by ubyly linky. K této variantě ale nejspíš nedojde.

„Tento páteřní systém jsme dali jenom jako cvičební úlohu, jak by to mohlo vypadat,“ uvedl pro iDNES.cz ředitel Ropidu Petr Tomčík.

Podle Tomčíka se počítá s jedním z prvních dvou návrhů, konkrétní ale nechtěl být. Víc informací podle něj Ropid uvolní v pátek.

„Oba preferované návrhy chceme zveřejnit až s provozními parametry a popisem výhod, přínosů, ale i případných rizik. To, co uniklo, není kompletní návrh, proto se k tomu zatím nechci vyjadřovat,“ dodal Tomčík.

V uniklém návrhu podle něj chybí například některá dopravní opatření, jako například autobusová spojení.

Aprílový žertík?

Petr Dolínek svůj příspěvek zveřejnil v pátek, tedy 1. dubna.

„Někteří lidé si mysleli, že se jedná o apríl. Já jsem si to nemyslel, kdyby to tak bylo myšleno, mapa by byla čitelná,“ říká Hrubeš.

Zástupce ředitele Ropid Martin Šubrt mu pak na diskuzním fóru, které také navštěvuje, potvrdil pravost dokumentu, s tím, že se jedná o jednu ze tří variant, která je připravena.

A jaké změny by podle zmíněného návrhu měly nastat?

Například by byla znovu zavedena linka 2, která je od loňského dubna zrušena a jezdila by z Petřin do Holešovic. Do Holešovic by také nově zajížděla linka 6, která by tak přestala jezdit na Barrandov. Na Barrandov by naopak začala jezdit linka 5, která by přes Anděl jela na Žižkov.

Hrubeš, který se o MHD zajímá už řadu let, luštil spolu s diskutéry z fór K-Report a tram-forum.prazsketramvaje.cz do pátečního večera. Nad návrhem pak o víkendu diskutovali. Podle Hrubeše ale návrh, který náměstek zveřejnil, není úplně ideální.

„Měla by být snaha zachovat linky, které se drží například třicet let. Třeba na Evropské se vystřídalo za poslední roky tolik linek, že ani já si nejsem jistý, jestli teď linka 5 jede do Podbaby nebo na Divokou Šárku, neustále tam linky přehazují,“ říká Hrubeš. „Ropid je nepřítelem metrolinek, já jsem zastáncem jednoduššího linkového vedení. Tento model je daleko přehlednější pro cestující,“ dodává.

Jeden z návrhů změn pražských tramvají

Linka 1: Nádraží Podbaba – Hradčanská – Letenské nám. - Vltavská – Maniny – Ohrada – Spojovací

Linka 2: Sídliště Petřiny – Hradčanská – Vltavská – Ortenovo náměstí

Linka 3: Sídliště Modřany – Karlovo náměstí – Florenc – Palmovka – Kobylisy

Linka 4: Sídliště Řepy – Anděl – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Čechovo náměstí

Linka 5: Sídliště Barrandov – Anděl – Malostranská – Náměstí Republiky – Olšanské nám. - Vozovna Žižkov

Linka 6: Radošovická – Nám. bří. Synků - I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Ortenovo náměstí

Linka 7: Kotlářka – Anděl – Karlovo náměstí – Vršovice – Strašnická – Černokostelecká

Linka 8: Nádraží Podbaba – Letenské nám. - Náměstí Republiky – Florenc – Palmovka – Starý Hloubětín

Metrolinka 9: Sídliště Řepy – Anděl – Újezd – Národní třída – Olšanské nám. - Spojovací

Linka 10: Sídliště Řepy – Anděl – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Želivského – Palmovka – Sídliště Ďáblice

Linka 11: Spořilov – Nám. bří. Synků - I.P.Pavlova – Muzeum – Flora – Olšanské hřbitovy – (Černokostelecká)

Linka 12: Sídliště Barrandov – Anděl – Malostranská – Čechův most – Výstaviště Holešovice – Maniny – Palmovka

Linka 14: Radlická – Anděl – Myslíkova – Václavské náměstí – Těšnov – Maniny – Vysočanská – Lehovec

Linka 15: Vozovna Pankrác – Nám. bří. Synků - Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Olšanské náměstí - Flora – Olšanské hřbitovy

Linka 16: Sídliště Barrandov – Anděl – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Želivského – Ohrada – Spojovací

Linka 17: Sídliště Modřany – Palackého náměstí – Staroměstská – Strossmayerovo náměstí – Trojská – Vozovna Kobylisy

Linka 18: Spořilov – Nám. bří. Synků - Karlovo náměstí – Národní třída – Staroměstská – Malostranská – Pražský hrad – Vypich

Linka 19: Vysočanská – Palmovka – Ohrada – Strašnická – Nádraží Hostivař

Linka 20: Nádraží Braník – Palackého náměstí – Staroměstská – Malostranská – Hradčanská – Sídliště Petřiny

Linka 21: Sídliště Modřany – Palackého náměstí – Anděl – Sídliště Barrandov

Linka 22: Nádraží Hostivař – Kubánské náměstí – Náměstí Míru – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Újezd – Malostranská – Pražský hrad – Bílá hora

Linka 23: Kubánské náměstí – Náměstí Míru – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Újezd – Malostranská – Hradčanská – Divoká Šárka

Linka 24: Kubánské náměstí – Nám. bří. Synků - Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Florenc – Palmovka – Kobylisy

Linka 25: Bílá hora – Hradčanská – Letenské náměstí - Vltavská – Maniny – Nádraží Libeň - Lehovec

Linka 26: Divoká Šárka – Hradčanská – Letenské náměstí - Náměstí Republiky – Žižkov – Flora – Ústřední dílny DP

Zdroj: www.mhd86.cz



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.