Petr Dolínek na svém profilu na Facebooku v pátek zveřejnil jeden z návrhů změn pražské MHD. Fotografie se chopila skupina „šotoušů“ v čele s šéfredaktorem webu mhd86.cz Ondřejem Matějem Hrubešem. Spolu pak během jednoho dne rozklíčovali, co všechno by se návrhem změnilo.
„Řekl bych, že co se týče celkové koncepce, je to snaha všechno změnit. Z mého pohledu by se neměla za každou cenu měnit čísla tramvajových linek jenom proto, aby se udělala změna,“ sdělil pro iDNES.cz Hrubeš.
Ropid pracuje se třemi verzemi návrhů změn. Prvnímu se říká konzervativní, je nejmírnější a rozsah změn nebude velký. Ten, který zveřejnil Dolínek na Facebooku, je takzvaný návrh příležitostí a počítá se zaváděním zcela nových spojů.
Třetí návrh, takzvaný vídeňský model, je nejradikálnější. Podle něj by ubyly linky. K této variantě ale nejspíš nedojde.
„Tento páteřní systém jsme dali jenom jako cvičební úlohu, jak by to mohlo vypadat,“ uvedl pro iDNES.cz ředitel Ropidu Petr Tomčík.
Podle Tomčíka se počítá s jedním z prvních dvou návrhů, konkrétní ale nechtěl být. Víc informací podle něj Ropid uvolní v pátek.
„Oba preferované návrhy chceme zveřejnit až s provozními parametry a popisem výhod, přínosů, ale i případných rizik. To, co uniklo, není kompletní návrh, proto se k tomu zatím nechci vyjadřovat,“ dodal Tomčík.
V uniklém návrhu podle něj chybí například některá dopravní opatření, jako například autobusová spojení.
Aprílový žertík?
Petr Dolínek svůj příspěvek zveřejnil v pátek, tedy 1. dubna.
„Někteří lidé si mysleli, že se jedná o apríl. Já jsem si to nemyslel, kdyby to tak bylo myšleno, mapa by byla čitelná,“ říká Hrubeš.
Zástupce ředitele Ropid Martin Šubrt mu pak na diskuzním fóru, které také navštěvuje, potvrdil pravost dokumentu, s tím, že se jedná o jednu ze tří variant, která je připravena.
A jaké změny by podle zmíněného návrhu měly nastat?
Například by byla znovu zavedena linka 2, která je od loňského dubna zrušena a jezdila by z Petřin do Holešovic. Do Holešovic by také nově zajížděla linka 6, která by tak přestala jezdit na Barrandov. Na Barrandov by naopak začala jezdit linka 5, která by přes Anděl jela na Žižkov.
Hrubeš, který se o MHD zajímá už řadu let, luštil spolu s diskutéry z fór K-Report a tram-forum.prazsketramvaje.cz do pátečního večera. Nad návrhem pak o víkendu diskutovali. Podle Hrubeše ale návrh, který náměstek zveřejnil, není úplně ideální.
„Měla by být snaha zachovat linky, které se drží například třicet let. Třeba na Evropské se vystřídalo za poslední roky tolik linek, že ani já si nejsem jistý, jestli teď linka 5 jede do Podbaby nebo na Divokou Šárku, neustále tam linky přehazují,“ říká Hrubeš. „Ropid je nepřítelem metrolinek, já jsem zastáncem jednoduššího linkového vedení. Tento model je daleko přehlednější pro cestující,“ dodává.
Jeden z návrhů změn pražských tramvajíLinka 1: Nádraží Podbaba – Hradčanská – Letenské nám. - Vltavská – Maniny – Ohrada – Spojovací Linka 2: Sídliště Petřiny – Hradčanská – Vltavská – Ortenovo náměstí Linka 3: Sídliště Modřany – Karlovo náměstí – Florenc – Palmovka – Kobylisy Linka 4: Sídliště Řepy – Anděl – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Čechovo náměstí Linka 5: Sídliště Barrandov – Anděl – Malostranská – Náměstí Republiky – Olšanské nám. - Vozovna Žižkov Linka 6: Radošovická – Nám. bří. Synků - I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Ortenovo náměstí Linka 7: Kotlářka – Anděl – Karlovo náměstí – Vršovice – Strašnická – Černokostelecká Linka 8: Nádraží Podbaba – Letenské nám. - Náměstí Republiky – Florenc – Palmovka – Starý Hloubětín Metrolinka 9: Sídliště Řepy – Anděl – Újezd – Národní třída – Olšanské nám. - Spojovací Linka 10: Sídliště Řepy – Anděl – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Želivského – Palmovka – Sídliště Ďáblice Linka 11: Spořilov – Nám. bří. Synků - I.P.Pavlova – Muzeum – Flora – Olšanské hřbitovy – (Černokostelecká) Linka 12: Sídliště Barrandov – Anděl – Malostranská – Čechův most – Výstaviště Holešovice – Maniny – Palmovka Linka 14: Radlická – Anděl – Myslíkova – Václavské náměstí – Těšnov – Maniny – Vysočanská – Lehovec Linka 15: Vozovna Pankrác – Nám. bří. Synků - Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Olšanské náměstí - Flora – Olšanské hřbitovy Linka 16: Sídliště Barrandov – Anděl – I.P.Pavlova – Náměstí Míru – Želivského – Ohrada – Spojovací Linka 17: Sídliště Modřany – Palackého náměstí – Staroměstská – Strossmayerovo náměstí – Trojská – Vozovna Kobylisy Linka 18: Spořilov – Nám. bří. Synků - Karlovo náměstí – Národní třída – Staroměstská – Malostranská – Pražský hrad – Vypich Linka 19: Vysočanská – Palmovka – Ohrada – Strašnická – Nádraží Hostivař Linka 20: Nádraží Braník – Palackého náměstí – Staroměstská – Malostranská – Hradčanská – Sídliště Petřiny Linka 21: Sídliště Modřany – Palackého náměstí – Anděl – Sídliště Barrandov Linka 22: Nádraží Hostivař – Kubánské náměstí – Náměstí Míru – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Újezd – Malostranská – Pražský hrad – Bílá hora Linka 23: Kubánské náměstí – Náměstí Míru – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Újezd – Malostranská – Hradčanská – Divoká Šárka Linka 24: Kubánské náměstí – Nám. bří. Synků - Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Florenc – Palmovka – Kobylisy Linka 25: Bílá hora – Hradčanská – Letenské náměstí - Vltavská – Maniny – Nádraží Libeň - Lehovec Linka 26: Divoká Šárka – Hradčanská – Letenské náměstí - Náměstí Republiky – Žižkov – Flora – Ústřední dílny DP Zdroj: www.mhd86.cz |