Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvajové zastávky na znamení cestující vesměs chtějí, mají ale otázky

  10:06aktualizováno  10:06
Zastávky na znamení začnou možná fungovat i v tramvajové dopravě. Cestující jsou v zásadě pro, ozývá se ale i kritika. Organizátor pražské veřejné dopravy Ropid vidí v zavedení zastávek na znamení způsob, jak zajistit plynulejší dopravu, navíc se tím prý ušetří peníze.
Cestující mají kolem chystaného zavedení zastávek na znamení i u tramvají řadu otázek. (Ilustrační snímek)

Cestující mají kolem chystaného zavedení zastávek na znamení i u tramvají řadu otázek. (Ilustrační snímek) | foto: Eva Fryšarová, MF DNES

Ropid chce zavést v Praze tramvajové zastávky, na kterých budou muset cestující dát pokyn, že chtějí vystoupit. První takovou stanicí by mohlo být ČSAD Smíchov a následovat by mohly další.

Představa zastávek na znamení i pro tramvaje v Pražanech vyvolala mnohé otázky a leckdy i nesouhlas. Přesto většina čtenářů iDNES. cz v anketě hlasovala pro jejich zavedení (výsledky ankety najdete zde). Zastánci přehlasovali odpůrce téměř o 1 300 hlasů.

A proč by zastávky na znamení měly v tramvajové dopravě být? Společnost Ropid si od nich slibuje plynulejší dopravu a také finanční úsporu. "Je to jako s autobusy. Ušetří se čas i elektrická energie," říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jak ale může změna režimu na zastávkách zvýšit plynulost dopravy, některým cestujícím vrtá hlavou. "Když v zastávce zastaví tramvaj, ta za ní ji stejně neobjede. I kdyby nikdo nechtěl nastoupit ani vystoupit, stejně musí počkat v řadě," namítají odpůrci zastávek na znamení.

Dřív se mávalo na řidiče, teď stačí jen viditelně stát

Další výtka naráží na fakt, že nedávno se změnil způsob, jakým cestující dávají najevo, že chtějí na zastávce na znamení nastoupit. Dřív na řidiče museli mávnout, dnes paradoxně nemusí dělat nic. Stačí, když na zastávce viditelně stojí. Řidič v takovém případě musí zastavit.

Ale je klidně možné, že cestující na právě přijíždějící linku nečeká, chce jet až tou další. "Co kdyby cestující na zastávkách měli v ruce 'čitelnou' ceduli s číslem linky kterou chtějí použít?" zamýšlí se v internetových diskusích jeden z cestujících, jak by mohl systém fungovat.

"Považuji to za prospěšnou věc, ale toto opatření lze uplatnit spíš v okrajových částech Prahy. V širším centru nemá smysl, protože stále někdo vystupuje a nastupuje. Nicméně si myslím, že spíš než zastávky na znamení by bylo zapotřebí vybavit všechny křižovatky preferencí pro tramvaje," uvažuje další cestující.

Zavedení tramvajových zastávek do režimu "na znamení" nečeká plošně celou Prahu. Například v zastávce I. P. Pavlova by to téměř po celý den postrádalo smysl, zdejší tramvajová trať je nejvytíženější v Praze a dveře tramvají se tu otevírají a zavírají bez přestání.

Nová tlačítka ve všech tramvajích?

Ropid proto chce vybrat zastávky, které jsou málo využívané. Jenže Dopravní podnik váhá. Zastávka ČSAD Smíchov v Nádražní ulici měla začít fungovat na znamení už v dubnu, teď to není zcela jisté. "Stále o tom debatujeme," říká Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Právě smíchovskou zastávku vybrali dopravní plánovači ke zkušebnímu provozu záměrně. Nevyužívá ji tolik lidí, a navíc je na trati směřující na Barrandovské sídliště, kam Dopravní podnik vysílá novější typy tramvají. Právě ty mají tlačítka, která slouží k otevírání dveří.

U starých tramvají by to mohl být problém. Nicméně by se případně dalo využívat tlačítko, které dnes slouží maminkám s kočárky, jenže to by se musel změnit předpis nebo je vybavit dalšími knoflíky. Pokud se podnik s Ropidem dohodnou na rozšíření zastávek na znamení pro tramvaje, lze je očekávat například ve stanici Krematorium Motol či Nad Trojou.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Za pět milionů stavební povolení pro developera, sliboval zadržený muž

Policie obvinila muže z Mníšku pod Brdy za braní úplatku. Za pět milionů korun sliboval developerovi zařídit stavební povolení.   celý článek

Sami zahraniční vojáci často nechápali, kde jsou a z jakého důvodu.
Prázdné obchody a návrat strachu, vzpomíná pamětník na srpen 1968

Brzy nad ránem je vzbudil telefon. „Obsadili nás,“ ozvalo se ve sluchátku. Byla středa 21. srpna 1968, letiště i centrum Prahy už kontrolovaly tanky. Mladí...  celý článek

Firma vlastní dům od roku 1994. Náklady na projekt dosahují podle společnosti...
Hotovo, parcela je volná. Z domu na Václavském náměstí nic nezůstalo

Na rohu Václavského náměstí a Opletalovy ulice v Praze už skončila demolice nadzemní části rohového domu č. 47. Parcela se připravuje k stavbě skleněného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.