Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První pražská zastávka tramvaje na znamení se osvědčila, budou další

  12:27aktualizováno  12:27
Od prosince funguje v Praze první tramvajová zastávka na znamení: ČSAD Smíchov. Stejný režim plánuje společnost Ropid, která pražskou dopravu organizuje, zavést i na dalších zastávkách zhruba za rok. Ve hře je i varianta udělat to na celých souvislých úsecích.
Zastávky na znamení budou možná i na celých úsecích tratí, (Ilustrační snímek)

Zastávky na znamení budou možná i na celých úsecích tratí, (Ilustrační snímek) | foto: Eva Fryšarová, MF DNES

Psala se polovina padesátých let a zastávky na znamení pro tramvaje nebyly ničím neobvyklým. Zvlášť v okrajových městských částech. Postupně však z pražských ulic zmizely. Nyní je chtějí dopravní plánovači vrátit zpět. Alespoň někde.

Zastávka ČSAD Smíchov, která se po zdlouhavých diskusích stala průkopníkem v obnově zastavování na znamení, se totiž osvědčila.

"Jízda je tu plynulejší," říká šéf společnosti Ropid Pavel Procházka a dodává, že se v příští vlně nechce zaměřovat jen na jednotlivé zastávky, ale na celé úseky tratí, kde je málo frekventovaných zastávek víc za sebou.

Kde by se mohlo stavět na znamení

* Nad Trojou
* Depo Hostivař
* Na Homoli
* Krematorium Motol
* Plynárna Michle
* Malešická továrna
* Starý Hloubětín
* Nový Hloubětín

"Měli jsme připravený seznam asi deseti zastávek, ale teď přemýšlíme o souvislých úsecích. Aby se ta změna, kdy nemusíme na méně frekventovaných zastávkách zastavovat, kladně projevila. Například do jízdních dob jednotlivých spojů," říká Procházka.

V úvahu by tak připadal například úsek mezi Depem Hostivař a Ústředními dílnami DP. Také by se nemuselo zastavovat pokaždé u Vozovny Motol či Krematoria Motol. Když s tímto nápadem přišel Ropid loni na jaře, cestující se rozdělili na dva tábory. Přesto v anketě iDNES.cz hlasovaly téměř dva tisíce lidí pro zavedení zastávek na znamení a přes šest set proti (více čtěte zde).

Kvůli zastávkám na znamení je třeba vybavit starší tramvaje

Podle Pavla Fojtíka z archivu Dopravního podniku byly dříve tramvajových zastávek na znamení po Praze desítky. "Fungovaly od začátku 20. století a v 50. letech byly naprosto běžné zvlášť v okrajovějších pražských čtvrtích. Tehdy byl ve vozech průvodčí, který zacinkal, když chtěl někdo vystoupit, a nastupující musel na řidiče mávnout," popisuje Fojtík.

Dopravní podnik se jejich návratu nebrání. "Obecně mají zastávky na znamení smysl, protože jsou lokality, které po nich přímo volají. O dalších místech diskutujeme, některé jsou už vytipované. Kdybychom je zavedli, bavíme se o horizontu jednoho roku," říká dopravní ředitel Dopravního podniku Ladislav Urbánek.

K tomu, aby se zastávky na znamení zavedly hojněji, bude zapotřebí, aby dopravce vybavil i starší tramvaje tlačítky u dveří. "Teď se pracuje na řešení," dodává Urbánek.

Úspory ze zastávek na znamení nejsou nikterak astronomické, ale přesto jsou. Třeba předloni se zavedlo tři sta autobusových stanic na znamení, což ušetřilo asi pět milionů korun ročně.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.