Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žižkov, Vysočany nebo náměstí Republiky? Řeší se, kam pojede metro D

  19:38aktualizováno  19:38
Stavba metra D, které bude vozit cestující ze sídlišť na jižním okraji Prahy do centra, ještě ani nezačala. Vedení města už ale řeší, kam jednou povede prodloužení modré linky. Variant je několik, nabízí se Žižkov, Vysočany i náměstí Republiky.

Depo Písnice s autobusovým terminálem a obřím parkovištěm. | foto: Metroprojekt a.s.

Z Písnice na Pankrác vyjede metro nejdříve v roce 2022. Několik dalších let pak potrvá prodloužení nové trasy linky D přes náměstí Bratří Synků na náměstí Míru. Přestože tak bude celý úsek dokončen odhadem za 15 let, vedení metropole si chce už nyní udělat jasno o tom, kam modrou trasu metra nasměruje dál, tedy ze stanice Náměstí Míru.

„Analýzu možného pokračování metra D vypracuje do letošního listopadu Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR). Dokument vyhodnotí potenciál jednotlivých variant, které budou prověřeny na dopravním modelu,“ vysvětluje náměstek primátorky pro územní rozvoj Matěj Stropnický (Trojkoalice).

Náměstek dodává, že klíčová pro určení dalšího směru modré linky bude především prognóza množství případných cestujících. Institut však musí prověřit i technické podrobnosti, předpokládané náklady na výstavbu i to, kde by vznikly nové stanice.

Nová trasa metra: modrá

Cena

Výstavba prvního úseku metra linky D mezi stanicemi Depo Písnice a Pankrác bude podle dosavadních odhadů stát téměř 36 miliard korun. Podle opozice to však může být mnohonásobně víc.

Harmonogram stavby

Dopravní podnik v současnosti vykupuje pozemky, které nezbytně potřebuje pro zahájení stavby. Jedná se přibližně o 750 parcel. Samotná stavba by měla začít podle odhadů na přelomu roku 2017 a 2018. Práce potrvají přibližně pět let. První souprava s cestujícími by měla vyjet na přelomu let 2022 až 2023. Jde však zatím pouze o předpoklad.

Trasa linky D

Čtvrtá linka, která bude na mapách pravděpodobně označena modrou barvou, povede stanicemi Pankrác, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice.

Prodloužení od stanice Pankrác

V druhé etapě výstavby se počítá s prodloužením trasy o stanici Náměstí Bratří Synků a Náměstí Míru.

Lidé z IPR zatím nechtějí ani naznačovat, kam by mohla trasa D ze stanice Náměstí Míru dál pokračovat. „Jsme na začátku a v tuto chvíli neumíme říct, která z toho množství variant je ve hře,“ vysvětluje Marek Vácha z tiskového oddělení IPR.

Navzdory mlčení městských plánovačů však možné varianty pokračování trasy D vyplouvají na povrch. „Osobně se domnívám, že Žižkov čeká na metro už dvacet let, a je to čtvrť, kde žije osmdesát tisíc obyvatel,“ naznačuje Stropnický.

Také starostka třetí městské části Vladislava Hujová (TOP 09) vidí stavbu „déčka“ jako příležitost pro Prahu 3. Chce proto, aby o ní v září zastupitelé třetí městské části jednali.

„Troufám si říct, že pro metro D budou všichni. Metrem je u nás obslouženo pouze okolí Vinohradské a to nestačí. Na Žižkov se nesmí zapomínat. Například obyvatelé ulice Koněvovy nebo Husitské mají podle mapy sice domov blízko Václavského náměstí, ale nesednou-li na autobus, na metro se nedostanou,“ vysvětluje Hujová.

Starostka navíc argumentuje tím, že pokud opravdu vyrostou na místě nákladového nádraží Žižkov byty, počet obyvatel této čtvrti přesáhne statisícovou hranici.

Projektanti metra už dříve pracovali s variantou, podle které by trasa vedla z náměstí Míru na hlavní nádraží a dál právě přes Žižkov do Vysočan. Ve stanici Českomoravská by pak mohla vzniknou přestupní stanice na linku B. Díky tomu by trasa D protínala všechny stávající linky metra. Této variantě nahrává územní plán, je s ní ve shodě.

Stočí se „déčko“ přes hlavní nádraží?

Zásadní otázkou však zůstává, kolik cestujících by úsek mezi stanicí Hlavní nádraží a Vysočanská využívalo. Zda by jich bylo dost na to, aby se městu vyplatilo investovat desítky miliard právě do této varianty vedení nové linky metra.

Odpovědět na to má IPR spolu s dopravním podnikem. V případě, že dojdou k závěru, že by cestující metrem do Vysočan přes Žižkov nejezdili, mohlo by se „déčko“ ze stanice Náměstí Míru stočit přes hlavní nádraží do stanice Náměstí Republiky.

Tato varianta by byla výhodnější v tom, že by přestupní stanice na linku B byla blíž k centru města než v případě vysočanské varianty. O jak moc velkou výhodu se jedná, naznačí až výsledky zmiňované analýzy, kterou si magistrát nechal zpracovat.

Podle IPR je variant, kudy vést metro, ještě více. Z analýzy by podle informací MF DNES mohly vzejít zhruba tři vítězné návrhy.

Kromě prodlužování linky D směrem do centra se v minulosti uvažovalo také o její možné odbočce v budoucí stanici Libuš. Zatímco některé soupravy by tak končily ve stanici Depo Písnice, jiné by cestující dovezly do stanice Poliklinika Modřany. Nyní však dopravní podnik předpokládá, že z Libuše do Modřan povede tramvajová trať.

Představy dopravních nadšenců jdou ještě dál, podle některých by mohly vlaky na lince D jednoho dne vyjíždět ze Zbraslavi a končit až ve Kbelích. O tom však zatím na magistrátu nikdo neuvažuje.

Autor:


Témata: Praha, Praha-město




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.