Vladimír Říha, bývalý ředitel vinořského podniku Pražská strojírna

Vladimír Říha, bývalý ředitel vinořského podniku Pražská strojírna | foto:  Michal Šula, MAFRA

Ředitel strojírny utrácel za módu, dopravní podnik ho chce potrestat

  • 10
Dopravní podnik žádá na základě auditu trest pro Vladimíra Říhu, exšéfa dceřiné společnosti Pražská strojírna. Podle auditu Říha utrácel statisíce za drahé večeře a značkové oblečení. Ve vedení ho vystřídá člen ANO.

Dárkové předměty a značkové oblečení za statisíce, luxusní automobil za 1,5 milionu nebo večeře s obchodními partnery za více než 200 tisíc korun.
I takové výdaje měl podle výsledku auditu dnes už bývalý ředitel nenápadné, avšak velmi ambiciózní městské firmy Pražská strojírna Vladimír Říha.

Kvůli údajně nehospodárnému nakládání s majetkem teď dokonce padlo trestní oznámení, potvrdil včera Martin Gillar, ředitel dopravního podniku, který je mateřskou společností Pražské strojírny.

Už dříve dopravní podnik Říhu odvolal zejména na základě špatného hospodaření firmy, která má obrat kolem 360 milionů ročně. Její dluh se aktuálně odhaduje na 180 milionů korun. Dopravní podnik zároveň odvolanému řediteli vyčítal rozjednané rizikové zakázky ze vzdálených trhů, jako je Irák, Írán nebo Maroko, které však k závazné dohodě nedotáhl.

Všechna obvinění nicméně Říha v minulosti popřel. Audit z letošního února hovoří o škodách v řádu statisíců. Podle pražské primátorky Adriany Krnáčové (ANO) však může být pochybení ještě větší. Proto bude nyní spuštěn ještě hloubkový audit, který firmu tentokrát velmi podrobně prověří. První závěry mají být k dispozici po třech měsících, kompletně hotový má být asi za pět měsíců. Podle jeho závěrů se může trestní oznámení ještě rozšířit.

„Jsem velice zklamaná z toho, že v organismu města existuje společnost, kterou řídil člověk, který si neuvědomoval, co činí. A pokud ano, je to ještě horší. Doufám, že se jednalo o jedinou městskou společnost, která tímto způsobem postupovala,“ prohlásila primátorka Krnáčová.

Do vedení jde člen ANO

Na druhou stranu aktuální situace paradoxně nahrává koalici na magistrátu. Dostala totiž šanci získat větší dohled nad strategickou firmou. Stejně jako už v tomto volebním období obměnila řadu ředitelů městských firem, například pražské záchranky, Institutu plánování a rozvoje Prahy nebo dopravního podniku, nyní se zdá, že „svého“ člověka bude mít nastálo i v Pražské strojírně.

Už loni na podzim byl do představenstva dosazen Róbert Masarovič, který je ale zároveň předsedou finančního výboru zastupitelstva Moravskoslezského kraje a zastupitelem Havířova za hnutí ANO. Jeho úkolem bylo tehdy Vladimíra Říhu hlídat.

Na co například ukázal audit v Pražské strojírně?

  • Tehdejší ředitel Vladimír Říha ve služebním autě vedl záznamy jízd, které neodpovídaly realitě.
  • Vyúčtovával parkovací doklady soukromých jízd.
  • Neoprávněně využíval CCS karty, a to údajně za pohonné hmoty v hodnotě asi 57 tisíc korun.
  • Zaměstnávat měl kolegy, kteří fakticky nepracovali, ale pobírali vysoké mzdy.
  • Rovněž nechal prodat služební auta pod cenou.
  • Měl neúměrné náklady na marketing a reprezentační fond. V pěti případech z let 2015 a 2016 nakoupil dárkové předměty za 270 tisíc korun, za pět hokejových dresů zaplatil 71 tisíc korun a za značkové oblečení 117 tisíc korun.
  • Podle dopravního podniku mohl spáchat trestný čin porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Šéf dopravního podniku Gillar však jeho výběr hájí, zároveň popírá, že by byl jmenován na základě politického tlaku z ANO. „Byl doporučený a mně se líbil jako krizový manažer, zároveň se v minulosti věnoval strojírenství. Proto jsem po něm sáhl, aby doplňoval Vladimíra Říhu,“ tvrdí Gillar.

Letos v únoru byl Říha z představenstva strojírny odvolán a zároveň skončil i jako ředitel společnosti. Tehdy rezignoval také místopředseda představenstva Miroslav Kolář.

Dopravní podnik následně řídící orgán dočasně doplnil z vlastních řad, ale Masarovič ve své funkci zůstal. A tak to bude i nadále, protože se stal členem už i nově zvoleného řádného představenstva Pražské strojírny. Předsedou se tentokrát stal bývalý finanční ředitel Kongresového centra Praha Jan Vlasák, třetí do party je vedoucí odboru účetnictví dopravního podniku Marek Polický.

Kromě toho by si měli Vlasák s Masarovičem rozdělit i funkce ve vedení společnosti. Generálním ředitelem by se měl stát první jmenovaný. Jednotlivé úseky a kompetence bude řešit představenstvo strojírny až za dva týdny.

Cílem dopravního podniku je nyní stabilizovat situaci, strojírna by měla nadále působit na českém i zahraničním trhu, exotickým zakázkám se ale pravděpodobně vyhne. Aktuálně nehrozí ani prodej firmy, o němž se nedávno spekulovalo. Kromě toho bude úkolem vedení nově nastavit marže.

Podle Gillara byly totiž marže u zakázek pro dopravní podnik vyšší než u ostatních klientů. „Nový plán je, aby byly standardní a z obchodů v zahraničí byly realizovány jen ty zakázky, kde marže bude výhodná,“ dodal. Zakázky pro dopravní podnik tvoří polovinu tržeb.

Pražská strojírna vyrábí a montuje tramvajové výhybky, křížení nebo výhybkové systémy. Působí v pražské Vinoři v objektu bývalého cukrovaru. Své výrobky dodává nejčastěji po Evropě.