Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské metro se třikrát uzavře. Cestující vysadí v polovině cesty

  20:05aktualizováno  20:05
Tři velké výluky metra chystá do konce roku pražský Dopravní podnik - 24. října, 8. a 15. listopadu. Dvě kvůli výměně výhybky tunelech linky A a C a jednu kvůli napojení nového úseku linky A na stávající trasu. Výstavba nového úseku metra skončí už letos v listopadu. Soupravy začnou jezdit příští rok.
Pražské metro čekají v nadcházejících dvou měsících hned tři uzavírky. (Ilustrační snímek)

Pražské metro čekají v nadcházejících dvou měsících hned tři uzavírky. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Práce potrvají vždy dva až tři dny. Po tu dobu bude provoz metra omezen.

„Výměna výhybky ve stanici Pražského povstání začne 24. října přibližně ve 20:00 a skončí 27. října ve 3:50. Provoz metra bude zachován v úsecích Letňany - Muzeum a Budějovická - Háje,“ popsala omezení mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.

Druhou výhybku pak bude podnik měnit v polovině listopadu v „zelené“ stanici Želivského. Od 15. do 18. listopadu tak bude linka A pro cestující fungovat pouze mezi stanicemi Náměstí Míru a Dejvická. Cestující budou muset místo metra využít náhradní autobusy a tramvaje.

Trasa A v číslech

20,2 miliardy korun bude podle odhadů stát výstavba prodloužené linky metra A do Motola. Ještě loni se očekávalo, že se cena vyšplhá na 22,5 miliardy korun.

26 strojvedoucích bude muset Dopravní podnik přijmout poté, co otevře nový úsek.

4 nové stanice přibudou na lince A od dubna 2015. Půjde o stanice Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.

6 134 metrů je dlouhý nový úsek mezi stanicemi Dejvická a Nemocnice Motol.

15 minut potrvá cesta ze stanice Nemocnice Motol na Můstek.

6. dubna 2015 je pracovní termín zprovoznění nového úseku. Může se ještě o několik dní posunout.

60 miliard bude podle odhadů stát výstavba metra linky D z Pankráce do Písnice. První úsek se začne stavět nejdříve za tři roky.

Také třetí velká výluka se dotkne trasy A.

„Mezi 8. až 10. listopadem bude probíhat napojování prodloužené trasy linky A ve stanici Dejvická,“ vysvětlila Řehková. Vlaky nebudou ve zmíněných dnech jezdit mezi stanicemi Dejvická a Muzeum.

Na stejném úseku musí cestující počítat ještě s menším omezením v sobotu 1. listopadu. Místo po půlnoci mezi zmíněnými stanicemi poslední vlak projede už v 22:00, a to kvůli přípravným pracím, které budou napojování nové trasy předcházet.

Po napojení nové trasy metra začnou zkušební jízdy

Přestože se do Motola první lidé svezou metrem až v dubnu příštího roku, práce už jsou v současné době téměř u konce.

„Harmonogram stanovuje ukončení prací na 17. listopad letošního roku, následně budou probíhat přejímky, odstraňování vad a nedodělků a zkušební jízdy,“ řekl ředitel Dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Jenže aby se metro mohlo vůbec otevřít, nestačí jen dokončit stavbu samotnou. Dopravní podnik bude muset do dubna udělat ještě řadu změn. Ty budou mít možnost cestující pozorovat hlavně v prvních třech měsících příštího roku, a to nejen na lince A.

Konkrétně má dopravce před sebou výměnu zhruba sedmi tisíc map sítě MHD a schémat noční dopravy. Výměnu udělá přibližně měsíc před zprovozněním nového úseku. Na nových mapkách bude zakreslena už i prodloužená trasa metra do Motola.

Měnit se bude také hlášení pro cestující a v neposlední řadě jízdní řády. „Na trase metra A plánujeme změnu intervalů podle skutečné poptávky. Vše ale bude záležet na rozpočtu pro příští rok,“ poznamenal mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal. Podle něj by se na nejvytíženějších úsecích mohly intervaly zkrátit, naopak některé soupravy by kvůli úspoře nemusely vždy jezdit až do konečné stanice.

Metro bude levnější

Aby mohlo metro se čtyřmi novými stanicemi fungovat tak, jak má, musí ještě Dopravní podnik přijmout nové zaměstnance. Celkem bude potřebovat 26 nových strojvedoucích metra, více než čtyřicítku dozorčích stanic a dalších šest desítek lidí přijme jednotka Dopravní cesta. V posledním případě půjde především o dělníky.

Na prodlouženém úseku nyní probíhá instalace technologií. „Veškeré dodatečné práce nyní detailně kontrolujeme, včetně podrobného zdůvodnění změn s položkovým naceněním,“ vysvětlil Ďuriš.

Dopravce tak chce předejít případnému prodražení stavby, které by mohly přinést vícepráce. Právě tímto způsobem se výrazně prodražil například tunel Blanka.

Zatímco loni vedení města očekávalo, že výstavba prodloužené trasy metra A do Motola vyjde na 22,5 miliardy korun, současné předpoklady jsou výrazně levnější. „Očekávané náklady přibližně 20,2 miliardy korun,“ řekl Ďuriš.

Jak to na novém „áčku“ nyní vypadá, na to se bude moci každý podívat už 4. října. Dopravní podnik totiž chystá den otevřených dveří.

Podívejte se, jak to na stavbě nového úseku metra vypadalo letos v létě:

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.