Návrh na zavedení trolejbusové dopravy v Praze zřejmě poprvé představil už v prosinci 1927 předseda správní rady Elektrických podniků hlavního města Prahy Eustach Mölzer. Elektrické podniky zvolily pro první trolejbusovou linku trať od střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku ke Svatému Matěji.
První zkušební jízdy bez cestujících začaly 5. června 1936. Pravidelný provoz pak byl slavnostně zahájen 28. srpna. O tři roky později, 1. října 1939, zahájily Elektrické podniky provoz na druhé trolejbusové trati, která vedla od Anděla k Walterově továrně v Jinonicích. V kopcovité oblasti Malvazinek se trolejbusy osvědčily.
Druhá světová válka rozvoj pražských trolejbusů poněkud zastavila. Rychlé zavádění trolejbusové dopravy v českých a moravských městech pak proběhlo mezi lety 1946 až 1952. Rozvoj nenastal jen v Praze, nový dopravní prostředek se objevil v jedenácti dalších městech.
Zatímco Praha si letos připomíná čtyřicet let od ukončení trolejbusového provozu, hned pět měst v republice letos slaví 60. výročí od jeho zavedení.
Hlavním důvodem postupného ústupu trolejbusové dopravy v metropoli byly tehdejší hospodářské poměry. Ty v zemi nedovolovaly tak velkému městu jako byla Praha zajistit potřebnou energetickou kapacitu.
Od poloviny šedesátých let se tak začalo od trolejbusové dopravy postupně upouštět. Svoji roli při rozhodování o definitivním zrušení trolejbusů v systému pražské MHD sehrála i v té době levná ropa ze Sovětského svazu, díky které byla upřednostňována bouřlivě se rozvíjející autobusová doprava a její operativnost.
Rozloučení s pražskými trolejbusy se konalo v neděli 15. října 1972. Poslední jízda se uskutečnila po půlnoci z 15. na 16. října od Orionky. Čtrnáct minut po jedné hodině zatáhl trolejbus do smíchovské vozovny.
Praha o návratu trolejbusů neuvažuje
Praha ale nebyla jediným městem, které trolejbusovou dopravu zrušilo. Stejný osud ji potkal v 70. letech také v Českých Budějovicích, Děčíně, Mostě či Litvínově. Do Českých Budějovic se však trolejbusy po téměř dvaceti letech vrátily.
O návratu trolejbusů do Prahy se dnes už neuvažuje. Pražskou hromadnou dopravu teď zajišťují jednak ekologické dopravní prostředky, jako je metro či tramvaje, a také nové autobusy, které musí splňovat přísné ekologické limity.
"V dlouhodobých strategických plánech Prahy a ani Dopravního podniku se neuvažuje o obnově trolejbusové dopravy. Byla by totiž nutná značná investice do vozidel, vozoven, opravárenských kapacit a infrastruktury, tedy kabelových sítí, měníren a vrchního vedení. A přínos znovuzavedení trolejbusů by tyto náklady nevyvážil," uvedl vedoucí odboru Strategický a investiční rozvoj David Dohnal.