Trolejbusy na Karlově náměstí

Trolejbusy na Karlově náměstí | foto: Archiv Dopravního podniku Praha

Přesně před čtyřiceti lety projely Prahou poslední trolejbusy

  • 13
Praha byla prvním českým městem, které zavedlo trolejbusy. Jejich éra trvala od roku 1936 do roku 1972, vrcholu dosáhla v 60. letech. Tehdy přepravovalo 123 trolejbusů na deseti linkách přes 48 milionů cestujících ročně. Poslední trolejbusy vyjely do ulic v noci z 15. na 16. října 1972.

Návrh na zavedení trolejbusové dopravy v Praze zřejmě poprvé představil už v prosinci 1927 předseda správní rady Elektrických podniků hlavního města Prahy Eustach Mölzer. Elektrické podniky zvolily pro první trolejbusovou linku trať od střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku ke Svatému Matěji.

První zkušební jízdy bez cestujících začaly 5. června 1936. Pravidelný provoz pak byl slavnostně zahájen 28. srpna. O tři roky později, 1. října 1939, zahájily Elektrické podniky provoz na druhé trolejbusové trati, která vedla od Anděla k Walterově továrně v Jinonicích. V kopcovité oblasti Malvazinek se trolejbusy osvědčily.

Druhá světová válka rozvoj pražských trolejbusů poněkud zastavila. Rychlé zavádění trolejbusové dopravy v českých a moravských městech pak proběhlo mezi lety 1946 až 1952. Rozvoj nenastal jen v Praze, nový dopravní prostředek se objevil v jedenácti dalších městech.

Zatímco Praha si letos připomíná čtyřicet let od ukončení trolejbusového provozu, hned pět měst v republice letos slaví 60. výročí od jeho zavedení.

Hlavním důvodem postupného ústupu trolejbusové dopravy v metropoli byly tehdejší hospodářské poměry. Ty v zemi nedovolovaly tak velkému městu jako byla Praha zajistit potřebnou energetickou kapacitu.

Karlovo náměstí - rok 1972
Trolejbus 301 Škoda
Zkušební jízda trolejbusu - Ořechovka

Od poloviny šedesátých let se tak začalo od trolejbusové dopravy postupně upouštět. Svoji roli při rozhodování o definitivním zrušení trolejbusů v systému pražské MHD sehrála i v té době levná ropa ze Sovětského svazu, díky které byla upřednostňována bouřlivě se rozvíjející autobusová doprava a její operativnost.

Rozloučení s pražskými trolejbusy se konalo v neděli 15. října 1972. Poslední jízda se uskutečnila po půlnoci z 15. na 16. října od Orionky. Čtrnáct minut po jedné hodině zatáhl trolejbus do smíchovské vozovny.

Praha o návratu trolejbusů neuvažuje

Praha ale nebyla jediným městem, které trolejbusovou dopravu zrušilo. Stejný osud ji potkal v 70. letech také v Českých Budějovicích, Děčíně, Mostě či Litvínově. Do Českých Budějovic se však trolejbusy po téměř dvaceti letech vrátily.

O návratu trolejbusů do Prahy se dnes už neuvažuje. Pražskou hromadnou dopravu teď zajišťují jednak ekologické dopravní prostředky, jako je metro či tramvaje, a také nové autobusy, které musí splňovat přísné ekologické limity.

"V dlouhodobých strategických plánech Prahy a ani Dopravního podniku se neuvažuje o obnově trolejbusové dopravy. Byla by totiž nutná značná investice do vozidel, vozoven, opravárenských kapacit a infrastruktury, tedy kabelových sítí, měníren a vrchního vedení. A přínos znovuzavedení trolejbusů by tyto náklady nevyvážil," uvedl vedoucí odboru Strategický a investiční rozvoj David Dohnal.