Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Blanko, pozor. Hackeři mohou tunel zavřít a způsobit dopravní kolaps

  19:50aktualizováno  19:50
Tunel Blanka ještě není dostavěný, ale magistrát už se zabývá dalšími možnými problémy. Mluví se o bezpečnostním cvičení, které by mělo ověřit odolnost technologií tunelu Blanka vůči počítačovým pirátům. Ti už v zahraničí dokázali nejednou způsobit dopravní kolaps.

Tunelový komplex Blanka | foto:  Dan Materna, MAFRA

Když před pěti lety projížděli řidiči americkým Texasem, nevěřili vlastním očím. Na světelných tabulích se místo dopravních informací začaly objevovat nápisy s textem "Pozor, zombie".

Šlo o útok neznámého hackera, který se napíchl na dopravní systém.

O dva roky později se ruský hacker napojil na světelný billboard u jedné z hlavních moskevských tepen a místo reklamy na něj začal promítat pornografické video. Doprava zkolabovala.

Útok počítačových pirátů způsobil kolaps i v dalších případech.

Na magistrátu proto přemýšlejí, co by se stalo, kdyby takový hacker napadl systémy právě dokončovaného tunelového komplexu Blanka. Vedení města proto zvažuje, zda si v budoucnu nenajmout profesionální počítačové "piráty", kteří by takový útok nasimulovali.

"Ano, o takovém cvičení se skutečně hovoří," potvrzuje náměstek primátora Jiří Nouza.

Zranitelná místa

Proměnné dopravní značení
Tato telematická zařízení informují řidiče například o aktuální dopravní situaci formou piktogramu nebo textu na proměnné tabuli.

Vzduchotechnika a požární signalizace
Vzduchotechnika zajišťuje odvod zplodin a přivádí čistý vzduch. V režimu požárního větrání řízeně odvádí kouř z prostoru tunelu.

Kamerový dohled s videodetekcí
V případě nouzového volání z takzvaného SOS výklenku se na obrazovce dispečera automaticky objeví obraz z kamery snímající příslušný úsek tunelu.

Kamerové systémy například automaticky sledují dodržování nejvyšší povolené rychlosti a nejmenší vzdálenosti mezi vozidly. Videodetekční systém pak má automaticky upozornit na požár, chodce v tunelu, havárii či kolonu.

Tunelový rozhlas
Pro větší bezpečnost řidičů má být k dispozici tunelový rozhlas, který bude dávat pokyny řidičům v případě mimořádné události, jako je například havárie.

Velín
Celý tunelový komplex nemůže fungovat bez takzvaného velínu, ten měl být původně na Malovance, ale jeho výstavba je ve skluzu. Nakonec se přikročilo k provizornímu řešení. Koncem dubna Praha zadala zakázku na vybudování dočasných řídících středisek.

"Nejdříve chceme prověřit základní bezpečnost celého tunelového komplexu, až jej budeme přebírat. Ne že bychom projektům nevěřili, ale půjde o standardní prověření. Toto cvičení by mohlo případně následovat. Ale jde zatím spíš o myšlenku," vysvětluje.

Podle bezpečnostního poradce primátora Petra Trombíka by oním cvičným útokem byl s největší pravděpodobností takzvaný penetrační test, kdy by se prověřilo, jak odolné jsou systémy Blanky vůči průniku hackerů zvenčí.

"Dokázal bych si představit, že by se takto prověřilo fungování vzduchotechniky, dopravního telematického značení či odolnost samotného systému řízení," vysvětluje s tím, že skutečný útok by čistě hypoteticky mohl tunel i zablokovat.

"Třeba změnou zmiňovaného dopravního značení," konstatuje.

Podobně jako u nedávné simulace plošného výpadku proudu v Praze by se jednalo o první cvičení svého druhu u nás. Hlavní město by si pro něj pravděpodobně najalo externí firmu, která by se do systémů Blanky snažila nabourat.

"Tyto firmy existují jak u nás, tak samozřejmě v zahraničí. Většinou se ale takto testují banky, kde jsou rizika napadení daleko vyšší," říká IT expert a zakladatel společnosti Start2Cloud Jiří Donát.

Ovšem podle něj by město mělo pečlivě zvážit, zda jsou rizika spojená s případným kyberútokem na Blanku skutečně tak vysoká, aby se vyplatilo ji takto testovat.

Útoky hackerů – skutečná hrozba

Samotní čeští bezpečnostní experti by však takové cvičení uvítali a uvítal by je podle svého mluvčího Radka Holého i Národní bezpečnostní úřad, který má na starosti kybernetickou bezpečnost státu.

"Počítačové útoky jsou skutečnou hrozbou, i co se dopravy týče," říká Holý. Vyzdvihuje, že test může upozornit na chyby.

"Nemáme konkrétní informace o projektu Blanky, ale obecně je podle našeho názoru takové cvičení určitě namístě. Ve chvíli, kdy máme ze světa informace, že se do podobných systémů dokážou nabourat šprýmaři, mohou se tam nabourat i lidé s daleko horšími úmysly, než je jen pouhý žert," uvádí s tím, že NATO podobně testovalo bezpečnost ropovodů.

Loni se podařilo hackerům napadnout tunel v izraelské Haifě. Prostřednictvím viru zvaného trojský kůň vyřadili kamerový systém a tunel zablokovali. Hned druhý den útok opakovali a způsobili dopravní kolaps na osm hodin.

Jenže ještě předtím, než bude mít magistrát šanci Blanku vůbec otestovat, a to jakkoli, musí ji nejdříve dostavět.

Termín dokončení více než šest kilometrů dlouhého tunelu se už několikrát odkládal, a to i kvůli problémům s financováním. Původně měla být Blanka dokončena v roce 2011, pak se termín odložil na jaro 2014 a prozatím poslední odhady mluví o konci září.

Projeli jsme tunel Blanka. Jízda potrvá 6 minut:







Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.