VIDEO: Tunel Blanka je hotový, auta jím projedou poprvé 2. prosince

  • 255
Pražský tunelový komplex Blanka se otevře v úterý 2. prosince, tedy na svátek Blanky. Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ. Společnost dosud trvala na otevření příští rok v dubnu.

Informaci potvrdil iDNES.cz náměstek primátora Jiří Nouza.

„Jsem nesmírně rád, že po všech peripetiích můžeme Pražanům konečně sdělit termín, kdy bychom chtěli ve zkušebním režimu zprovoznit Blanku,“ řekl Nouza.

Termín 2. prosince považuje za definitivní. „Je to na svátek Blanky, je to poetický termín. Budeme dělat vše pro to, aby to tak bylo. Nemáme důvod o tomto termínu pochybovat,“ upřesnil náměstek.

Město o termínu otevření jednalo s dodavatelem v posledních týdnech. Dohody směřovaly k půlce února. „Já to ale nepovažoval za dostačující. Jsem přítelem tvrdých termínů,“ doplnil Nouza.

K posunutí termínu plánovaného otevření ještě před koncem roku přispělo podle něj i to, že stávající testy probíhají velmi dobře.

„Všechno funguje. Samozřejmě, že se může stát, to že by některý test nemusel vyjít, museli bychom jej opakovat, ale to jsou všechno rizika. My teď ale máme pevný bod a k němu to budeme směřovat,“ naznačil náměstek.

„Dopravní situaci v Praze tunel Blanka jednoznačně prospěje, a my chceme dát všem Pražanům pod stromeček hezký dárek. Přes všechny problémy, které stavbu tunelu provázely, se jedná o obdivuhodné dílo, které oceníme nejen my, ale také budoucí generace,“ dodal Nouza. 

Ještě v pondělí přitom v předvolební debatě kandidátů na primátora uvedl současný lídr Prahy Tomáš Hudeček, že zprovoznění stavby se očekává nejdříve v lednu 2015.

„Tunel je úplně hotový. Najdete tam ventilaci i semafory, všechno funguje,“ řekl v pondělí primátor.

Dodal však, že je třeba ještě vyzkoušet všechny bezpečnostní systémy a pod to firma dodávající technologie zatím nechce dát razítko.

Tunelový komplex Blanka

Je součástí pražského Městského okruhu a jeho délka je 6 382 metrů.

Jedná se o nejdelší městský tunel v Evropě, který tvoří na sebe navazující Bubenečský, Dejvický a Brusnický tunel a další dopravní stavby.

Projektové práce na TKB začaly v roce 1997, v roce 2003 bylo vydáno územní rozhodnutí.

Stavba samotná začala v roce 2007, celkové náklady na výstavbu dosahují nakonec výše 36,9 miliardy korun.

Dokončení stavby je možné na základě rozhodnutí smírčího soudu, který řešil otázky proplacení prací společnosti Metrostav, která je dodavatelem stavební části komplexu.

Klíčová dopravní stavba měla původně řidičům sloužit v roce 2011. Politici termín několikrát odložili. Jako první součást stavby se příští týden otevře Trojský most přes Vltavu.

Stavební firma Metrostav ukončila práce na tunelovém komplexu 29. září. „Ukončili jsme práce tak, jak jsme slíbili a jak nařídil soud. Stavba je v takovém stavu, že by už dnes tudy automobily mohly jezdit,“ řekl iDNES.cz mluvčí Metrostavu František Polák.

Termín dokončení stavební části tunelu stanovili rozhodci, na něž se Metrostav obrátil kvůli nezaplaceným fakturám. Arbitráž skončila minulý týden, Praha musí zaplatit kolem pěti miliard korun.

Tunelové propojky i světelná navigace při nebezpečí

Nový komplex splňuje přísná bezpečnostní opatření. I proto byly například vybudovány propojky mezi tunely, které v případě ohrožení umožní vozidlům integrovaného záchranného systému vyhnout se kolonám a přijet včas na místo havárie.

„Pokud by se nehoda stala uprostřed tunelu, bude dojezd záchranářů ovlivněn tím, že by tunel mohl být ucpaný. Proto je snaha dostat je sem z vedlejších tunelů,“ vysvětlil Polák.

Propojovací tunely potom budou sloužit i jako úniková trasa pro automobily.

Novinkou jsou také bezpečnostní prvky - světelné vodorovné dopravní značení. To má v případě nehody a zakouřeného prostoru navigovat řidiče nejbližší rampou ven z tunelu.

„Je to nadstandard, který v Čechách dosud nemáme. Ale tunel je dlouhý a tyto bezpečnostní prvky tam patří. Tento žlutý had světel je to poslední, co by řidič měl při nebezpečí vidět.“ dodal Polák.