Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Měla se tu stříhat páska. Místo toho se tunel Blanka vysouší

  19:50aktualizováno  19:50
Žádné šampaňské, žádné slavnostní stříhání pásky, žádný hukot projíždějících aut. Tunelový komplex Blanka, jehož otevření minulé vedení Prahy avizovalo právě na svátek Blanky 2. prosince, se nekonalo. Místo toho zde stále pracují každý den dělníci a tunel vysoušejí. Otevře se až na jaře.

Tunel Blanka | foto: iDNES.cz

Tunel Blanka na první pohled vypadá jako hotový. Všechna světla i elektronické dopravní značení svítí a dopravní kamery zaznamenávají veškerý pohyb. Místo motoristů však Blankou projíždějí stavbaři a technologové. Každý den tu pracuje téměř 200 zaměstnanců Metrostavu a ČKD Praha DIZ.

„My teď tunel vysoušíme. Technologické zkoušky totiž ukázaly, že voda poškodila některé důležité kabely. Ty se nyní musí vyměnit,“ popisuje pracovní náplň Metrostavu mluvčí firmy František Polák.

Jeho slova potvrzuje hučící ventilace, jejíž pomocí se firma snaží vysušit vodu, jež pronikla do chodníkových šachet. Právě jimi totiž vedou důležité technologické kabely.

Cena za Blanku

O novém řešení severozápadního okruhu města se začalo mluvit už počátkem 90. let minulého století.

V roce 2006 byl na tunel Blanka vypsán tendr a o rok později se začalo stavět. Hotovo mělo být v roce 2011. V roce 2006 byly stavební práce spočítány na 17,8 miliardy korun bez DPH a valorizace.

Dnes stavební část vychází s DPH zhruba na 28,9 miliardy korun. Přičte-li se částka za technologie, vychází konečná suma za tunel Blanka na 37 miliard korun. To je o 10 miliard více, než se původně plánovalo.

Podle bývalých primátorů Pavla Béma, Bohuslava Svobody (oba ODS) a Tomáše Hudečka (nezávislý, bývalý člen TOP 09 ) však tunel není předražený, pouze drahý. Cena prý odpovídá kvalitě.

Primátorka Adriana Krnáčová (ANO) v rozhovoru pro MF DNES uvedla, že bude potřeba vyměnit až tři sta metrů kabelů na Letné.

Stavbaři naopak zatím nechtějí přesně říct, o jak dlouhý úsek půjde. „Technologické zkoušky ještě neskončily,“ vysvětlil Polák s tím, že za výměnu poškozených kabelů nebude investor, tedy město, platit.

Toto tvrzení potvrdil i náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) s tím, že obě stavební firmy, které tunel budují, již jednají s pojišťovnami o kompenzaci vzniklé škody.

Pokračuje arbitráž

Kromě dělníků jsou však v těchto dnech v tunelu na školení také policisté a silničáři. Ti tu trénují nanečisto zásahy pro případné dopravní nehody. Město také musí v rámci výstavby tunelu Blanka dořešit ještě arbitráž s IDS (Inženýring dopravních staveb), který stavbu řídí.

S kamerou jsme tunel projeli na konci září:

Firma od města požaduje proplacení prací v hodnotě zhruba 150 milionů korun. Jde o částku, která vznikla mimo jiné kvůli neustálému oddalování zprovoznění tunelu. Na tyto vícenáklady však magistrát neměl s IDS uzavřenou řádnou smlouvu, a proto se radní obrátili na rozhodčí soud. Když měl však před téměř dvěma týdny padnout verdikt, odstoupili dva ze tří arbitrů.

Společnost IDS si včera nového rozhodce pro arbitráž zvolila. Nyní je řada na magistrátu, aby udělal totéž. Podle náměstka Dolínka radní nového arbitra jmenují na čtvrtečním jednání. Otázkou však zůstává, zda bude vůbec zapotřebí. Nové vedení metropole totiž zvažuje, že od arbitráže, pro kterou se rozhodla předchozí vláda v čele s Tomášem Hudečkem, ustoupí.

Vše nyní záleží na jednání IDS s městem, které se má uskutečnit v nejbližších dnech. Firma tvrdí, že má k dispozici právní posudek, podle kterého by bylo dobré v arbitráži pokračovat. Ve hře také zůstává mimosoudní dohoda.

„Čekáme nyní na reakci města,“ řekl mluvčí IDS Pavel Kočiš. Předchozí vedení zvolilo arbitráž proto, že chtělo rychlý rozsudek. IDS totiž hrozila, že může ze stavby odejít.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.