Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rok s Blankou: tunel průjezd Prahou usnadnil, to se ale může změnit

  11:19aktualizováno  11:19
Tunel Blanka za čtyřicet miliard funguje rok. Průjezd Prahou usnadnil. Ulevil zejména centru, naopak problémy způsobila zejména u výjezdu na Prašném mostě a na Vítězném náměstí v Praze 6. Slabinou je nedostavěný obchvat Prahy i vnitřní okruh, jehož je Blanka součástí.

Na slavnostní otevření tunelu Blanka se na Letnou přišlo podívat několik set lidí. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nejdelší, nejmodernější, ale také nejdražší stavba svého druhu v historii Česka. To je tunel Blanka – šest a půl kilometru městské podzemní dálnice v Praze, na niž bez pár dní přesně před rokem vjela první auta.

Co přinesla řidičům stavba za astronomických čtyřicet miliard? Byl to úspěch, nebo naopak fiasko?

Dopravní experti, které MF DNES oslovila, hovoří o úspěchu. Během ročního provozu se ukázalo, že Blanka mimořádně ulevila zejména centru Prahy. Ovšem zároveň se stala lákavým „řečištěm“ pro řidiče přijíždějící jako velká voda do metropole zejména ze severu a jihu.

Blankou dnes projíždí tisíce aut směřujících k Ústí nad Labem či do Saska ze západu a jihu Čech. A samozřejmě i opačně. Jde o výpadovky na Roztoky, Kladno, Karlovy Vary, Plzeň či Strakonice.

Dopravní peklo na okraji

Potvrdily se předpoklady, že především příjezdy ze severu – tedy z Roztok a dálnice D8 – budou nejvíce problematické.

Počet aut v ulici V Holešovičkách, která je přirozeným prodloužením dálnice D8 a do Blanky de facto ústí, skokově narostl. Vloni v červnu – ještě před otevřením tunelu – tu za den projelo 68 tisíc aut. Letos před prázdninami to bylo již 92 tisíc aut denně.

„Na vině je chybějící severní část obchvatu Prahy. Dokud nebude hotová, tak pro mimopražské řidiče bude tím průjezdným koridorem v oblasti Prahy Blanka. To je velmi negativní jev, a bude-li dostavba obchvatu i nadále blokována, tak to může být pro Pražany v této části města peklo,“ říká profesor Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.

Jak tunel Blanka změnil dopravu v Praze

Jak tunel Blanka změnil dopravu v Praze

Na druhou stranu se experti obávali, že právě ulice V Holešovičkách absolutně zkolabuje, což se naštěstí nepotvrdilo.

„Nebezpečí, které tam hrozilo, nenastalo, řekl bych díkybohu. Ta situace tam byla špatná před Blankou a je špatná i teď,“ doplňuje expert František Lehovec. Negativa škrtících bodů, tedy napojení výpadovek na komplex tunelů vnitřního okruhu Prahy, podle něj vysoce přebil fakt, že když už je řidiči překonají, ze severního okraje města se na ten jižní dostanou za pár minut.

Praha je trychtýřem Čech

Praha má oproti jiným českým městům tu nevýhodu, že je fakticky dálniční křižovatkou Čech. Je trychtýřem pro statisíce aut, která po dálnicích přijíždějí ze všech stran. Velkou slabinou je nedostavěný obchvat Prahy i vnitřní okruh, jehož je Blanka součástí.

Otevírání tunelu Blanka

To vyvolává otázku, jak moderní stavba obstojí za pár let, až se dobuduje prodloužení plzeňské D5 (tzv. Radlická radiála) blíže středu města, jež přivede tisíce řidičů ze západu také přímo k pražským tunelům. Podle magistrátu bude totiž právě toto prodloužení dostavěno nejdříve. „Mohl by vyvstat podobný problém, jaký je dnes na severu Prahy u prodloužení D8,“ varuje exministr dopravy Moos.

Blanka by se totiž jistě stala lákavým koridorem i pro motoristy směřující například z Plzně do Ústí nad Labem. A opět je na vině neexistující severní část obchvatu metropole. Tento projekt se přitom nehnul z místa již dvacet let.

Nicméně profesor Lehovec věří, že i tak kapacita Blanky – jíž v současnosti projede na 80 tisíc aut za den – tento nápor ustojí.

„Ale na to se nemůžeme spoléhat. Musí být dostavěn jak obchvat, tak vnitřní okruh. Správně to bude fungovat až jako celek,“ dodává.

Provoz Blanky a zajímavosti

  • Provoz tunelového komplexu Blanka vyjde Prahu měsíčně asi na 20 milionů korun. "Náklady na provoz tunelu bez energií jsou 16 milionů korun měsíčně. V ostrém provozu poklesnou, protože již nebude třeba vykonávat některé činnosti," řekl náměstek primátorky Petr Dolínek. Náklady na energie jsou ročně asi 50 milionů korun, tedy zhruba čtyři miliony měsíčně.
  • Celkem má Praha v rozpočtu na letošek na provoz Blanky 394 milionů korun.
  • Náklady na stavbu byly 43 miliard korun.
  • Dosud tunelem projelo 30 milionů automobilů.
  • Rekordní počet aut v jeden den padl 12. července 2016, kdy Technická správa komunikací (TSK) napočítala v Brusnickém tunelu 94 500 vozů.
  • Podle údajů TSK je v tunelovém komplexu o 72 procent nižší nehodovost, než bývala ve stejných úsecích na povrchu.

Zdroj: ČTK

Autor:




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Historický dům v Liliové ulici se po obnově představí v plné kráse
Památkáři obnovili měšťanský dům v Praze, udělají z něho své pracoviště

Po dvou letech byla dokončena památková obnova měšťanského domu v Liliové ulici na Starém Městě. Od podzimu bude sloužit jako pracoviště Národního památkového...  celý článek

Požár zničil v Prosečnici na Benešovsku chatu a zaparkované auto. (27. července...
Na Benešovsku shořela chata i s autem. Škoda přesáhne milion korun

V Prosečnici na Benešovsku shořela velká chata spolu s zaparkovaným autem. Požár na odlehlém místě likvidovali hasiči tři hodiny, uvnitř naštěstí nikdo nebyl.   celý článek

Cisterna s pitnou vodou pro občany v Plzni.
V Nové Vsi stále teče znečištěná voda, obec podala trestní oznámení

Lidé stále nemohou pít vodu v Nové Vsi na Praze-východ. Původce znečištění zatím nebyl nalezen. Kontroloři ale objevili téměř dvacítku nelegálních studen. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.