Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Fronta na placení kartou v tramvaji není, v tlačenici dejte pozor

  15:56aktualizováno  15:56
Po nově zrekonstruované Vršovické ulici v Praze už cestující vozí tramvaje, v nichž je možné použít k nákupu jízdenky bezkontaktní platební kartu. Deník Metro to vyzkoušel. S kamerou iDNES.cz jsme také testovali, zda je systém chráněný proti nechtěné platbě.

Je úterý půl desáté a ve Vršovicích nastupuji do jedné ze dvou tramvají linky č. 22, které jsou od pondělí vybaveny automaty na koupi jízdenky pomocí bezkontaktní platební karty. Tramvaje se nijak neliší, informuje o tom jen přelep na dveřích.

Fotogalerie

Cestující ale tahle vymoženost nijak nevzrušuje. Jiné by to asi bylo, kdyby to byl automat na kávu.

Tramvaj míří do centra a já vyhlížím turisty, kteří budou mít o automat větší zájem než Pražáci s tramvajenkou.

Na I. P. Pavlova přistupují Rusové, Číňané, Italové. Moje chvíle ale přichází až na Újezdě, kdy si jeden z ­asijských turistů začíná cosi mačkat na displeji automatu. Ptám se, jestli potřebuje lístek. Nepotřebuje, z­ kapsy vytahuje PragueCard, návštěvnickou kartu, která platí jako jízdenka i vstupenka na památky v metropoli.

Automat si aspoň fotí. „Interesting,“ dodává. Číňan ale rozproudil debatu mezi Čechy.

V plné tramvaji schovejte kartu do kalhot

„Začněte volbou jízdného,“ rozsvítí se na displeji, pokud někdo k terminálu náhodně přiloží kartu, kterou bude mít v letní zaplněné tramvaji třeba v náprsní kapse košile. Test s videokamerou iDNES.cz ukázal, že k nechtěné platbě by mohlo dojít, jen pokud by někdo omylem nebo záměrně jízdné předtím navolil. Kdo nosí kartu nebo bezkontaktní čipovou nálepku na mobilu v kalhotách, obavy mít nemusí. Více uvidíte na videu.

„Možná kdybych potřeboval třeba pro naše, když přijedou na návštěvu,“ uvažuje vedle stojící student. „Alternativa asi jako když to teď řeším SMS jízdenkou, ale třeba to turisté ocení,“ dodal student. Většina cestujících je ale překvapena, protože a automat považovali spíš za označovač lístku. Mají stejnou barvu, liší se jen velikostí.

Pořizovací cena přístroje je podle generálního ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše asi 15 ­tisíc korun. „Přístroje do zkušebního provozu na linku 22 nám byly poskytnuty bezplatně,“ upřesnil.

S kartou nakupují spíš turisté

Podobné automaty nejsou jen v tramvaji, fungují na řadě míst v Praze, třeba čtyři na nejvíce vytížených místech, na letišti a na Hlavním nádraží, provozuje Ropid.

Vydávám se na Hlavní nádraží, jestli je tam o platbu kartou zájem, a ­mám úspěch.

„Lístek si tu kupuju vždycky, když přijedu do Prahy, a platím kartou,“ říká Jan Hamáček z ­Olomouce. U automatu podle něj ale fronty rozhodně nejsou. „Potkávám u něj maximálně pár turistů,“ dodává.

Automatů na výdej jízdenek, kde lze použít bezkontaktní kartu, je v ­provozu 33 kusů. U automatů akceptujících bankovní karty se podíl bezhotovostních plateb pohybuje mezi 50 až 60 procenty. Najdete je u lanovky a v metru na Andělu, Můstku, Národní nebo na novém „áčku“.

Autor: Metro.cz


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.