První parkoviště zvaná B+R (anglická zkratka pro Bike and Ride, tedy zaparkuj kolo a jeď), už existují na okrajích Prahy. "Sice jsou jiná města, kde se víc jezdí na kole než u nás, ale chceme tady parkoviště Bike and Ride zřídit. Cyklistika u nás ožívá," uvedl starosta Českého Brodu Jakub Nekolný.
Ve městě právě dělníci upravují okolí vlakového nádraží - a proto se nabízí zavést tady i zmíněnou novinku pro cyklisty.
"Vybudovali jsme jedno parkoviště pro auta, opravili budovu Českých drah. Budeme dělat zastávky pro autobusy, vysázíme zeleň, opravíme příjezdové silnice i kamerový dohled a prodloužíme podchod. Chceme, aby terminál veřejné dopravy byl komplexní. Ale jde o peníze, budujeme postupně," vysvětlil Nekolný.
Právě v Českém Brodě by mělo vzniknout i první středočeské parkoviště pro auta P+R, tedy zaparkuj auto a jeď. Jeho součástí by mělo být i to pro cyklisty. Našli by tam uzamykatelné stojany a přístřeší.
Přispěje i Evropská unie
"Nemáme ještě projekt, ale určitě bychom byli pro parkovací dům, aby lidé cítili, že mají kolo v bezpečí. To bude stát řádově miliony. Dnes tady kolo málokdo zanechá, protože ve většině případů se mu ztratí," upozornil Nekolný. Parkování kol na B+R má být zdarma.
Vlakem z Českého Brodu cestuje do Prahy velké množství lidí. I proto se tady taková parkoviště vyplatí.
"Více než padesát procent zaměstnaných lidí jezdí za prací do Prahy a využívá k tomu vlak. Autobusem je to složitější," dodal starosta Českého Brodu Nekolný.
Něco podobného plánují i v Nymburce, kde je naopak cyklistika velmi rozšířená. Připravují projekt hrazený i z evropských peněz na kompletní řešení vlakového nádraží.
"Počítáme nejen se zvýšením počtu míst pro parkování automobilů, ale i jízdních kol. Vlakem jezdí mnoho obyvatel nebo tady přestupují, jsme velký železniční uzel," řekl starosta Nymburka Miloš Petera.
Podle průzkumu je nymburské nádraží čtvrtým nejvytíženějším nádražím v kraji. Denně tudy projde 12 až 14 tisíc lidí.