Schválená studie dopadů na životní prostředí je nezbytná pro spuštění územního řízení. Po setkání s hejtmanem Středočeského kraje Josefem Řihákem a zhruba dvěma desítkami starostů z obcí ležících poblíž letiště teď ministerstvo životního prostředí rozhoduje, zda studii přezkoumá. "Z našeho pohledu je proces uzavřen. Proběhl obdobným způsobem jako u jiných porovnatelných projektů. Jakým způsobem se bude posuzovat znovu v rámci platné legislativy, to nevím," řekl Kačur. Nyní Letiště Vodochody už připravuje dokumentaci pro územní řízení, v polovině roku by ho chtělo zahájit. Rozšíření by mohlo být hotové v roce 2017.
Námitky se budou zapracovávat do projektu
Odpůrcům sdruženým pod iniciativou Stop Letišti Vodochody vadí, že studie EIA je sice schválená, ale obsahuje 124 právně nevymahatelných podmínek. Právě studie by měla být zárukou, že případný dopad na obyvatele neporušuje české zákony. Všechny podmínky, například dostavění přivaděče na dálnici D8, omezení počtu startů a přistání letadel nebo rozměry strojů, které bude moci letiště přijímat, chce letiště zapracovat do projektu. Jejich dodržování by podle ředitele měly hlídat orgány, které se zabývají civilním letectvím, ochranou zdraví obyvatel, ochranou životního prostředí a podobně.
Obcím letiště navrhlo příspěvky vázané na počet odbavených cestujících. "Aby okolí mělo garanci, že chceme plnit svoje závazky, nastavili jsme v našem Veřejném příslibu i přísné penalizace za porušení našich závazků," uvedl Kačur. "Jejich výše byla stanovena tak, že by demotivovaly letecké společnosti o výjimky z pravidel vůbec žádat," dodal. V budoucnosti by sem mohla létat většina dopravních letadel typů Boeing 737 nebo Airbus 320. Normální provoz je plánovaný mezi 6.00 až 22.00 hodin. Po 22. hodině bude možné přijmout některé zpožděné lety, po půlnoci nebude povolen žádný provoz.
Zatím mohou přistávat jen menší letadla
Momentálně je už letiště uzpůsobeno pro přistávání letadel kategorie C, to znamená do rozpětí křídel 36 metrů. Výjimkou jsou pouze větší, většinou vojenská letadla například Iljušin 76 nebo Herkules C-130, které přivážejí rozebraná letadla L - 39 Albatros pro potřeby výrobního areálu. Protože Letiště Vodochody nebude ani po rozšíření přesahovat roční počet 50 tisíc startů nebo přistání, musí splňovat vnější i vnitřní hlukové limity, a to i uvnitř navrženého ochranného hlukového pásma, což je rozdíl oproti pražskému Letišti Václava Havla, které už má výjimku a musí splnit jen takzvaný vnitřní hlukový limit.
Ve Vodochodech by mělo vzniknout až 500 pracovních míst přímo u provozovatele letiště a firmy navázané na provoz rozšířeného letiště by mohly vytvořit další 2500 pracovních příležitostí. Kapacita letiště by měla z dnešního ročního počtu 12 tisíc startů a odletů stoupnout přibližně na trojnásobek. Do Vodochod by mohly přejít některé nízkonákladové společnosti z Letiště Václava Havla, které by podstatně rozšířili svůj stávající provoz do Prahy, ale i další, které do Čech zatím nelétají. Na provozu letiště se budou podílet zhruba z 80 procent. "Co se týče kontroly a údržby letadel, není rozdíl mezi nízkonákladovou a jakoukoli jinou společností, to dostatečně řeší evropská legislativa," dodal Kačur. Letiště funguje i pro mateřskou firmu Aero Vochody v oblasti vývoje a servisu vlastních výrobků. Velkou část klientely dnes tvoří malá dopravní a soukromá letadla.