Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uber už v Praze jezdí dva roky, stále ale na hraně zákona

Filip Jaroševský Metro.cz
5. října 2016  10:57
„Netaxikáři“ firmy Uber brázdí ulice Prahy už dva roky. Sdílená jízda s neprofesionálními řidiči, jejichž kvalitu měří hodnocení jednotlivých uživatelů. To je obchodní artikl firmy Uber, která už dva roky působí v hlavním městě. Za tu dobu firma řádně zatočila s místním trhem individuální dopravy.
Taxikáři protestují na pražské magistrále proti vedení radnice, maximální...
Taxikáři protestují na pražské magistrále proti vedení radnice, maximální povolené ceně za kilometr jízdy taxi a alternativním taxislužbám. (8. února 2016) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Důvod jejího úspěchu je přitom prostý. Podle aktuálního průzkumu mezi Pražany a Brňany jsou to atraktivní nižší ceny, nedůvěra Čechů ke klasickým taxíkářům a především jejich taxametrům.

Na co doplatily tradiční taxíky

Proč nejezdíme tradičními taxíky? Obecně lze říci, že jsme k nim ztratili důvěru. Jde i o cenu, MHD je dostupná.

Podle statistik taxikářům shodně nevěří osmadvacet procent obyvatel Prahy i Brna. Od jízdy taxíkem odradí 75 procent Pražanů a 70 Brňanů vysoká cena.

Taxíky také často převálcuje dostupná MHD (v 39 procentech pro Pražany a 41 pro Brňany).

Obyvatelé metropole důvěřují mnohem více novým technologickým řešením než klasickým taxametrům – až 85 procent by přivítalo navigaci a kontrolu jízd prostřednictvím aplikace připojené k GPS.

Nejvyužívanější služba tohoto typu v Praze je společnost AAA radiotaxi (36 procent), Uber se pak umístil na druhém místě s 25 procenty.

Následuje Nejlevnější taxi (18 procent), Modrý Anděl (17), Taxi Praha (14) nebo Tick Tack (12). Kolem deseti procent se pak pohybuje City taxi a Speed cars Praha.

„Moderní technologie stále více pronikají do každodenního života a významným způsobem mění modely našeho chování,“ říká děkan dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek. Uber je stejně jako třeba jeho český konkurent Liftago platformou založenou na principu sdílené ekonomiky. V Česku se přitom od svého založení potýká s problémy se zákonem.

„Každý, kdo v Česku provozuje firmu zabývající se vozením lidí osobním autem, musí mít oprávnění k provozování taxislužby,“ řekl deníku Metro Jakub Císař z advokátní kanceláře Novalia.

To ale není případ Uberu, který v Česku stejně jako v padesáti sedmi zemích a více než tří stovkách měst po celém světě pouze zprostředkovává. „Může jít teoreticky o nekalé podnikání. Zprostředkovatel totiž nemusí kontrolovat, zda dopravce plní zákonné povinnosti,“ dodává Císař, podle kterého si tak zákon může posvítit pouze na samotné řidiče.

Pokuty ve Francii

„Ve Francii jsou přísnější a padaly u nich pokuty. V Maďarsku zase začali postihovat i zprostředkovatele, takže tam Uber prozatím skončil a zkouší hledat zastání u Evropské komise,“ vysvětluje Císař.

Největším lákadlem Uberu je transparentnost jízdného, tedy jasné stanovení ceny. Podle průzkumu je pro obyvatele Prahy a Brna, kde Uber ještě využít nelze, nejdůležitější zárukou kvality poskytovaných služeb. V této souvislosti osmdesát pět procent Pražanů jednoznačně věří spíš navigaci a kontrole jízd přes aplikaci připojenou k GPS.



  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?


Hlavní zprávy

OBIS  s.r.o.
Administrátor HelpDesku, support IT

OBIS s.r.o.
Hl. m. Praha, Středočeský kraj
nabízený plat: 25 000 - 60 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.