Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Školní výlety jsou pro učitele za trest. Hodiny si musí napracovat

  • 185
Povinné výlety a exkurze se učitelům ze základních škol začínají protivit. Podle ministerstva totiž čas, který s dětmi stráví mimo školu, musí nahradit - třeba suplováním. „Vadí nám to,“ říkají například učitelé ze středočeských škol.

„Vážení rodiče, ve čtvrtek se koná exkurze do planetária. Sraz v 8:20 před budovou školy. Vstupné 20 korun.“ Podobné vzkazy v žákovských knížkách teď dostávají středočeští rodiče několikrát za školní rok.

Na prvním stupni to jsou především pobyty v přírodě, plavecký výcvik nebo ekoprogramy. Ve vyšších ročnících poznávací zahraniční zájezdy nebo lyžařský výcvik.

Základní seznam výletů

  • První stupeň
    vícedenní pobyty v přírodě, pravidelný plavecký výcvik, jednodenní výlety na konci školního roku, návštěva planetária, divadel, kin a knihoven
  • Druhý stupeň
    vícedenní pobyty v přírodě, cyklokurzy, lyžařské výcviky, zájezdy do zahraničí, ekokurzy

Základní seznam míst, která s dětmi musí učitelé navštívit, určuje podle doporučení ministerstva školství vedení školy. A učitelé se ho musí držet.

Poslední dva roky to však dělají často s nechutí a nic nad rámec základních výletů často neplánují. Děti se tak v rámci vyučování dostanou ven méně často, než by mohly.

Důvod? Hodiny strávené na výletě si musí učitelé nahradit třeba suplováním. A někteří kvůli tomu počet školních akcí omezují.

„Všem nám to vadí. Navíc samozřejmě zůstává zodpovědnost. Když jdu s dětmi mimo školu, je to vlastně ještě větší zodpovědnost,“ popisuje učitelka z Příbramska.

Může za to novela školského zákona, která před dvěma lety definovala takzvanou přímou a nepřímou pedagogickou činnost - každá učiteli zabírá zhruba polovinu jeho úvazku. Výlety a exkurze politici zahrnuli do druhé kategorie, a proto si je učitelé musí nahrazovat standardní výukou.

„Tento princip je špatný a dle mého názoru vůči učitelům hrubě nespravedlivý,“ míní ředitel boleslavské střední školy Štefan Klíma.

Přidává se i jeho kolega ze základní školy v Rakovníku Jan Křikava. „Pedagog na školní akci je v tu dobu normálně v práci. Jeho hodiny odučí kolegové, kterým kvůli nepřítomnosti třídy hodiny odpadly.“

To, jestli se akcí, které nejsou v základních osnovách zahrnuty, učitel s dětmi zúčastní, je čistě na jeho osobním rozhodnutí. „Akce máme školou stanovené. Další navíc si ale zbytečně neplánujeme,“ přiznávají někteří učitelé.

Školní akce mimo budovu s sebou nesou ještě jeden důležitý aspekt - zvýšené riziko. A někteří učitelé proto omezují výlety přes noc. „Nejezdím z důvodu bezpečnosti a zvýšené administrativy s tím spojené,“ vysvětluje učitelka Pavla Boučková.

Jak je důležité mít klid v učitelském sboru

Na počtu školních skupin v muzeích a divadlech v kraji se zatím nařízení dramaticky nepodepsalo. Ředitelé těchto institucí evidují spíše výkyvy v návštěvnosti, ale někteří přesto přiznávají, že návštěvnost ještě před pár lety bývala vyšší.

Výklad kontroverzní novely je navíc nejednotný. Rozpory potvrzuje i metodický pokyn, který mají ředitelé k dispozici. Ten říká, že záleží na tom, jaký výklad pojmu přímá pedagogická činnost vedení školy zastává, co tedy vlastně učitel na exkurzi dělá.

V praxi to pak vypadá tak, že někteří učitelé nahrazují, jiní ne. „Tak o tom jsem nikdy neslyšela, myslela jsem, že to mají všude stejně,“ říká překvapeně učitelka z Příbramska, která hodiny nahrazuje.

V různých částech kraje je tak situace rozdílná. Ve většině případů se ale snaží ředitelé vycházet učitelům vstříc. „Je to o osobní odvaze. Chci od svých lidí výkony, tak je nebudu prudit tímto nahrazováním,“ vysvětluje svůj postoj ředitelka z kraje, která si nepřála být jmenována. A přiznává, že se pohybuje na hraně zákona.

Toto opatření však může pomoci školnímu rozpočtu, vedení ušetří za suplování. „A je cílem školy šetřit finanční prostředky, nebo spíše vzdělávat a vychovávat své žáky tak, jak nejlépe umí?“ ptá se ředitel Klíma. „Jen spokojený zaměstnanec odvádí prvotřídní výkony. Měli bychom se starat o učitele a o žáky, aby byli spokojeni, ne šetřit za každou cenu,“ dodává.