Tunel

Tunel | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Částka za tunel Blanka není konečná, další miliony spolknou právníci

  • 6
Třicet sedm miliard za stavbu tunelového komplexu Blanka nemusí být zdaleka konečné číslo. Také přerušení stavebních prací něco stojí. A také další subjekty: právníci, auditoři a tak dále. Jen náklady na přerušení prací by mohly měsíčně vyjít až na 30 milionů.

Dosud hráli na stavbě tunelu Blanka prim stavbaři, teď už jednoznačně převzali její otěže právníci a auditoři. Měsíce se snažili vyřešit problém zasmluvňování takzvaných víceprací. Potíže jsou ale stále tak veliké, že Blanka jde před rozhodčí soud a na právníky poputují další miliony.

A pokud bude muset magistrát zaplatit i náklady spojené s přerušením stavebních prací na Blance, které Metrostav zhruba vyčíslil na téměř třicet milionů měsíčně, šlo by jen odhadem už o více než sto třicet milionů.

Ty bude Praha muset vytáhnout z městské kasy navíc. Jen pro představu: za takovou sumu by šlo pořídit 53 bytů 2+kk o výměře padesát metrů čtverečních. Podívejme se ale blíže na účty, které k Blance přiskakují.

Městská rada rozhodla, že zadá právním kancelářím zakázku za dvacet dva milionů korun.

Právníci by měli Prahu zastupovat a radit jí ohledně rozhodčího řízení. Hlavní kanceláří, která povede tým advokátů, bude Squire Sanders, subdodavatelem bude advokátní kancelář Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Právníci přitom byli vybráni bez klasické soutěže, ale v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění. Používá se v případě, kdy město může přímo vyzvat jednoho či více dodavatelů.

Je to však nástroj, který lze uplatnit jen za splnění přísných podmínek: třeba v časové tísni. Tou také město výběr zdůvodňuje.

Čísla

27 milionů korun měsíčně by mohlo stát přerušení prací na Blance, pokud by trvalo tři měsíce.

22 milionů korun je limit pro právníky, kteří Praze poradí s rozhodčím řízením.

26 milionů korun stála kategorizace prací na tunelovém komplexu Blanka.

37 miliard korun je částka, jakou měla Blanka stát před spuštěním kategorizace, sporem o platnost smlouvy a přerušením prací.

"Smlouva na dvacet dva milionů korun je rámcová, tedy nemusíme ji vyčerpat. Ale nechci předjímat," upřesnil primátor Tomáš Hudeček. A ví proč: soudní řízení může trvat možná jen několik měsíců, ale klidně i roky.

Vždyť dokumentů k Blance jsou stohy. Podle smlouvy budou právní firmy své služby poskytovat až do pravomocného ukončení rozhodčího řízení. Soudci by v něm měli posuzovat, zda je smlouva se stavební společností Metrostav platná, a také říci, zda Praha smí proplatit faktury za více než dvě miliardy korun.

Třídění prací za 26 milionů

Náklady za právníky spojené s rozhodčím řízením nejsou jediné velké peníze, které přiskočí ke konečnému účtu za tunel Blanka.

Jen takzvaná kategorizace prací, která je měla roztřídit a zjistit, zda vícepráce nepřekročily zákonem stanovený limit dvaceti procent, vyšla podle mluvčí magistrátu Terezy Králové na více než dvacet šest milionů korun. Město zakázku zadalo loni koncem roku.

"Společnost Valbek měla dostat osm a půl milionu korun, projektanti jedenáct a společnost WGM má limitní cenu ve výši šesti milionů. Právní poradenství na kategorizaci technologické části dělala AK Jansta asi za 900 tisíc korun," řekla Králová.

Podle ní i tato zakázka byla zadána v režimu jednacího řízení bez uveřejnění. Ovšem na potřebnost kategorizace už upozorňovala analýza právníků z White & Case ze srpna 2011.

Podle exprimátora Pavla Béma navíc tyto peníze nemusely být vyplacené, jelikož je měl prý provést stavební dozor, firma IDS. Ta to ale striktně odmítá s tím, že tuto povinnost nemá ve smlouvě.

Jenže to jsou jen příklady právních služeb, které bylo nutné zadat kvůli problémům s Blankou.

Zabedňování tunelu Blanka:

6. prosince 2013

Miliony za to, že se nepracuje

Smlouva na technologie platí

Smlouva mezi Prahou a firmou ČKD Praha DIZ, která staví technologickou část tunelu Blanka, je platná.

Shodují se na tom právní analýzy obou stran. Stavba technologické části tunelu tak může pokračovat. Hlavní město zároveň vyplatí ČKD dlužnou částku ve výši přes 200 milionů korun.

Zdroj: ČTK

Hlavní otázkou je také to, na kolik Prahu vyjde přerušení stavebních prací a hlídání tunelu. Metrostav podle svého mluvčího Františka Poláka chce Praze tyto náklady účtovat.

"Považujeme to za vícepráce - podle smlouvy, o které si myslíme, že je platná. Navrhneme proto městu rozsah činností. Ty naceníme pokud možno podle položek, které jsou ve smlouvě a jsou odsouhlasené. Některé budeme muset zdůvodnit," řekl Polák.

Už existují první údaje, o jak vysoké částky by se mohlo jednat. Nutno říci, že se ještě dopřesňují a bude se o nich vyjednávat.

Metrostav sumu za zastavení stavby vyčíslil na pět milionů korun. A k tomu navíc vypočítal, že pokud by zastavení prací trvalo tři měsíce, pak by náklady měsíčně vyšly na dvacet sedm milionů.

Projeli jsme tunel Blanka ještě před uzavřením:

24. listopadu 2013

Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy však ještě není jisté, zda to bude Praha, kdo zaplatí přerušení prací.

"Tato čísla jsou zatím jen pracovní návrh. Metrostav by to chtěl vidět jako vícenáklad, ale neumím říci, zda to vidíme stejně," říká Nouza.

Trasa tunelového komplexu Blanka měří šest a půl kilometru