Jedním z prvních úkolů, které musí nová rada Prahy řešit, je dostavba tunelu Blanka.

Jedním z prvních úkolů, které musí nová rada Prahy řešit, je dostavba tunelu Blanka. | foto: Jan Kužník, Technet.cz

Novou pražskou radu čeká v létě řada úkolů: Blanka, čistírna či tramvaje

  • 6
Nově zvolenou radu Prahy složenou výhradně z členů TOP 09 čekají letos perné letní měsíce. Na volný prázdninový režim musí radní zapomenout. Je totiž třeba urgentně vyřešit několik problémů. Jinak hrozí zpoždění staveb či pokuty, například za tunel Blanka či čistírnu odpadních vod.

Rozhodli se zbořit magistrátní koalici rok a půl před volbami. Teď na radní z TOP 09 padají nelehké úkoly, s nimiž si budou muset bezodkladně poradit. Času jim moc nezbývá. A tak bude patrně i během léta na magistrátu živo, přestože to bývá období, kdy mají radní několik týdnů volno, neboť městská rada nezasedá.

Před novou, menšinovou vládou magistrátu nyní leží velice problematické kauzy: tunel Blanka, čistírna odpadních vod, nákup moderních tramvají a také dořešení karty Opencard. Nutno podotknout, že ve většině případů se jedná o nesnáze, které mezi své priority řadila každá pražská vláda od voleb v roce 2010. Ta nynější je třetí.

Na co se chystají noví radní Prahy, si přečtěte zde

Primátor Tomáš Hudeček už vytyčil dvě nejdůležitější priority, které je nezbytně nutné začít neprodleně řešit: Blanku a čističku odpadních vod.

Sociální demokraté, kteří podporují jednobarevnou vládu topky, to vidí stejně. A přidávají další. "Kromě dotažení problémových staveb - tunelu Blanka, čističky a metra A, kde musí TOP 09 intenzivně hledat řešení, jde i o Opencard a také financování Dopravního podniku. Ovšem nejedná se jen o tramvaje a směnečný program, ale i o financování běžných výdajů. A samozřejmě opravy po povodních," říká šéf zastupitelů ČSSD Miroslav Poche.

Občanští demokraté pak z opozičních lavic vzkazují, že budou topce "zatápět" (více čtěte zde). To by pro ně nemělo být těžké, neboť se za své vlády seznámili s tím, kde jsou chyby a jaké slabiny mají jednotlivá řešení.

Podívejme se detailněji na nejpalčivější úkoly, které před vládou TOP 09 leží.

Tunel se možná neotevře včas kvůli chybějící dokumentaci

Blance hrozí, že se nestihne otevřít podle plánu, tedy v dubnu příštího roku. Stále se hledají řešení, jak zaplatit firmám za práci a přitom neporušit zákon o veřejných zakázkách (podrobnosti najdete zde).

Napilno mají i projektanti, kteří připravují provozní dokumentaci, což je velice důležitý dokument, bez kterého není možné tunel otevřít. Je obsáhlý a musí být dokončený v dostatečném předstihu před zprovozněním, aby se s ním seznámil provozovatel tunelu.

Jenže zakázku na tyto práce zastupitelé posvětili teprve minulý týden ve čtvrtek. Přitom šéf projektantské firmy Satra Ludvík Šajtar už v dubnu upozorňoval, že je nejvyšší čas začít dokumentaci zpracovávat. "Budeme dělat vše pro to, abychom to stihli," řekl v pátek s obavami v hlase Šajtar.

Další problém, který je několik let v řešení, je nákup nových tramvají. Neustále se vysílají delegace za Škodou Transportation, protože Praha nemá na tramvaje peníze, a dosud se příliš nezměnilo. Pro dodavatele je to přitom velká zakázka - dvě stě padesát tramvají za devatenáct miliard. Dopravce peníze nemá a město s touto obří investicí nikdy v rozpočtu nepočítalo.

Teď se tramvaje zaplatí pomocí směnek (více o směnečném programu čtěte zde). Dopravce na nové vozy získá osm miliard. Jenže z nich splatí již dříve půjčené čtyři miliardy na první dodávky a za další čtyři bude nakupovat letos a příští rok. Pak se peníze budou shánět znovu.

Problém třetí je karta Opencard. Má se vytvořit její "nová" verze. Podle radní pro informatiku Evy Vorlíčkové má být efektivnější a hlavně modernější. "Systém, který máme, je zastaralý. Musel by se hodně rozvíjet, to ale v podstatě nynější nevyřešené smluvní vztahy neumožňují. Je to pořád to samé," uvedla Vorlíčková.

"V září má jít do zastupitelstva tisk definující soutěžní dialog, což je forma výběrového řízení, kdy firmy nabízejí různé typy řešení. Tak zjistíme, co je na trhu k mání," řekla Vorlíčková.

Dalším zásadním problémem je Ústřední čistírna odpadních vod. Praha kvůli nestandardně dlouhé smlouvě se společností Veolia přišla o šest miliard z evropských dotací. Unii se smlouva platná do roku 2028 nezdála.

Hlavní město musí mít přitom moderní čistírnu postavenu do roku 2017. Po uplynutí této doby hrozí podle TOP 09 městu pokuta až jeden milion korun denně za nedodržení podmínek kvality vyčištěné a do Vltavy vypouštěné vody. Na jakoukoli prodlevu tak není čas.

,