Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní most v Obříství slaví 100 let, původně měl zdobit Chorvatsko

  10:09aktualizováno  10:09
Sto let slaví Štěpánský most v Obříství na Mělnicku. Architektonicky unikátní kulturní památka spojuje břehy Labe. Projet po něm musí každý, kdo míří z Prahy do Mělníka. Původně byl konstruován pro Chorvatsko. Když byl částečně hotový, přišla zpráva, že na jih neodjede. Poloviční tak putoval na Mělnicko.

Most u Obříství na Mělnicku je široko daleko jedinou možností, jak se dostat na druhou stranu Labe. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Název Štěpánský dostal most podle nedalekého přívozu Na Štěpáně. Od počátku byl raritou široko daleko.

Podle Aleše Střechy, který se mnoho let zabývá historií obcí na Mělnicku, je železný most unikátní z mnoha důvodů: "Před sto lety se mosty stavěly odlišným způsobem. Dělníci vykopali nové koryto, kam vodu dočasně odvedli. Most postavili a pak se voda zase přivedla zpět," popsal Střecha.

Most v Obříství podle projektu Karla Šimka však firma Pražská mostárna stavěla zcela odlišně. "Dělníci přivezli hotový mostní pilíř a zapouštěli ho do téměř devítimetrové hloubky," dodal Střecha. Poprvé byla tato technika použita pro Hlávkův most v Praze.

Další zajímavostí je systém spojitého nosníku s klouby, který se na přelomu 19. a 20. století pro mosty v bývalém Rakousku-Uhersku hojně používal. "V případě mostu u Obříství jde ale o konzolový trojpásový nosník, díky kterému most při zatížení pruží," vysvětlil Střecha. Jediný další most tohoto typu v Evropě spojuje břehy řeky Tisy u Tokaje.

Nátěry mostu by byly příliš drahé, dostal proto zinkový povrch

Most u Obříství, dlouhý téměř 96 a vysoký 13 metrů nad vozovkou, se musel za svou historii několikrát opravovat. Poprvé v letech 1957 až 1958, kdy byly chodníky, které původně vedly uvnitř mostu, přeloženy vně. Šířka mostu 6,6 metru tak zůstala pouze pro auta. Další oprava proběhla v roce 1998.

Naposledy prošel most velkou rekonstrukcí v roce 2003. Dostal novou vozovku, konstrukce se dočkala celkového ošetření. Podle odborníků by měl teď v dobrém stavu vydržet řadu let. Protože by náklady na jeho pravidelné nátěry dosahovaly astronomických výšek, celá konstrukce byla oprýskána a ošetřena zinkem.

"Kromě těch kamenných není u nás mnoho takto krásných mostů," upozornil i na estetickou stránku stavby Aleš Střecha. "Pozoruhodný je například vysoký portál s pseudogotickými věžičkami s cimbuřím," uvedl Střecha, který se historií mostu zabýval mnoho měsíců.





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
PŘEHLED: Kandidátky do voleb 2017 ve Středočeském kraji

Podívejte se na kandidáty pro volby do Poslanecké sněmovny, které se uskuteční 20. a 21. října 2017. Postupně budeme přinášet aktualizované volební kandidátky...  celý článek

Emauzy. Na klášter a kostel dopadly tři ničivé zápalné pumy, každá o váze 227...
Zmizelá krása Česka. Když záhuba stavebních skvostů bolí

Když v srpnu 1881 vyhořelo Národní divadlo, matka malířky Zdenky Braunerové napsala Antonínu Chittussimu: „Plakala jsem jako dítě. V Čechách bylo v té chvíli...  celý článek

V pátek ráno se na 49. kilometru dálnice D1 srazilo osobní auto s kamionem...
Havárie autobusu uzavřela dálnici D1 u Prahy, lehce se zranilo 14 lidí

Nehoda uzavřela na 49. kilometru u Prahy dálnici D1 ve směru na Brno. Srazil se tu náklaďák s autem a autobusem. Čtrnáct cestujících bylo zraněných, dva...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.