Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Prahou po 35 letech proplula vlečná loď. Bude z ní restaurace

  20:37aktualizováno  20:37
Před desítkami let vozila do Hamburku chmel a slad a opačným směrem do Čech přivážela kávu, čaj či kakaové boby pro modřanskou Orionku. Teď z poslední vlečné lodě bude na Vltavě u železničního mostu muzeum a restaurace. Ve středu loď dorazila do Prahy.

Start v sedm hodin ráno v Kralupech nad Vltavou, cíl s drobným zpožděním po patnácté hodině na náplavce u železničního mostu na Smíchově.

Do Prahy připlul poslední z osmi vlečných nákladních člunů vyrobených v Čechách v poválečném období. Je starý 55 let a pochází z loděnic v pražské Libni. Dosud kotvil v severočeských přístavech na Labi. Ve středu odpoledne dal Pražanům vzpomenout na už dávno zašlý způsob přepravy zboží po vodě.

"Vlečná plavba patřila mezi tradiční způsoby nákladní lodní dopravy od předminulého století do druhé světové války. Sestava remorkéru s několika navázanými vlečnými čluny mívala délku až osm set metrů," řekl ředitel Pražské paroplavební společnosti Štěpán Rusňák.

Ve své době člun o rozměrech sedmdesát sedm krát devět metrů představoval podle svých technických parametrů světovou špičku.

Fotogalerie

Plně naložená souprava s 900 tunami materiálu přitom dokázala po proudu z Holešovického přístavu do Hamburku doplout za tři dny. Zpátky proti proudu pak loď plula týden až deset dní.

"Pro srovnání - množství nákladu by vydalo na šestnáct železničních vagonů či čtyřicet kamionů, takže šlo o velmi úsporný způsob dopravy," dodal Rusňák.

Od padesátých let pak vlečnou plavbu postupně nahrazovaly motorové lodě s vlastním pohonem. Dnes je přitom obvyklá tlačná plavba, kdy remorkér nákladní čluny tlačí před sebou.

Loď má tři raumy - tedy oddělené nákladní prostory. Do nich chce do roka Pražská paroplavební společnost umístit expozici představující historii transportu plodin po českých řekách, dále vltavské minidivadélko pro děti, plánována je malá pražírna kávy s kavárnou i restaurace, která bude připravovat tradiční česká jídla v moderním pojetí a z čerstvých surovin přímo z farmářských trhů.

Zkušební provoz zahájí ještě letos

"Ještě letos zahájíme zkušební provoz, v lodi by mělo být zatím zázemí pro farmářské trhy, které se konají na náplavce. S rekonstrukcí začneme na přelomu podzimu a zimy a plně zprovozněná by loď měla být příští rok, kdy Pražská paroplavební společnost oslaví 150 let od svého založení," uvedl Rusňák.

Před koncem roku pak bude loď zřejmě cestovat po různých evropských přístavech.

"Měla by sloužit i k představení českých farmářů, českých výrobků a piva na vánočních trzích v Drážďanech, Hamburku a dalších evropských městech na Labi, Rýnu a Dunaji," dodal Rusňák. 

Zajímavostí je, že identická loď si zahrála i ve válečném filmu Karla Kachyni Oznamuje se láskám vašim s Lukášem Vaculíkem a Markétou Hrubešovou v hlavních rolích. 

Dnes už je technickou památkou. Kdyby si chtěl nyní někdo pořídit její repliku původní technologií, vyšla by celá výroba podle Rusňáka na deset milionů korun. 

Autor:






Hlavní zprávy

Jste ve městě nová a nikoho neznáte?
Jste ve městě nová a nikoho neznáte?

Na eMimino.cz najdete maminky, které jsou na tom podobně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.