Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parkoviště ustoupí chodcům. Náměstí v Praze projdou úpravami

  19:13aktualizováno  19:13
Po Malostranském náměstí čekají úpravy i další pražská náměstí. Parkoviště z nich mají ustoupit a vznikne tak víc prostoru pro chodce. A zatímco někde už opravy běží, jinde se s revitalizací začne až za dva roky.

Proměnou projde také Senovážné náměstí. I z něj by v budoucnu mohla zmizet auta. | foto: Josef Škvor, Metro.cz

Karlovo náměstí, Václavské náměstí a Senovážné náměstí. Tři významná pražská místa, která mají společné třeba to, že vznikla za vlády Karla IV., když zakládal Nové Město pražské.

Teď je spojuje ještě jedna věc. Praha je chce upravit tak, aby na nich dostali více prostoru chodci na úkor aut. Stejně jako tomu je na Malostranském náměstí, kde už téměř dva týdny nesmějí stát auta a místo parkoviště vznikl prostor pro židle a stolky.

Zmiňované Karlovo náměstí má již první etapu revitalizace za sebou. Úprav se dočkala například tramvajová trať a na ni navazující chodníky. V další fázi bude Technická správa komunikací upravovat křižovatky – zúží některé pruhy pro automobily a přibudou také nové přechody a semafory.

Která historická náměstí projdou úpravami

Václavské náměstí

Revitalizace by se měla držet původního návrhu z roku 2005. Ten počítá mimo jiné s tím, že z náměstí zmizí záhony a plocha náměstí bude v jedné rovině. Přibýt mají i místa k odpočinku. Začít by se mohlo příští rok.

Karlovo náměstí

Na největším pražském náměstí již proběhla první etapa revitalizace. Rekonstruovala se tramvajová trať i chodníky. Teď Praha připravuje úpravu přechodů a vozovky kolem náměstí. V roce 2018 by měla začít revitalizace parku.

Náměstí Jana Palacha

Z náměstí před Rudolfinem by mělo během několika měsíců zmizet placené parkoviště, které lemuje budovu Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Na jaro příštího roku pak magistrát plánuje zahájení parkových úprav.

Senovážné náměstí

Část náměstí, které vzniklo založením Nového Města pražského, dnes slouží jako parkoviště. Podle představ IPR by z něj ale v budoucnu mohla auta zmizet. Stejně jako tomu bylo v případě Malostranského náměstí.

V letošním roce chce Institut plánování a rozvoje (IPR) vybrat ve spolupráci s Prahou 2 a Národním památkovým ústavem pomocí soutěžního workshopu projektanty, kteří navrhnou úpravy parkových ploch. Zahájení revitalizace parku plánuje IPR na rok 2018.

Na změnu své podoby čeká také Václavské náměstí. Mluví se o ní přitom už od roku 2005, kdy v architektonické soutěži vyhrál projekt studia Cigler Marani Architects. Za tu dobu se však zatím podařilo jen přeměnit spodní část náměstí na pěší zónu. Ta ale bez dodatečných úprav působí poněkud zvláštně – auta zmizela, silnice s vysokými obrubníky zůstává.

„Projekt revitalizace Václavského náměstí je zatím pořád zablokovaný na tom, že neexistuje shoda ohledně výstavby ramp do budoucího podzemního parkoviště,“ vysvětluje starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09).

Městská část totiž stále trvá na tom, aby vjezdové rampy, podobné těm, které jsou na náměstí Republiky, byly součástí projektu.

„Revitalizace je hezká věc, ale Praha 1 tím přichází o parkovací místa. Například ve Štěpánské ulici ubylo po rozšíření chodníků padesát míst. Jelikož trendem je umísťovat auta z povrchu pod zem, je jedinou možností podzemní parkoviště s vjezdem z Václavského náměstí,“ tvrdí Lomecký.

Parkoviště by mělo vzniknout pod plánovaným developerským projektem mezi Václavským náměstím, Panskou ulicí a ulicí Na Příkopě. Památkáři nyní umístění ramp konzultují s experty UNESCO.

„Definitivní rozhodnutí by mělo padnout na podzim tohoto roku,“ říká náměstkyně primátorky Petra Kolínská (SZ). Pokud dojde ke kompromisu mezi vedením Prahy, památkáři a Prahou 1, měla by dostat spodní část Václavského náměstí například nový povrch nebo stromořadí.

A podobné úpravy připravuje hlavní město i pro horní část Václavského náměstí. „Pravděpodobně tam nevznikne pěší zóna, ale určitě se zvýší atraktivita této části a přibudou nová místa k odpočinku,“ uvádí mluvčí Institutu plánování a rozvoje Adam Švejda.

Podle Institutu by si určité úpravy zasloužilo i Senovážné náměstí. To totiž, stejně jako donedávna Malostranské náměstí, slouží jako parkoviště pro několik desítek automobilů. „Koncepční změna tohoto veřejného prostranství by byla určitě vhodná,“ dodává Švejda s tím, že případnou revitalizaci Senovážného náměstí chce IPR konzultovat s Prahou 1.

Upraví i Palachovo náměstí

Auta budou muset do jisté míry ustoupit chodcům také na náměstí Jana Palacha. Podle náměstka primátorky Petra Dolínka (ČSSD) chce magistrát během tří měsíců vypovědět smlouvu s provozovatelem placeného pozemního parkoviště podél budovy Vysoké školy uměleckoprůmyslové.

„Je nesmysl, aby tam bylo placené parkoviště na povrchu, když jsou pod náměstím podzemní garáže,“ uvádí Dolínek s tím, že úpravy náměstí jsou v plánu na jaro příštího roku, aby bylo možné sázet novou zeleň.

Z Malostranského náměstí zmizela auta:





 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Těhotná žena odletěla vrtulníkem po nehodě (21.7.2017)
Při nehodě se zranila těhotná žena, její auto nabouralo do sloupu

V městské části Praha-Stodůlky se na nájezdu na Pražský okruh srazila dvě auta. Zraněni byli tři lidé. Auto, ve kterém cestoval muž s těhotnou ženou, skončilo...  celý článek

Airsoftová pistole, z níž v centru Olomouce v pátek 3. března 2017 po lidech z...
Muži se zřejmě nelíbil hluk dělníků. Střílel na ně airsoftovou pistolí

V sobotu dopoledne vyjížděli pražští policisté k nahlášené střelbě ve Strašnicích. Podnapilý muž v ulici Na Výsluní použil airsoftovou pistoli, aby odradil...  celý článek

U Vltavy se od Čechova mostu na nábřeží Edvarda Beneše směrem k Holešovicím...
Vodní dopravu v Praze čeká revoluce. Otevřelo se moderní kotviště

Na nábřeží Edvarda Beneše vzniklo pět set metrů dlouhé molo. Levý břeh Vltavy tak nebude ochuzený o náplavky. Moderní kotviště umožní přepravu velkých nákladů...  celý článek

Bulgur s petrželkou a citronem
Bulgur s petrželkou a citronem

Lehké jídlo pro celou rodinu.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.