"Je nutné silnici zavřít, aby se mohl napojit obchvat. Je to hlavní tah Kolín, Kutná Hora, Havlíčkův Brod a také na Prahu, takže komplikace to určitě způsobí. Doporučil bych řidičům ze vzdálenějších míst, aby si, pokud to jde, vybrali jinou variantu cesty než přes Kolín," uvedl kolínský mísostarosta Tomáš Růžička.
Pracovat se bude na dvě etapy v oblasti Šťáralka u areálu střední školy a objízdné trasy budou zvlášť pro osobní automobily a kamiony. Řidiči osobních aut najedou zhruba o šest kilometrů víc přes Starý Kolín, nákladní automobily pojedou ze směru od Kutné Hory až k Týnci nad Labem.
"Bude to mazec, jsou tam malé vesnice a není to na takový provoz stavěné. Stačí jedna nehoda a objížďka bude neprůjezdná. Ale co se dá dělat, postavit se to musí," poznamenal sedmadvacetiletý Petr Michera z Kolína.
Komunikace, kterou čeká uzavírka, je vytíženou silnicí. Místní lidé se jí už teď vyhýbají, protože je často ucpaná, hlavně ve špičkách. Dá se proto čekat, že provoz na objížďce bude silný. "Do Kolína jezdíme často. Kvůli tomu, že tato silnice bývá neprůjezdná, jezdíme jinudy. Uzavírka teď zaplní vedlejší silnice," podotýká Jitka Koděrová z Kutné Hory.
Uzavírka bude poslední velkou akcí kvůli obchvatu. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Niny Ledvinové už další dopravní omezení nebudou. "Napojení nové křižovatky před Kolínem na silnici číslo dvanáct od Českého Brodu je už hotové a v provozu," potvrdila Ledvinová. Osmikilometrový obchvat bude uveden do provozu v prosinci.
Kolín čekal na obchvat v jižní části města více než 40 let. ŘSD jako investorovi trvalo téměř čtyři roky, než skoupilo potřebné pozemky. Stavbu pak zkomplikovaly také problémy s podložím a jeho sanací.
Obchvat nahradí stávající trasu silnice I/38, která prochází téměř středem města. Tam se silnice po dokončení obchvatu přeřadí do nižší kategorie.
Na nové silnici je dvanáct mostů, sedm protihlukových stěn a tři mimoúrovňové křižovatky. Náklady jsou zhruba dvě miliardy korun.