Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

V autobusu na letiště bude možné zaplatit lístek kartou. Už příští rok

  • 8
Pražský dopravní podnik chce příští rok vyzkoušet nový způsob placení v autobusech. Jízdenky bude možno u řidiče zaplatit kartou. Cvičný projekt se rozjede na lince číslo 119 směrem na ruzyňské letiště.

„Připravujeme pilotní projekt do autobusových linek číslo 119 z Dejvic na letiště, kde bychom rádi využili možnost platby za jízdenku bezkontaktní bankovní kartou,“ popisuje mluvčí DP Aneta Řehková.

Systém bude fungovat podobně jako nyní, kdy cestující poprosí řidiče o jízdenku a ten mu ji dá a naúčtuje.

Nově však odpadne manipulace s drobnými, protože platbu obstará terminál.

Pasažér jednoduše přiloží bezkontaktní kartu a peníze se mu rázem odečtou z účtu. „Platit bude možné kartami MasterCard a Visa,“ dodává Řehková.

Praha není jediným českým městem, které se chce vydat cestou platebních karet. To například potvrzují slova mluvčí brněnského dopravního podniku Lindy Hailichové.

Každý pátý platí kartou

Platba pomocí bezkontaktní platební karty je v pražské městské hromadné dopravě možná při nákupu papírových jízdenek v nových jízdenkových automatech.

Tři tyto stroje se nyní nacházejí ve stanici metra Národní třída, dva podobné jsou také ve stanici Hlavní nádraží a další dva stojí na Letišti Václava Havla. Ve stanici Národní třída platí v moderních automatech za jízdenku kartou zhruba každý pátý cestující.

Dopravní podnik spolu s Ropidem nové automaty testují. Pokud se osvědčí, budou přibývat i na dalších místech, a to především ve vestibulech metra.

„Platit kartou bude u nás možné celkem v šestnácti autobusech,“ uvedla. Stejně jako v Praze, i brněnské linky vybavené platebním terminálem budou směřovat na přilehlé letiště, v tomto případě v Tuřanech.

Zkušební provoz pražský dopravní podnik zahájí v první polovině příštího roku. Zda terminály nainstaluje i do dalších svých autobusů, uvidí se podle toho, jaký bude mít platba kartou u cestujících ohlas.

Pilotní fázi bude kromě DP pozorně sledovat také společnost Ropid. „Pokud se ukáže, že je to cesta správným směrem, mohli bychom tento druh placení nabídnout cestujícím na našich příměstských autobusových linkách,“ vysvětluje mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Budou platební karty náhradou problémové Opencard?

Právě v příměstských linkách by mohla být platba kartou nejvíce užitečná. V autobusech, které jezdí za hranice Prahy, si totiž velká část cestujících kupuje lístek přímo od řidiče, což pak může při větším množství nastupujících pasažérů zbrzdit autobus v zastávce.

Platební karty by do budoucna mohly být pro jízdu v MHD téměř nezbytné. Vedení metropole totiž v současné době zvažuje, zda pokračovat v projektu Opencard, nebo jej nahradit jiným projektem.

Ve hře je právě i systém platebních karet. Podobný funguje v některých zahraničních metropolích, například v Londýně. Podle Miroslava Lukeše, ředitele MasterCard pro Česko a Slovensko, by se musela vytvořit speciální databáze, která by evidovala platební karty s nahraným kuponem.

„Tu by patrně vytvářela externí firma, která by vzešla z veřejné soutěže,“ doplnil Lukeš. Zda magistrát nahradí Opencard právě platebními kartami, není jasné. Ve hře zůstává stávající projekt i levné otevřené systémy, které mohou fungovat například v rámci mobilní aplikace.