V Ondřejově vznikne největší mapa vesmíru, snímky pořídí družice Gaia

Ve středočeském Ondřejově vznikne dosud největší a nejpřesnější pohyblivá trojrozměrná mapu vesmíru. Poslouží k tomu data z evropské vesmírné mise Gaia, která je schopna z Měsíce vyfotografovat obličej člověka.

Družice Gaia pořídí miliony fotek vesmíru. Ilustrační snímek

"Dříve se astronom zaměřil na jednu hvězdu a tu přesně mapoval. V případě družice Gaia budeme mít informace o miliardě hvězd, což je obrovské množství dat," řekl Viktor Votruba, který se projektu věnuje.

Úkolem družice je vykonat největší sčítání těles v naší Galaxii. Družice bude přesně určovat polohy, barvy a vlastní pohyby u jedné miliardy hvězd, což je pouhé jedno procento hvězd v galaxii.

V Ondřejově se budou shromažďovat data, která družice nasbírá. K tomu vědcům poslouží také nový superpočítač. Je vyšší než člověk a družice do něj uloží miliony fotek vesmíru.

Hvězdy se jmény českých měst

Vypuštění družice bylo již několikrát odloženo, nikoliv však z peněžních, ale z technických důvodů. Vesmírnou sondu o váze dva tisíce kilogramů dopraví do vesmíru ruská raketa Sojuz-Fregat.

Podle Votruby jde vývoj velmi rychle až překotně kupředu, takže překonává sny i těch nejodvážnějších snílků. Gaia by mohla objevit tisíce nových planet i hvězd.

Nové hvězdy objevují i hvězdáři ve Slaném. "Podařilo se nám objevit několik hvězd, které mění svoji jasnost. Tak jsme je pojmenovali po našem městě - Slaný," uvedl objevitel hvězdy Jaroslav Trnka s tím, že některé hvězdy se jmenují třeba Hradec Králové.

Autor:

Nehoda čtyř nákladních vozidel a jednoho osobního zkomplikovala dopravu v...
V Letňanech se srazily kamiony, doprava v okolí zkolabovala

Nehoda čtyř nákladních vozidel a jednoho osobního zkomplikovala dopravu v Praze-Letňanech. Jednoho řidiče museli hasiči vyprostit. Doprava v okolí několik...  celý článek