Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výtoň či Eden. V Praze by mohlo vyrůst až 30 nových vlakových zastávek

  11:32aktualizováno  11:32
V hlavním městě by v budoucnu mohlo vzniknout až 30 nových vlakových zastávek. Vyplývá to z materiálu, který projednával magistrátní výbor pro dopravu. Kdo by jejich výstavbu financoval ani kdy by mohly být první zastávky hotové, se však zatím neví.

Jednou z nových vlakových zastávek by mohla být ta na Výtoni | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Dojet tramvají k železničnímu mostu na Výtoň, zde přesednout na vlak a zamířit buď na hlavní nádraží, nebo na smíchovské a dále například na Beroun.

Taková vize by v budoucnu nemusela být nereálná. V Praze by totiž v rámci zkvalitnění železničního propojení hlavního města a Středočeského kraje mohlo vzniknout 29 nových vlakových zastávek.

Příslušný materiál na neveřejném zasedání minulý týden projednával magistrátní výbor pro dopravu. Kdy by se výstavba stanic schvalovala, nebo kolik by stála, z materiálu není jasné. Výbor jej podle informací ČTK zatím neschválil.

Zastávky jsou v materiálu rozděleny do tří skupin podle jejich významu pro dopravu v Praze.

„Jednání s Prahou jsou ve fázi vytipování nejhodnějších lokalit pro vybudování zastávek. Některé zastávky jsou ve stadiu projektové přípravy a jiné jsou již téměř před dokončením,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

V první skupině je jich 13. Mezi nimi například ta v Běchovicích, která vznikne v rámci modernizace trati a s jejím zřízením město již počítá. Modernizace trati by měla přinést vznik nových zastávek i v Praze 10, kde mají vlaky nově stavět na Zahradním Městě nebo v Edenu. Zrušena by byla stávající zastávka ve Strašnicích.

Stavět se má i v centru, kdy má být nová zastávka na Výtoni v Podskalí - její výhodou by bylo napojení na tramvaje a nedaleké metro B, v jejím okolí je v docházkové vzdálenosti i několik památek včetně Vyšehradu.

V rámci rozvoje železnice by pak některé nevznikly zcela nově, ale ty stávající by byly posunuty. To se týká například zastávek ve Velké Chuchli a v Jinonicích, které se posunou blíže k tamní zástavbě.

Do druhé skupiny jsou pak zahrnuty plánované zastávky v Liboci, Čakovicích nebo ve Kbelích, kde má být nová zastávka Praha-Nouzov. V poslední, třetí etapě by pak vzniklo dalších sedm zastávek, a to mimo jiné v Michli, na Spořilově nebo v Radlicích.

Vznik nových zastávek by přivítaly České dráhy. „Zřízení nových zastávek přirozeně vnímáme pozitivně. Umožňují další vyšší zapojení železniční dopravy v rámci pražské dopravy. Již dnes využívá železniční dopravu na území hlavního města denně kolem sta tisíc cestujících,“ uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Kdy by mohly začít nové zastávky vznikat, není z materiálu jasné, stejně tak, kdo by jejich vznik financoval. Podle SŽDC je obvyklá praxe taková, že SŽDC financuje stavbu kolejí a samotné zastávky a Praha zaplatí přístupové komunikace.

Nové zastávky vždy buduje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), která je následně i jejich majitelem. V loňském roce vznikly v Praze nové zastávky například na Kačerově a nově vlaky zastavují i v Podbabě.

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.