Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jízdenky by se v Praze mohly platit i kartou, zvažuje dopravní podnik

  20:03aktualizováno  20:03
Pražský dopravní podnik hledá varianty, jak ve vozech MHD platit jízdné. Jedná i o využití klasických platebních karet. Šéf podniku říká, že SMS jízdenky nemají budoucnost. Lidem nejvíce vadí jejich nespolehlivost.
Jízdné v pražské MHD by se v budoucnu mohlo platit i kartou. Ilustrační snímek

Jízdné v pražské MHD by se v budoucnu mohlo platit i kartou. Ilustrační snímek | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Odhadem osm procent cestujících v pražské MHD jezdí načerno. Pokud za jeden rok dopravní podnik přepraví na všech linkách 1,2 miliardy lidí, je jasné, že skoro 100 milionů pasažérů jede bez platné jízdenky. Revizoři ale nachytali za loňský rok asi jen 260 tisíc lidí a vybrali 136 milionů korun na pokutách.

Generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš ví, že je to velký problém. Proto třeba uvažuje, že se vyvine jakási databáze chronických neplatičů, tedy těch, kteří jsou chyceni vícekrát, a ti pak budou dostávat vyšší pokuty.

A není to jediná novinka, o níž pražský dopravce uvažuje. "Přemýšlíme o rozšíření možností, jak jízdné platit jinou cestou než papírovou jízdenkou, skrze Opencard či SMS jízdenkou. Ve spolupráci s dalšími dopravními podniky vyvíjíme možnost platit jízdné prostřednictvím standardní platební karty přímo ve voze MHD," říká Ďuriš s tím, že už to dnes dostupné technologie hravě zvládnou.

V autobusech či tramvajích by tak ke klasickým strojkům na lístky přibyly i platební terminály. "Jistě by se na těchto terminálech musel vyřešit snadný a rychlý výběr typu jízdenky, kterou si cestující zvolí a kartou zaplatí," zamýšlí se ředitel.

SMS jízdenky nemají budoucnost

Nicméně hned dodává, že vše je samozřejmě otázka peněz a nutnosti, aby byl nový systém dostatečně vyzkoušený v rámci pilotního projektu.

"Vzhledem k tomu, že se to netýká jen našeho dopravního podniku a musí do systému být zahrnuti i další partneři a dostatek peněz, můžeme se zatím bavit jen o tom pilotním projektu," odpovídá Ďuriš na dotaz, kdy by mohli tuto službu lidé využít.

Ďuriš také říká, že SMS jízdenky, které si lidé objednávají skrze mobilní telefony, nemají budoucnost. "Takzvané SMS jízdenky jsou a vždy byly jen doplňkovou službou. Rozhodně nejsem přesvědčen, že jejich životnost je nějaká dlouhodobá," tvrdí.

Na službu, kdy je možné si koupit jízdenku prostřednictvím mobilu, mnozí cestující nedají dopustit, jiní však po špatné zkušenosti dopravci spílají.

Z reakcí čtenářů lze vyčíst, že jim hlavně vadí chování revizorů, a cítí se okradeni, když musí zaplatit osmisetkorunovou pokutu. A to i v případě, že si žádost o SMS jízdenku prokazatelně poslali, ale než jim přišla, už byli v tramvaji či autobuse.

Zkuste vyjednávat

"Několikrát jsem zažila, že mi jízdenka přišla na mobil třeba až po pěti hodinách. Takže ano, vstoupit do vozu MHD jen s platnou jízdenkou, ale ať to po nás dopravní podnik chce až poté, co SMS zprávy budou chodit včas a autobusy jezdit přesně podle jízdního řádu," stěžuje si například čtenářka Kateřina Melčová.

I v tomto případě platí, že bez jízdenky se prostě necestuje. Nicméně dle zkušeností čtenářů MF DNES nemá smysl čekat na jízdenku hodiny na zastávce. Pokud je to možné, nechť si cestující koupí papírový lístek a nedoručenou, ale zaplacenou jízdenku pak reklamuje.

Anebo může zkusit s revizorem vyjednávat. "Zaslané požadavky jsou evidovány a lze je dohledat. Při kontrole je důležité revizorovi klidně vysvětlit vzniklou situaci a kontrolor by měl platnost SMS jízdenky dle telefonního čísla ověřit," nabízí možné řešení mluvčí podniku Aneta Řehková.

Že to jde, ukazuje zkušenost Františka Stránského. "Na mobil mi nepřišlo potvrzení ani za půl hodiny, když mě chytil revizor. Dostal jsem pokutu. Problém jsem posléze řešil na reklamačním oddělení, kde ověřili pravost SMS u operátora. Pokuta byla zrušena," popsal Stránský.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.