V Praze přibude zastávek na znamení, mávat se na nich ale nebude. Ilustrační foto

V Praze přibude zastávek na znamení, mávat se na nich ale nebude. Ilustrační foto | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

V Praze přibude zastávek na znamení. Prohlédněte si seznam těch nových

  • 15
Na cestující v autobusech pražské integrované dopravy čeká mnohem více zastávek, které budou na znamení. Přímo v Praze jich bude o asi 160 více, na příměstských linkách zhruba o padesát. Řidiči v nich budou muset nově zastavit, jakmile na zastávce bude někdo stát. Odpadne tak mávání.

Nový systém začne platit od pondělí 3. ledna 2011. Rozšířit počet zastávek na znamení se rozhodla organizace Ropid, která organizuje dopravu v Praze a sestavuje jízdní řády, na základě zkušenosti některých dalších českých nebo moravských měst.

NOVÉ ZASTÁVKY NA ZNAMENÍ V PRAZE

"Systém úspěšně funguje v mnoha českých městech například v Brně, Ostravě, Olomouci nebo Liberci a Jablonci. Zvýší se plynulost a rychlost dopravy a také tepelná pohoda v autobusech v zimních měsících," vysvětlil mluvčí Ropid Filip Drápal.

NOVÉ ZASTÁVKY NA ZNAMENÍ U PŘÍMĚSTSKÝCH LINEK

Další změnou bude to, že na zastávkách už nebudou muset cestující na řidiče mávat. Bude úplně stačit, když bude na zastávce stát tak, aby jej šofér viděl. To ale znamená, že cestující nesmějí být schovaní například za přístřeškem polepeným plakáty nebo uvnitř zastávky přilepeni na stěnu, která je blíž k přijíždějícímu řidiči.

VŠECHNY ZASTÁVKY - ŽLUTĚ NA ZNAMENÍ

"Řidič také musí zastavit, jakmile v zastávce již jeden autobus stojí. Cestující budou mít větší jistotu, že jim autobus zastaví. Zmizí tak případy, kdy cestující přehlédl přijíždějící autobus a ten mu následně nezastavil,"

Při vystupování potom bude stačit stisknout tlačítko umístěné na tyči uvnitř vozu. Pokud bude hlásič rozbitý, šofér musí opět automaticky zastavit.

Autobus. Ilustrační foto

V Praze byl počet zastávek na znamení rozšířen již v roce 2007. Nakonec byl ale jejich počet opět snížen. Dopravní podnik chtěl změnou režimu na zastávkách především ušetřit. "Autobus, který zbytečně zastavuje, spotřebuje při opětovném rozjíždění mnohem více nafty. Také se šetří životní prostředí," vysvětloval tehdy dopravní ředitel DP Petr Blažek.