V Karlíně byla zóna zavedena téměř před rokem a podle radnice splnila očekávání.
Plány na omezení rychlosti v ulicích už má nachystané radnice Prahy 6, třetí městská část by projekt měla mít zanedlouho, ale chce se v první řadě poradit s obyvateli. Praha 10 zónu zavede zřejmě ještě letos na Zahradním Městě v okolí ulice Jahodová. Praha 2 vyčkává a zvažuje podobně jako Praha 5.
Kde chystají "zóny 30"Praha 2 Praha 3 Praha 6 Praha 10 Nechystají: |
Odborník na životní prostředí Miroslav Šuta snižování rychlosti na třicet kilometrů v hodině ve větších oblastech podporuje, takové zóny prý mají smysl.
"Za důležité ovšem považuji, aby se jednalo skutečně o ucelené zóny, a nikoliv o jednotlivé ulice, protože pak se jejich pozitivní účinky podstatně snižují," říká Šuta.
Většina zamýšlených zón by měla zahrnovat celé oblasti, jen výjimky počítají s třicítkou v jediné ulici. To je případ dvou ulic v Praze 6 - Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem. Tamní radnice plánuje zavést třicítku také na Babě, v Malém Břevnově či Zadních Jivinách.
"Chtěli bychom zóny zavádět ve dvou až třech oblastech ročně. Kdy bude první, záleží na penězích a na výsledcích ankety," řekl mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.
Praha 3 chystá projekt na zavedení oblasti s povolenou třicítkou v okolí náměstí Jiřího z Poděbrad. Jednalo by se o oblast ohraničenou ulicemi Vinohradská, Jičínská, Ondříčkova a Milešovská.
"Zónu 30 bych rád zavedl v průběhu roku 2014. Projekt máme před dokončením," řekl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut s tím, že o zavedení ještě bude diskutovat s vedením radnice.
Jiné z oslovených velkých radnic zatím podobné plány nemají. Praha 9 je dokonce proti těmto zónám. "Jejich negativa vidíme v tom, že nižší rychlost s sebou přináší větší znečištění ovzduší. Například na Sokolovské preferujeme spíše retardéry, které řidiče zbrzdí, ale nevytvářejí kolony," říká mluvčí radnice Linda Urbášková.
Odborník: Pomůže to, lidé vymění auta za kola
Podle Šuty některé matematické modely ukázaly, že by krátkodobě mohlo skutečně dojít ke zvýšení emisí po zavedení zón s rychlostním stropem na třicítce. Z dlouhodobějšího pohledu se prý životní prostředí zlepší.
"Testy provedené u běžných automobilů v Belgii a ve Španělsku ukázaly, že v zóně se podstatně nemění emise oxidu uhelnatého a oxidů dusíku. Dramaticky se však snižují emise velmi nebezpečného jemného prachu z dieselových motorů," popisuje Šuta.
"Mimo jiné v důsledku toho, že lidé žijící v zóně na kratší cesty chodí více pěšky nebo jezdí na kole. A rodiče se nebojí děti pouštět do školy pěšky místo toho, aby je vozili autem," dodává.
Zmiňované návyky dokládají zkušenosti právě z Karlína. "Snížil se tu počet aut, která jen projížděla, ale neměla tu cíl. Přibyly zahrádky u restaurací a kaváren, v ulicích jezdí více cyklistů," říká místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.