Tuto značku uvidí motoristé v Praze zanedlouho mnohem častěji. (Ilustrační snímek)

Tuto značku uvidí motoristé v Praze zanedlouho mnohem častěji. (Ilustrační snímek) | foto: MF DNES

Řidiči, šlápněte na brzdu. V Praze přibude zón nařizujících třicítku

  • 105
Sundat nohu z plynu a nechat klesnout ručičku tachometru až na třicítku budou muset řidiči v mnoha pražských městských částech. Rozšíření zón s maximální povolenou rychlostí třicet kilometrů v hodině totiž po Karlínu plánují také Žižkov či Dejvice a Bubeneč

V Karlíně byla zóna zavedena téměř před rokem a podle radnice splnila očekávání.

Plány na omezení rychlosti v ulicích už má nachystané radnice Prahy 6, třetí městská část by projekt měla mít zanedlouho, ale chce se v první řadě poradit s obyvateli. Praha 10 zónu zavede zřejmě ještě letos na Zahradním Městě v okolí ulice Jahodová. Praha 2 vyčkává a zvažuje podobně jako Praha 5.

Kde chystají "zóny 30"

Praha 2
Zatím možnost zavedení zkoumá.

Praha 3
Má téměř dokončený projekt k zavedení zón u náměstí Jiřího z Poděbrad. Ještě to bude probírat s občany. Oblast by byla ohraničena ulicemi Vinohradská, Jičínská, Ondříčkova a Milešovská.

Praha 6
Uvažuje o zavedení, má zpracovaný projekt. Zóny by chtěla v ulici Pod Novým lesem, Nad Hradním potokem, oblast Zadní Jiviny, oblast Pod Juliskou, Baba, oblast Břevnov I., okolí Písecké brány, oblast Liboc I., Pohořelec, Malý Břevnov.

Praha 10
Chystá rozšíření na Zahradním Městě v okolí ulice Jahodová.

Nechystají:
Praha 1, Praha 4, Praha 5 (ta bude zvažovat, jen pokud to občané budou chtít), Praha 7, Praha 9.

Odborník na životní prostředí Miroslav Šuta snižování rychlosti na třicet kilometrů v hodině ve větších oblastech podporuje, takové zóny prý mají smysl.

"Za důležité ovšem považuji, aby se jednalo skutečně o ucelené zóny, a nikoliv o jednotlivé ulice, protože pak se jejich pozitivní účinky podstatně snižují," říká Šuta.

Většina zamýšlených zón by měla zahrnovat celé oblasti, jen výjimky počítají s třicítkou v jediné ulici. To je případ dvou ulic v Praze 6 - Pod Novým lesem a Nad Hradním potokem. Tamní radnice plánuje zavést třicítku také na Babě, v Malém Břevnově či Zadních Jivinách.

"Chtěli bychom zóny zavádět ve dvou až třech oblastech ročně. Kdy bude první, záleží na penězích a na výsledcích ankety," řekl mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Praha 3 chystá projekt na zavedení oblasti s povolenou třicítkou v okolí náměstí Jiřího z Poděbrad. Jednalo by se o oblast ohraničenou ulicemi Vinohradská, Jičínská, Ondříčkova a Milešovská.

"Zónu 30 bych rád zavedl v průběhu roku 2014. Projekt máme před dokončením," řekl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut s tím, že o zavedení ještě bude diskutovat s vedením radnice.

Jiné z oslovených velkých radnic zatím podobné plány nemají. Praha 9 je dokonce proti těmto zónám. "Jejich negativa vidíme v tom, že nižší rychlost s sebou přináší větší znečištění ovzduší. Například na Sokolovské preferujeme spíše retardéry, které řidiče zbrzdí, ale nevytvářejí kolony," říká mluvčí radnice Linda Urbášková.

Odborník: Pomůže to, lidé vymění auta za kola

Podle Šuty některé matematické modely ukázaly, že by krátkodobě mohlo skutečně dojít ke zvýšení emisí po zavedení zón s rychlostním stropem na třicítce. Z dlouhodobějšího pohledu se prý životní prostředí zlepší.

"Testy provedené u běžných automobilů v Belgii a ve Španělsku ukázaly, že v zóně se podstatně nemění emise oxidu uhelnatého a oxidů dusíku. Dramaticky se však snižují emise velmi nebezpečného jemného prachu z dieselových motorů," popisuje Šuta.

"Mimo jiné v důsledku toho, že lidé žijící v zóně na kratší cesty chodí více pěšky nebo jezdí na kole. A rodiče se nebojí děti pouštět do školy pěšky místo toho, aby je vozili autem," dodává.

Zmiňované návyky dokládají zkušenosti právě z Karlína. "Snížil se tu počet aut, která jen projížděla, ale neměla tu cíl. Přibyly zahrádky u restaurací a kaváren, v ulicích jezdí více cyklistů," říká místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.