V Praze by mělo přibýt třináct nových tratí. (Ilustrační snímek)

V Praze by mělo přibýt třináct nových tratí. (Ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Praha připravuje nové tramvajové tratě, někde obnoví už dříve zrušené

  • 23
Tramvajová doprava v Praze se v budoucnu rozšíří do několika dalších lokalit. Magistrát plánuje, že vybuduje nové a zároveň obnoví i některé v minulosti zrušené tramvajové tratě. Na seznamu jsou například koleje vedoucí na Dědinu, Háje či do Suchdola. První by se mohly otevřít po roce 2014.

V metropoli by mělo vzniknout třináct nových tramvajových tras, které město považuje za klíčové.

"Největší prioritu mají tramvajové tratě do Dědiny, na Jižní Město, do Slivence a propojení mezi Zlíchovem a Dvorci," upřesnil náměstek primátora a radní pro dopravu Josef Nosek.

Dopravní plánovači se navíc nevzdávají možnosti znovu obnovit koleje na Václavském náměstí, trať na Florenci či na Budějovické. Jednak by opět chtěli obnovit koleje spojující Budějovickou a Pankrác, jednak i spojení s Dvorci. Tím směrem jezdily tramvaje i dříve, ale místo k Dvorcům zamířily na Ryšánku.

Nabízí se tak otázka, proč byly tyto tratě vlastně zrušeny. "To byla sovětská metoda projektování dopravy: Kudy vedlo metro, tam už po povrchu nemělo jezdit nic. Respektive plán z konce 60. let počítal jen s metrem a autobusy," podotkl Pavel Procházka, šéf organizace Ropid, která plánuje pražskou dopravu.

Tramvaje měly z pražských ulic dle plánu z roku 1969 zmizet kolem přelomu tisíciletí. "Chtěli, aby autobusy jezdily třeba i Vodičkovou ulicí," konstatoval Pavel Fojtík z archivu Dopravního podniku.

Tramvaje v Praze zůstaly i kvůli pomalé výstavbě metra

Provoz autobusů se totiž zdál levnější. "Pak ale svůj plán začali trochu předělávat a řekli, že tramvaje budou sloužit jako napáječe od metra do velkých sídlišť. Například trať z Modřan měla končit u stanice metra na Palackého náměstí," popsal dřívější plány Procházka.

Radikální plán na vymazání tramvajových tratí z mapy Prahy zbrzdila krize koncem 70. let, kdy začaly růst ceny nafty. "Navíc se nedařilo stavět metro tak rychle, jak se plánovalo," dodal Fojtík.

Nové pražské tramvajové trati

Devadesátá léta znamenala obrat. Některé tratě se začaly obnovovat a nyní se počítá i s výstavbou zbrusu nových. Zatím nejblíže má k zahájení stavby tramvajová trať vedoucí z Divoké Šárky až na Dědinu. Územní rozhodnutí by mohla získat v polovině příštího roku. Její stavba a zapojení do provozu by měly ideálně navazovat na otevření prodloužené trasy metra A do Motola.

"Dobře by pasovala k delšímu áčku. Na Evropské ulici bychom potom mohli zachovat pouze autobus 119 na letiště. Ostatní cestující by mohli jezdit tramvajemi," řekl Procházka.

Podle něj je další zcela zásadní tratí propojení Zlíchova a Dvorců, protože pak by bylo možné jednoduše spojit modřanské sídliště se Smíchovem. Že je toto spojení důležité, se ukazuje na lince 118, která od září spojuje Budějovickou, Dvorce a Smíchov. "Už teď je to spojení vytížené," dodal Procházka.