Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze přibývá krádeží jízdních kol. Špinavá ale zloděje tolik nelákají

  10:00aktualizováno  10:00
Na téměř dvojnásobek se v hlavním městě za poslední čtyři roky zvýšil počet krádeží jízdních kol. Ke krádežím dochází většinou vinou neopatrnosti, když jsou kola jen tak opřená třeba o zeď. Řešením může být kvalitní drahý zámek.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Viktor ChladMAFRA

Pokud by člověk porovnal pohyb v pražských ulicích před pěti lety a dnes, jednou z největších změn by byl počet cyklistů v nich. Ten podle společnosti Auto*Mat vzrostl v letech 2010 až 2014 o šedesát procent. V metropoli alespoň jednou týdně na kole v sezoně vyjede 190 tisíc Pražanů.

Kola jsou stále více oblíbená, ať už jako dopravní prostředek, nebo jako sportovní pomůcka. Tím, že kol v ulicích přibývá, přibývá bohužel i jejich krádeží.

Jak ochránit kolo?

  • Na ulici kolo připoutejte k pevnému bodu a použijte dostatečný bezpečnostní zámek (nejlépe dva: přední kolo a rám ke stojanu + zadní kolo a rám ke stojanu). 
  • Pokud odcházíte na delší dobu, odmontujte z kola sedlo, sundejte tachometr a další vybavení, které by mohl zloděj lehce odcizit. 
  • Ve sklepích a garážích zajistěte vstupní dveře, okna i samotné kolo. Pokud kolo ukládáte na balkon, dbejte také na jeho zajištění, například připoutáním k zábradlí. 
  • Mějte zapsané výrobní číslo kola, barvu a další specifické znaky, podle kterých můžete v případě krádeže kolo identifikovat. 
  • Využijte Centrální registr jízdních kol a označte své kolo nálepkou.

Pro srovnání: V roce 2010 bylo v Praze odcizeno 1 158 jízdních kol. Loni už to bylo 2 191.

„Nejčastěji se kola kradou v období jara a letní sezony, a to v kteroukoliv denní i noční hodinu,“ říká Ladislav Beránek z pražské policie.

Ke krádežím prý nejčastěji dochází na volných prostranstvích, když jsou kola volně opřena třeba o zeď.

Takovou neopatrností přišel na konci letošního března o své kolo mladík v Praze 6. „Na několik minut nechal neuzamčené kolo opřené u vchodových dveří restaurace, do které si zašel na večeři. Kolo za 15 tisíc už nikdy neviděl,“ uvádí příklad Beránek.

Levný zámek je k ničemu

V mnohých případech si zloděj troufne i na kolo zajištěné levným lankovým zámkem.

„Kvalitní zámek je naprostý základ. To, čím dnes lidé svá kola zabezpečují, je naprostá tragédie,“ podivuje se nad neopatrností některých bikerů Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. Sám na kole po Praze jezdí přes deset let a kolo mu zatím nikdy neukradli.

„Vhodným zámkem je třeba pevná podkova. Ty tenké spirálky, to vám zloděj přeštípne raz dva,“ radí zkušený cyklista. Robustnější zámek navíc zloděje většinou odradí. Zmíněné podkovy mají ale prý smysl v ceně až od 600 do 800 korun. Zámek by měl podle Fillera stát desetinu až dvacetinu celkové ceny kola.

„Na trhu jsou také těžké motorkářské zámky nebo o dost dražší lamelové zámky, které vypadají jako skládací metr. S tím se ale nikdo nechce moc tahat,“ konstatuje Filler a radí, že právě tyto zámky je vhodné užívat například na stojanech, kam cyklista jezdí pravidelně a zámek může na místě nechávat.

Často se kradou kola drahá a velmi dobře vybavená

Kola se stávají častějším cílem zlodějů i organizovaných skupin také proto, že jsou často velmi drahá a nadstandardně vybavená.

Proto je u kol, která lidé používají jen rekreačně nebo na dojíždění do práce, lepší, aby byla z té nižší cenové kategorie. „Pražané dělají i to, že si kolo úmyslně nemyjí. Když je špinavé, zloděje tolik neláká,“ tvrdí cyklista.

Dalším z preventivních opatření může být služba městské policie – takzvaný Centrální registr jízdních kol. Na služebně dostane majitel speciální nálepku, kterou umístí na viditelné místo na kole. V případě odcizení pak policisté kolo zaevidují do registru odcizených kol, který následně využívají při pátrání.

„Už jen samotná samolepka – Kolo je v evidenci Městské policie hl. m. Prahy – může zloděje odradit od krádeže,“ tvrdí Beránek z pražské policie.

Pokud už ke krádeži dojde, zloděj se kolo obvykle snaží udat například v bazaru.

„Tak tomu je u běžných, standardně vybavených kol. Pak se stává, že poškozený své kolo sám najde někde v místní zastavárně,“ říká komisař pražské policie Ondřej Penc. V takovém případě je třeba zavolat na linku 158 a nález ohlásit. Dražší kola však zloději často rozprodávají na součástky.

Policisté však hledají odcizená kola pouze v případě, že mají konkrétní značku a výrobní číslo rámu kola. Proto je dobré si tyto údaje zapsat, případně kolo nafotit. „Samotný popis určitě nestačí,“ uzavírá komisař.



Témata: Praha, Praha-město




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.