Elektrovozy jezdící v rámci carsharingu budou smět parkovat bez předplacené...

Elektrovozy jezdící v rámci carsharingu budou smět parkovat bez předplacené karty v modrých zónách. | foto: eCar4u.eu

Praha chce zvýhodnit řidiče, kteří budou využívat sdílení aut

  • 12
O jedno auto se bude v Praze denně dělit až deset lidí. Carsharing neboli sdílení aut více řidiči, o kterém se již v hlavním městě dlouho mluví, se letos rozběhne naplno. Během následujících let pak mají být v ulicích stovky aut, která si Pražané budou moci za poplatek půjčit.

V metropoli již dnes několik carsharingových firem funguje. Dohromady však zatím ulicemi města jezdí jen zhruba dvacítka sdílených aut. Ještě na podzim však začne jejich počet rapidně růst.

„Nyní máme dvanáct aut, zhruba do dvou měsíců jich chceme mít padesát,“ sdělila MF DNES společnost CAR4WAY. Dvě nová auta navíc nasadí také firma Autonapůl, která nyní nabízí tři vozy.

Velký nástup aktuálně chystá sdružení Future Age, které plánuje rozjet sdílení ekologických vozidel. Projekt s názvem eCar4u.eu odstartuje na přelomu letošního roku. 

„V pilotní fázi, která potrvá zhruba půl roku, budeme mít po městě rozmístěných šest stanovišť. U každého bude parkovat pět aut. Navíc budeme mít pět náhradních vozů,“ říká ředitelka projektu Kateřina Grmelová.

Řidiči zaparkují zdarma i na modré

Magistrát projekt podporuje. Ekologické vozy v rámci carsharingu totiž mohou pomoci zlepšit znečištěné ovzduší v Praze. Právě o to město usiluje. 

Fungování carsharingu

Registrace

Do systému carsharingu se lidé jednoduše zaregistrují přes internet. Budou muset zaplatit registrační poplatek, díky kterému si službu na rok zaplatí. 

Přístup do všech vozidel

Po registraci bude muset řidič navštívit servisní středisko. Tam dostane speciální čip, který si nalepí na řidičský průkaz. S jeho pomocí si odemkne kterékoliv z ekologických vozů. 

Jak s vozem zacházet? 

V servisním středisku se každý nový uživatel seznámí, jak si auto půjčí a jak s ním zacházet. 

Kde najdu auto na půjčení? 

V Praze bude v první fázi projektu šest míst. Na každém z nich si bude možné půjčit pět vozů. Řidiči pomocí mobilní aplikace jednoduše zjistí, zda je na místě vůz volný. Poté si jej vyzvednou.

„Dovedu si představit, že v pilotním projektu budou tyto ekologické vozy zvýhodněny a řidiči budou mít možnost v rámci nového systému zón placeného stání parkovat i v modrých zónách zadarmo,“ říká náměstek primátora Jiří Nouza.

Zda tato výhoda ekovozům zůstane i nadále, však není jasné. Future Age chce totiž už v polovině roku 2015 začít navyšovat vozový park. Během tří let by v Praze chtěli mít až 180 elektromobilů a dalších 120 v okresních městech. 

Vedení metropole nyní posoudí, zda by bylo možné všem těmto vozům umožnit bezplatné parkování v centru. „Každopádně chceme tyto vozy nějakým způsobem zvýhodnit,“ dodává Nouza.

Sdružení Future Age nyní dolaďuje ceny, které si bude za půjčování aut účtovat. Každý, kdo se do systému zapojí, bude platit jednotný poplatek za roční registraci. Ve chvíli, kdy si pak auto půjčí, bude se mu účtovat několik korun za každou minutu zápůjčky.

Jen pro srovnání. Konkurenční carsharingové firmy si účtují většinou okolo pěti korun za ujetý kilometr. 

Systém eCar4u.eu bude v pilotním projektu fungovat tak, že řidiči si budou auta vyzvedávat i vracet vždy v šesti nabíjecích stanicích. Ve chvíli, kdy bude aut po metropoli více, chce Future Age systém změnit. 

„Předpokládáme, že poté by mohl řidič nechat auto zaparkované tam, kde se mu to zrovna hodí. Na to, aby to takto fungovalo, je zapotřebí mnohem více vozů, než kolik budeme mít ve zkušební fázi,“ vysvětluje Kateřina Grmelová.

Do budoucna sdružení plánuje kromě elektromobilů nakoupit také vozy na CNG. Ty mají totiž výrazně větší dojezd. 

„Řidič by si takový vůz mohl půjčit třeba v Praze, dojet s ním do jiného města, kde budeme carsharing také provozovat, a tam ho jednoduše nechat,“ říká Grmelová.

Carsharing: trend velkých měst

Carsharing se osvědčil v řadě velkých měst ve světě, jako je například Paříž, Berlín, Boston, San Francisco a další. Tam všude platí, že když člověk potřebuje auto, je výhodnější ho sdílet než chodit do autopůjčovny. Řidiči navíc nemusí před každou jízdou podepisovat novou smlouvu.


Elektromobil