Nejžádanějším zbožím na farmářských trzích je stále zelenina

Nejžádanějším zbožím na farmářských trzích je stále zelenina | foto: Dan Materna, MAFRA

Po náměstích farmáři obsadili kamenné prodejny, chystá se i supermarket

  • 0
Sotva se zákazníci naučili nakupovat na farmářských trzích, už je tu další novinka. Trhovci se pomalu začali přesouvat do kamenných prodejen. Velký supermarket by mohl být už za rok v Praze. Farmáři z klasických tržnic se ale úbytku zákazníků nebojí.

Lavina farmářských trhů v posledních letech zaplavila metropoli. S nadsázkou by se dalo říci, že se stánky farmářů začaly postupně objevovat na každém větším náměstí v pražských městských částech.

A teď jsou stále častější kamenné obchody, kde se prodávají výrobky farmářů. Jeden z řetězců, který je zavádí, společnost Sklizeno, chystá v Praze otevřít dokonce jakýsi farmářský supermarket. Tedy velikou prodejnu, kterou by firma ráda umístila nejlépe do některého z obchodních center.

"Plánujeme ji otevřít příští rok. Ještě nevíme kde. Cílem je do tohoto obchodu dostat kvalitní jídlo nejen pro svačinu, ale pro rodinný nákup třeba na víkend. Soustředit se tu budeme dál na lokální výrobky, ovšem takovouto prodejnu reálně nejde naplnit jen českými produkty," říká David Kukla z řetězce Sklizeno, který své obchody v Praze rozšiřuje.

Sklizeno není jedinou značkou svého druhu. Rozmáhají se například i obchody Náš Grunt. Otázkou je, jak vedle sebe farmářské trhy a kamenné prodejny dokážou existovat.

V malé anketě MF DNES mezi desítkou dotázaných pět lidí odpovědělo, že na tržiště chodí stejně často, nebo dokonce častěji než dříve. Tři lidé řekli, že trh už tolik nevyhledávají, ale jen jeden proto, že raději zajde do kamenné prodejny.

Farmářská tržiště jako módní vlna. Má už vrchol za sebou?

Organizátoři trhů zatím nehlásí úbytek návštěvníků. "Ústup rozhodně nepozoruji. Souvisí to s roční dobou, ale obecně myslím, že lidí chodí víc. U nás na tržišti rozvoj kamenných prodejen nepozoruji," říká Andrea Vodňanská za trhy na Vítězném náměstí v Praze 6. A podobně hovoří i organizátoři z Tylova náměstí.

David Kukla se však domnívá, že trhy už mají svůj vrchol za sebou. "Už se nerozvíjejí, nepřibývá jich. Do budoucna přežijí jen ty, které jsou na dobrém místě s kvalitním sortimentem," myslí si Kukla.

Trhy se ale obchodů, zdá se, neobávají. Vědí, že je to právě jejich atmosféra, která nakupující táhne.

"Myslím, že se naši návštěvníci nepřestěhují do farmářských supermarketů. V prodejně nikdy nedosáhnete toho, že vám tam bude prodávat přímo farmář či výrobce. Znám obchody, které mají opravdu dobré zboží na dobré úrovni, ale prodává je anonymní osoba. Jinak to ani nejde, vždyť by tam museli mít třeba dvacet prodavačů," říká Vodňanská. Toho jsou si vědomi i v prodejnách Sklizeno. Ale dodávají, že atmosféra trhu je fajn, když je hezky.

Farmář Karel Elbrs, který prodává na trhu na Andělu bylinky nebo dýně a cukety, podotýká, že farmářské trhy jsou módní vlnou, která se později ustálí. "Možná, že i opadne, těžko říci. To máte jako s dýní Hokkaidó. Před pěti lety ji málokdo znal a nyní je to hit. Zatím se ale klientela drží," říká.

Nevýhodou trhů i prodejen je ovšem to, že zboží bývá dražší. "Na trh chodí spíš lidé, kteří si připlatí, aby měli kvalitní zboží. Já ale farmářským trhům fandím. Jestli se mají farmáři přesunout do pevných obchodů, tak snad jedině v zimě. Ovšem v tu dobu už zboží nebude ze zahrádek," říká Gerta Mazalová ze sdružení obrany spotřebitelů.

Podle celostátního průzkumu společnosti GfK Czech z loňského září chodili v té době na trhy významně častěji lidé s vyššími příjmy rodiny. Jde o domácnosti, které vydělávají více než padesát tisíc korun.