"Kupní síla evropské klientely klesá a prodáváme zejména asijským zákazníkům, z nichž tvoří 80 procent Číňané. Když jim prodává rodilý mluvčí, odváží se udělat nákup za několik desítek, ba dokonce třeba za sto tisíc," potvrdil trend Otto Ledvinka, vedoucí obchodu se sklem Erpet na Staroměstském náměstí.
Pražské obchody drží nad vodou Číňané a především Rusové (více čtěte zde). Ti podle statistik společnosti Global Blue jsou národem, který v Praze utratí za zboží nejvíce peněz ze všech zemí mimo Evropskou unii. Zároveň byli v prvním čtvrtletí letošního roku vůbec nejčastějšími zahraničními turisty, překonali i tradičně první Němce.
"Podíl Rusů neustále roste," řekl Jiří Macas ze společnosti Global Blue, která se zabývá tax free obchody.
Každý národ má podle něj v Praze svá místa, kde utrácí. Rusové, kteří nejvíce peněz utrácejí v obchodech střední třídy, si oblíbili obchodní dům Marks & Spencer na Václavském náměstí, Turci zase rádi chodí opodál k Baťovi.
Pro Číňany je jednoznačně nejoblíbenější Pařížská ulice, v níž jsou soustředěny nejluxusnější obchody.
"Ulici Na Příkopě či Václavskému náměstí dominují Rusové, Číňané je prakticky vůbec neobjevili," uvedla marketingová manažerka Adéla Kupková. Souvisí to i s tím, že Číňané v Praze utratí nejvíc peněz na jeden nákup - nechají v obchodě zhruba 13 tisíc, zatímco Rusové asi polovinu.