Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V pražských ulicích dojezdila po padesáti letech poslední tramvaj T3

  17:04aktualizováno  17:04
Naposledy ve své historii vyjela do pražských ulic "klasická" tramvaj typu T3. Poslední souprava vyrazila na linku číslo 22 z vozovny ve Strašnicích krátce před půl sedmou hodinou ranní. Tramvaj s číslem 6892 nyní skončí ve vozovně a vyjede pouze ve slavnostní okamžiky.

Poslední tramvaj typu T3 na poslední cestě mezi stanicemi Pohořelec a Brusnice (19. prosinec 2011). | foto: Jan Šurovský, DPP Praha

"V příštích dnech bude T3 umístěna ve vozovně ve Vokovicích. Ale už bude sloužit jen pro komerční účely, nebude se s ní už jezdit na linkách s cestujícími," uvedl technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský.

Rekord T3

V roce 1988 se tramvaj typu T3 dostala do Guinessovy knihy rekordů. Stala se totiž nejpočetnějším vyrobeným typem tramvaje na světě.

Tramvaj se z vozovny Strašnice vydala na linku 22. Během své poslední jízdy dojela na Nádraží Hostivař a odsud po své obvyklé trase na Bílou Horu. V 8.53 potom zamířila z Vršovického náměstí zpět do vozovny.

"Té trojky" vyráběla vagonka Tatra na Smíchově. Státní komise pro posouzení čtyřnápravových tramvají řady T rozhodla o výrobě v roce 1957. O dva roky později vagónka předložila první projekt tramvaje. Vůz T3 číslo 6101 následně 21. června 1961 absolvoval technicko-bezpečnostní zkoušku a mohl být zařazen do zkušebního provozu s cestujícími.

Fotogalerie

Nový typ tramvaje znamenal podle historika Dopravního podniku Pavla Fojtíka doslova revoluci v pražské MHD. "Bylo to něco úplně jiného. Na mnohých linkách se zásadně proměnila kultura cestování," řekl Fojtík.

Pravidelný provoz sériových vozů s cestujícími začal na linkách 4 a 27 v listopadu 1962. Vozy byly vypravovány z vozoven Motol a Strašnice. Ještě následující dva roky potom jezdil vždy jen jeden vůz. Teprve v červenci 1964 na lince číslo 5 začal zkušební provoz spřažených souprav, tedy dvou vozů za sebou.

Jízdenky si až do roku 1974 mohli cestující kupovat ve voze. Přesně 9. května potom byla zrušena (kvůli přivýdělku třeba mezi studenty oblíbená) profese průvodčích a jízdenky si lidé mohli koupit pouze mimo vozy.

V průběhu času se T3 začaly měnit. Jedna z prvních změn bylo, že sedačky byly laminátové, následně zmizelo sedadlo pro průvodčího a postupně se řidič ocitl v kabince oddělen od cestujících, což v těch úplně prvních vozech nebylo. V roce 1982 potom začala jejich přestavba.

Tito "potomci", kteří na první pohled pro laika vypadají stejně jako typ T3, zatím budou brázdit pražské koleje společně s novějšími typy dál.

Autoři: ,




 


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záchranáři preventivně zkontrolovali 27 lidí kvůli požáru bytu na Černém Mostě...
Turisté se v Praze otrávili jídlem, osm dětí skončilo na Bulovce

Celkem deset turistů, z toho devět dětí, se v jedné z pražských restaurací otrávilo jídlem. Záchranáři je ve čtyři ráno odvezli z hotelu do nemocnice Na...  celý článek

Hořící kamion na dálnici D1 zachytil čtenář iDNES.cz a posluchač Rádia Impuls...
VIDEO: Ve zúžení na D1 shořel kamion, hasiči půl dne uklízeli melouny

Dálnici D1 v místě omezení na 36. kilometru ve směru na Prahu uzavřel ráno požár kamionu. Z vozu převážejícího melouny se vysypal náklad a vytekla nafta....  celý článek

Elektrobus SOR EBN 11 jezdil na pravidelné lince pražské MHD.
Praha vyzkouší elektrobusy dobíjené z troleje, nejlépe je otestuje zima

Do Prahy se aspoň na čas vrátí v určité podobě trolejbusy. Dopravní podnik chce totiž v rámci testování elektrobusů vyzkoušet jejich dobíjení za jízdy přes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.