Poslední tramvaj typu T3 na poslední cestě mezi stanicemi Pohořelec a Brusnice...

Poslední tramvaj typu T3 na poslední cestě mezi stanicemi Pohořelec a Brusnice (19. prosinec 2011). | foto: Jan Šurovský, DPP Praha

V pražských ulicích dojezdila po padesáti letech poslední tramvaj T3

  • 22
Naposledy ve své historii vyjela do pražských ulic "klasická" tramvaj typu T3. Poslední souprava vyrazila na linku číslo 22 z vozovny ve Strašnicích krátce před půl sedmou hodinou ranní. Tramvaj s číslem 6892 nyní skončí ve vozovně a vyjede pouze ve slavnostní okamžiky.

"V příštích dnech bude T3 umístěna ve vozovně ve Vokovicích. Ale už bude sloužit jen pro komerční účely, nebude se s ní už jezdit na linkách s cestujícími," uvedl technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský.

Rekord T3

V roce 1988 se tramvaj typu T3 dostala do Guinessovy knihy rekordů. Stala se totiž nejpočetnějším vyrobeným typem tramvaje na světě.

Tramvaj se z vozovny Strašnice vydala na linku 22. Během své poslední jízdy dojela na Nádraží Hostivař a odsud po své obvyklé trase na Bílou Horu. V 8.53 potom zamířila z Vršovického náměstí zpět do vozovny.

"Té trojky" vyráběla vagonka Tatra na Smíchově. Státní komise pro posouzení čtyřnápravových tramvají řady T rozhodla o výrobě v roce 1957. O dva roky později vagónka předložila první projekt tramvaje. Vůz T3 číslo 6101 následně 21. června 1961 absolvoval technicko-bezpečnostní zkoušku a mohl být zařazen do zkušebního provozu s cestujícími.

Nový typ tramvaje znamenal podle historika Dopravního podniku Pavla Fojtíka doslova revoluci v pražské MHD. "Bylo to něco úplně jiného. Na mnohých linkách se zásadně proměnila kultura cestování," řekl Fojtík.

Pravidelný provoz sériových vozů s cestujícími začal na linkách 4 a 27 v listopadu 1962. Vozy byly vypravovány z vozoven Motol a Strašnice. Ještě následující dva roky potom jezdil vždy jen jeden vůz. Teprve v červenci 1964 na lince číslo 5 začal zkušební provoz spřažených souprav, tedy dvou vozů za sebou.

Jízdenky si až do roku 1974 mohli cestující kupovat ve voze. Přesně 9. května potom byla zrušena (kvůli přivýdělku třeba mezi studenty oblíbená) profese průvodčích a jízdenky si lidé mohli koupit pouze mimo vozy.

V průběhu času se T3 začaly měnit. Jedna z prvních změn bylo, že sedačky byly laminátové, následně zmizelo sedadlo pro průvodčího a postupně se řidič ocitl v kabince oddělen od cestujících, což v těch úplně prvních vozech nebylo. V roce 1982 potom začala jejich přestavba.

Tito "potomci", kteří na první pohled pro laika vypadají stejně jako typ T3, zatím budou brázdit pražské koleje společně s novějšími typy dál.

,